Jump to content

Elektryka Żbik - Help!


Arecki_ELW
 Share

Recommended Posts

Po tygodniowym postoju na dzień dobry nie kręci rozrusznik, sprawdzałem włącznik jest OK podejrzewam przekaźnik, ale to później, problem jest natury oświetleniowej, gdzieś jest chyba zwarcie (tak podejrzewam) przy przełączniku świateł w pozycji 0 i odpalonym silniku świecą się głównie tylne kierunki i pozycja po włączeniu pozycji pozycja przód/tył i kierunki przód/tył jak przełączę na mijania to z opóźnieniem załapuje, oświetlenie zegara świeci jakby jaśniej, zastanawiam się czy to regulator padł, czy może jednak coś innego, chyba czeka mnie wyprawa do jakiegoś elektryka najprawdopodobniej... :sad2:

Link to comment
Share on other sites

Wiesz jak jest nie da się zdalnie zdiagnozować wiązki kabli i nikt ci nie powie "tnij zielony"  :biggrin: .

 

Musisz zrobić takie oględziny i popatrzeć czy nie widać gdzieś miejsc przetarcia izolacji przewodów, czy klemy akumulatora są nie zaśniedziałe i dobrze przykręcone (słaba masa), czy gdzieś (obwody drukowane, elektronika) wody się nie napompowało, ewentualnie sprawdzić czy kierunki, światła mają dobrze podłączoną masę w sensie nic nie skorodowało. Często utrata połączenia do masy powoduje, że prąd zaczyn płynąć innymi obwodami i w rezultacie robi się choinka. Jeśli motor stał pod chmurką to spróbuj go gdzieś w cieple zostawić na dwie doby, jeśli się poprawi to znaczy, że musisz poszukać odsłoniętych podśniedziałych przewodów. Możesz wziąć kawałek przewodu i podłączyć jeden koniec do masy a drugi do obwodu świateł gdzie powinna być masa (czasem nie podłącz do plusa żarówki bo zrobisz zwarcie, użyj miernika) jeśli to pomoże to znaczy, że w tym obwodzie jest problem.

 

No to napisałem co wiedziałem, ale zanim zaczniesz rozłączać kabelki to może jednak podjedź do elektryka, bo potem on się będzie wku***wiał kto tu taki sajgon zrobił. :whistling:  

Link to comment
Share on other sites

Pierdzipęd stoi w pomieszczeniu, wilgoć tam jakaś jest, ale to nie to co pod chmurką, jak wstanę to biorę się za niego z miernikiem, może coś wymyślę, a jak nie to niestety czeka go wizyta u magika....

Link to comment
Share on other sites

Łukasz_Sob

Sprawdź Masę ew.masy potem kabelki kostki,Ponieważ temat naprawy elektryki na odległość to słaby pomysł.Sprawdzałeś już coś?

Link to comment
Share on other sites

Dzisiaj trochę usiadlem do tematu, ale nic nie wymyśliłem, będę musiał ogarnąć garaż, zdjąć większość plastików i sprawdzić każdą wiązkę...

Link to comment
Share on other sites

Na poczatek, zanim zaczniesz cokolwiek mierzyc naladuj na full akumulator i upewnij sie czy nie padl. Sprawdz prawidlowosc podlaczenia regulatora.

W kolejnych krokach sprawdzenie ladowania, przelacznika swiatel/kierunkow i polaczen wiazek dotyczacych oswietlenia i przyczyna musi sie znalezc - to nie prom kosmiczny, tylko prosta instalacja motocyklowa. Takie rzeczy czasem dosc dlugo zajmuja zanim znajdzie sie przyczyne, ale na ogol jak juz sie ona znajdzie to jest banalna ;)

 

Powodzenia w poszukiwaniach!

Link to comment
Share on other sites

Ładowanie jest bo sprawdzałem, aku nie jest w najgorszym stanie, powinien przynajmniej próbować zakręcić rozrusznikiem, a tu zero reakcji, nie słychać nawet przekaźnika, więc przyczyna jest w innym miejscu według mnie, może gdzieś coś się rozpięło/przerwało, jak ogarnę miejsce warsztatowe, to wezmę się za sprawdzanie każdego połączenia, jak to nic nie da, to trzeba będzie sprawdzić przewody...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Dziś kolejne podejście, zakręciłem rozrusznikiem zawierając przekaźnik, nadal jest choinka :sad2:

IMAG1025.jpg

Ładowanie jest
Wolne obroty


Odkręcona manetka, nie do końca
post-354-1397299794,44_thumb.jpg
Chyba brak mi cierpliwości...

post-354-1397299719,72_thumb.jpg

Edited by Arecki_ELW (see edit history)
Link to comment
Share on other sites

Ten miernik jest do śmieci jak dla mnie, nie warto takim mierzyć bo tylko mąci w głowie :/ regulator nie ma znaczenia w przypadku zawarcia.

To nie jest jakieś rocket science w moto są proste obwody elektryczne składające się z kabli, przełącznika, bezpiecznika i żarówki. Masz po prostu gdzieś zwarcie i trzeba je zlokalizować.

90% usterek to przetarte kable, brak mas lub zgnita wiązka.

Zacznij od kupna lepszego miernika potem kolejno idziesz po kablach od żarówek i analizujesz którędy płynie prąd. I tak aż do skutku, jeżeli nikt tam nie grzebał i popodpinał czegoś źle to musi się udać ;)

Link to comment
Share on other sites

Elektryka jest dziewicza, niestety naprawa będzie musiała poczekać, bo na koncie panuje próżnia i nie dam rady kupić lepszego miernika, a tym bardziej odstawić do elektryka... :sad2:

Edited by Arecki_ELW (see edit history)
Link to comment
Share on other sites

W takim razie musisz się dostać do kostek łączeniowych kierunków i tylnej lamy. Odkręć tylną lampę i sprawdź jak tam wyglądają połączenia.

Po prostu musisz to sprawdzić organoleptycznie, zobaczyć wypiąć i ocenić czy nie jest skorodowane.

 

Miernik faktycznie nie jest rewelacyjny ale do zgrubnych pomiarów wystarczy. Podłącz go do zacisków jakiejś sprawnej bateryjki i sprawdź cy wskazuje poprawnie 1,5 V (bat. AA) lub jakaś 9V. Jeśli jest sprawny to faktycznie masz za wysokie napięcie i akumulator lub elektronika mogła zostać uszkodzona.

 

Odłącz akumulator i sprawdź jakie ma napięcie na zaciskach (zakładając, że sprawdziłeś miernik) jeśli jest ~12-13 V to jest ok ale jeśli jest 15 to został przeładowany co oznacza, że musisz zadbać o obwód regulacji ładowania, a potem sprawdzać dalej (może podmień akumulator jeśli masz taką możliwość).

 

Możesz też wykręcać poszczególne żarówki sprawdzając poprawność działania reszty jeśli coś się zmieni to będzie już jakiś trop. Napisałeś, że oświetlenie zegara świeci jaśniej być może przez obwód tej żarówki płynie wymuszony prąd skorodowanego obwodu.

 

A tak w ogóle to co to właściwie za sprzęt może uda się znaleźć jakiś schemat to będzie można coś analizować ?     

Link to comment
Share on other sites

Łukasz_Sob
Na wolnych obrotach jest tak

Czyli do d*py,Za wysokie.Pożycz od kogoś miernik lepszy i zobacz,chociaż ten twój Jesli ma baterię oki i kable  to pokazuje "W miarę"(Nie każdy do skutera kupi miernik za 250 zł,Prawda?)Dobrze.I zaraz zacznie się temat "Jaki miernik najlepszy"

Tym co masz też się da tylko go jakoś skontroluj np w aucie.

Wczoraj przykład u kolegi w quadzie

wolne obroty 8volt

Na połowie obrotów 5 volt

Odpalał na kable tylko i nie było ładowania

Przyczyna Skorodowane oczko na aku(klema)

I mi kopara opadła-dlaczego 8 oraz 5 volt w takiej sytuacji?Dziwne ale nie o tym mowa,Już naprawione.

U ciebie chyba MASY brakuje-czyli sprawdź Tzw.  Punkty masowe

Edited by SOBOL (see edit history)
Link to comment
Share on other sites

 

 

A tak w ogóle to co to właściwie za sprzęt może uda się znaleźć jakiś schemat to będzie można coś analizować ?     


MOTOBI Żbik 50cc 4T
Link to comment
Share on other sites

Udało mi się znaleźć coś takiego :

post-3313-0-63256000-1397418533_thumb.jpg

 

według autora to schemat uniwersalny do wielu tego typu sprzętów.

Teraz nie mam czasu nad ty usiąść ale może ktoś Ci na tej podstawie coś podpowie. Jutro na to zerknę. 

 

Link to comment
Share on other sites

Łukasz_Sob

 

 

według autora to schemat uniwersalny do wielu tego typu sprzętów.
:biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin:
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ładowanie masz przewalone jak nic. Nie wyobrazam sobie co za chłamowaty musialby to byc miernik, zeby miec przeklamanie na poziomie kilku voltow na zakresie 20V. Sprawdz najpierw podlaczenie masy do regulatora i jego pozostale polaczenia z instalacja (czyt. podlaczenie z pradnicy i podlaczenie plusa do aku). Testowo mozesz wykonac sobie podlaczenie na skroty + i masy miedzy reglerem i akumulatorem przewodami i sprawdz co sie wtedy bedzie dzialo na klemach akumulatora. Jesli przy takim ukladzie bedzie lepiej, to musisz poszukac zwarc w instalacji, albo jakiejs zagubionej masy. Nie wiem jaki dokladnie jest uklad polaczen w tym Żbiku, bo niekoniecznie musi byc taki jak na tym "uniwersalnym" schemacie powyzej ;). problemow moze byc kilka. Poczawszy od ukladu ladowania, a skonczywszy na awarii przerywacza od kierunkow. Tak czy siak masz niezdrowy poziom napiecia w ukladzie i pewnie dlatego jasniej swieca Ci zegary (za wysokie napiecie na zarowkach) . Jak troche tak poswieca, to popala Ci sie zarowki i bedziesz mial ciemniej ;)

Trzebaby pomacac pacjenta osobiscie i wtedy pewnie problem udaloby sie jakos rozwiklac...

Edited by KLOSZ (see edit history)
Link to comment
Share on other sites

Będzie teraz kilka dni wolnych, to może w końcu uda mi się namierzyć źródło problemu...
Jeśli oczywiście wystarczy mi cierpliwości.... :sad2:

Edited by Arecki_ELW (see edit history)
Link to comment
Share on other sites

post-354-1398860517,08_thumb.jpg
Na wolnych obrotach...

post-354-1398860616,03_thumb.jpg
Podkręcone obroty...

Taki stan jest po zrobieniu dodatkowej masy na obudowę regulatora napięcia...

Edited by Arecki_ELW (see edit history)
Link to comment
Share on other sites

Jak znajdę resztkę chęci to poskładam go i niestety poczeka na naprawę, bo finansowo nie dam teraz rady... :sad2:

Ten weekend dobije mnie psychicznie przez to uziemienie.... :sad2:

Link to comment
Share on other sites

Arecki_ELW

Lepiej to będzie jak wróci wszystko do normy, możliwe że zerknie na to jakiś elektryk...

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

×
  • Create New...