Jump to content

Diagnostyka/kalibracja Prędkościomierza


Logan
 Share

Recommended Posts

Czy wiecie gdzie można w Łodzi lub bliskiej okolicy zbadać dokładność prędkościomierza w motocyklu?

Będę w najbliższych dniach przeprowadzał próbę na GPSie, ale myślę też o sprawdzeniu warsztatowym, ponieważ po ostatniej przejażdżce nabrałem podejrzeń, że wskazówka zaniża mi wartości.

 

Wysłane z mojego Lenovo K50-t5 przy użyciu Tapatalka

Konfucjusz: Po­wiedz mi, a za­pomnę. Po­każ mi, a za­pamiętam. Pozwól mi zro­bić, a zro­zumiem.

2010-2012: BMW F650 '95 48KM; 2014-2018: Suzuki GSF Bandit S 600 '96 78KM "Smokey"; 2017-: AJP PR3 240 Supermoto '17 23KM "Rowerek"

Link to comment
Share on other sites

Nie znam dokładnych namiarów, ale popytałbym w punktach zajmujących się legalizacją i kalibracją tachografów.

Zdrowko

KLOSZ

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

"Jestem ZA, dopóki mi się podoba" - ® KLOSZ ™

Masz kłopot z elektryką motocyklową? Nie wiesz jak coś zrobić? Napisz, może potrafię Ci pomóc.

 

Link to comment
Share on other sites

Prędkościomierz to z metroligicznego punktu widzenia - wskaźnik  a nie miernik więc błąd może wynosić nawet 10%

 

W praktyce prędkościomierz nie powinien zaniżać , jeśli już pojawia się błąd to zwykle jest na plus - tak jest bezpieczniej.

 

Tak więc nie bardzo jest co kalibrować. Moim zdaniem porównanie z GPS na odpowiednio długim dystansie powinno wystarczyć jeżeli wskazania będą znacznie się od siebie różnić można uznać, że coś nie działa jak trzeba.

Edited by jcb (see edit history)
Link to comment
Share on other sites

Prędkościomierz to z metroligicznego punktu widzenia - wskaźnik  a nie miernik więc błąd może wynosić nawet 10%

 

W praktyce prędkościomierz nie powinien zaniżać , jeśli już pojawia się błąd to zwykle jest na plus - tak jest bezpieczniej.

 

Tak więc nie bardzo jest co kalibrować. Moim zdaniem porównanie z GPS na odpowiednio długim dystansie powinno wystarczyć jeżeli wskazania będą znacznie się od siebie różnić można uznać, że coś nie działa jak trzeba.

Mnie uczyli innej metrologii, w której prędkościomierz to układ mierzący prędkość i przekazujący wynik pomiaru dalej "w tej, czy innej formie" ;)

To, co prędkościomierz powinien, a czego nie, jako tako wiem i dlatego uznałem, że muszę zweryfikować jego wyniki pomiarów.

Przykładem może być regulator Watta, w którym coś pęka- wychylenie zależne od obrotów jest zaburzone. Nie wiem, jak jest zbudowany prędkościomierz mojego motocykla, ale coś mogło w nim "paść".

Konfucjusz: Po­wiedz mi, a za­pomnę. Po­każ mi, a za­pamiętam. Pozwól mi zro­bić, a zro­zumiem.

2010-2012: BMW F650 '95 48KM; 2014-2018: Suzuki GSF Bandit S 600 '96 78KM "Smokey"; 2017-: AJP PR3 240 Supermoto '17 23KM "Rowerek"

Link to comment
Share on other sites

Znajdź patrol drogówki z wideorejestratorem albo suszarką i poproś o pomiar 😀

 

Wysłane z mojego SM-G925F przy użyciu Tapatalka

Link to comment
Share on other sites

Średnio prędkościomierze pokazują mniej o 5 do 10 km/h w zależności od prędkości. (+/- skala błędu.) W porównaniu do GPS-u.

 

Kolejny temat to dokładność GPS-A. Zeleżne z ilu satelitów zczytuje dane i takie tam...

 

Aby sprawdzić dokładność prędkościomierza trzeba się wybrać na hamownię.

 

LWG

 

SM-N910C - Tapatalka

172824.png

Zawsze bezpiecznie. Zawsze z głową.

Link to comment
Share on other sites

Średnio prędkościomierze pokazują mniej o 5 do 10 km/h w zależności od prędkości. (+/- skala błędu.) W porównaniu do GPS-u.

 

Kolejny temat to dokładność GPS-A. Zeleżne z ilu satelitów zczytuje dane i takie tam...

 

Aby sprawdzić dokładność prędkościomierza trzeba się wybrać na hamownię.

 

LWG

 

SM-N910C - Tapatalka

Z tego co wiem, hamownia zgodnie z nazwą stawia opór, a nie napędza, a prędkościomierz jest sprzężony z przednim kołem, które nie ma bezpośredniego napędu :sad2: Na razie sprawdzę trop z tachografami.

Konfucjusz: Po­wiedz mi, a za­pomnę. Po­każ mi, a za­pamiętam. Pozwól mi zro­bić, a zro­zumiem.

2010-2012: BMW F650 '95 48KM; 2014-2018: Suzuki GSF Bandit S 600 '96 78KM "Smokey"; 2017-: AJP PR3 240 Supermoto '17 23KM "Rowerek"

Link to comment
Share on other sites

Gdzieś kiedyś oglądałem programu o hamowni i pomiar prędkości brali z rolek pod kołami.

 

LWG

 

SM-N910C - Tapatalka

172824.png

Zawsze bezpiecznie. Zawsze z głową.

Link to comment
Share on other sites

Gdzieś kiedyś oglądałem programu o hamowni i pomiar prędkości brali z rolek pod kołami.

 

LWG

 

SM-N910C - Tapatalka

Tak- z osi napędowej ;)

 

Wysłane z mojego Lenovo K50-t5 przy użyciu Tapatalka

Konfucjusz: Po­wiedz mi, a za­pomnę. Po­każ mi, a za­pamiętam. Pozwól mi zro­bić, a zro­zumiem.

2010-2012: BMW F650 '95 48KM; 2014-2018: Suzuki GSF Bandit S 600 '96 78KM "Smokey"; 2017-: AJP PR3 240 Supermoto '17 23KM "Rowerek"

Link to comment
Share on other sites

Logan - ja nie przeczę , że prędkościomierz służy do pomiaru prędkości :smile: ale każdy prędkościomierz, voltomierz, amperomierz czy inne mogą być miernikiem lub wskaźnikiem  a decyduje o tym dokładność pomiaru.  

 

Klasy przyrządów pomiarowych :

wskaźniki :  klasa 2,5  i  5  - przybliżone oszacowanie wartości mierzonej

mierniki techniczne :  klasa 1 i 1,5 - typowe zasosowania przemysłowe

mierniki laboratoryjne: klasa 0,5

przyrządy wzrocowe : klasa 0,2; 0,1; 0,05

 

Im układ pomiarowy dokładniejszy tym droższy - z zasady w pojadach stosuje się tylko wskaźniki bo dokładne wyniki pomiaru nie są potrzebne a do tego jest cała masa innych czynników które mogą zwiększać błąd pomiarowy - w przypadku prędkościomierza choćby ciśnienie w oponach. 

 

Po prostu chciałem Ci zwrócić uwagę na fakt , że od prędkościomierza nie można zbyt wiele wymagać i to , że pokazuje z błędem nie oznacza jeszcze, że jest zepsuty :biggrin:

Edited by jcb (see edit history)
Link to comment
Share on other sites

A jak tu zczytają prędkość?

 

LWG

 

SM-N910C - Tapatalka

Zmierzono prędkość tylnego koła. przednie stoi nieruchomo.

Teraz proszę, przyjrzyj się okolicom przedniej osi na zdjęciu:

149539_suzuki_gsf_600_n_bandit_motocykl.

Ten przewód przy osi przekazuje do zegarów informacje o prędkości (za pomocą ciśnienia, naciągu, impulsów, czy Bóg jeden raczy wiedzieć czego).

Jak mam zbadać prawidłowość wskazań tego układu, gdy przednie koło stoi, a tylne się kręci? ;)

 

Logan - ja nie przeczę , że prędkościomierz służy do pomiaru prędkości :smile: ale każdy prędkościomierz, voltomierz, amperomierz czy inne mogą być miernikiem lub wskaźnikiem  a decyduje o tym dokładność pomiaru.  

 

Klasy przyrządów pomiarowych :

wskaźniki :  klasa 2,5  i  5  - przybliżone oszacowanie wartości mierzonej

mierniki techniczne :  klasa 1 i 1,5 - typowe zasosowania przemysłowe

mierniki laboratoryjne: klasa 0,5

przyrządy wzrocowe : klasa 0,2; 0,1; 0,05

 

Im układ pomiarowy dokładniejszy tym droższy - z zasady w pojadach stosuje się tylko wskaźniki bo dokładne wyniki pomiaru nie są potrzebne a do tego jest cała masa innych czynników które mogą zwiększać błąd pomiarowy - w przypadku prędkościomierza choćby ciśnienie w oponach. 

 

Po prostu chciałem Ci zwrócić uwagę na fakt , że od prędkościomierza nie można zbyt wiele wymagać i to , że pokazuje z błędem nie oznacza jeszcze, że jest zepsuty :biggrin:

Błędy pomiaru są zawsze, ale chodzi o ich skalę. Jeżeli motocykl jedzie ze wskazówką na 70, na ograniczeniu do 70, a radar częstuje błyskiem, to znaczy, że coś jest wyraźnie nie tak ;) z tego, co wiem, radary cykają od 20+, więc jadąc minimum 90, przy wskazaniu 70, jest mocno nieakceptowalne. W większości pojazdów mam wskazania na poziomie -5, -10 km/h względem GPS i to jest jak najbardziej OK, ale nie ponad 20 w drugą stronę ;)

Konfucjusz: Po­wiedz mi, a za­pomnę. Po­każ mi, a za­pamiętam. Pozwól mi zro­bić, a zro­zumiem.

2010-2012: BMW F650 '95 48KM; 2014-2018: Suzuki GSF Bandit S 600 '96 78KM "Smokey"; 2017-: AJP PR3 240 Supermoto '17 23KM "Rowerek"

Link to comment
Share on other sites

Prawda :-)

 

Choć radary chyba cykają na +10  a nie +20  -   wiesz  mniejszy margines = większe wpływy do kasy.

Link to comment
Share on other sites

Rozmawiałem z kolegą, który mierzy na hamowni auta. Odczyt prędkości jest zbierany z rolki i jest bardziej precyzyjny niż prędkościomierz. Tak więc, chyba można się pokusić o porównanie prędkości wskazywanej na komputerze hamowni i prędkościomierzu.

Link to comment
Share on other sites

Ale w motocyklu to nie to koło się kręci. Obraca się tylko rolka od napędzanego koła, a prędkościomierz w Bandycie bierze informacje z przedniego, które na hamowni się nie porusza przecież. Więc jak to porównać?

Edited by KLOSZ (see edit history)
Zdrowko

KLOSZ

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

"Jestem ZA, dopóki mi się podoba" - ® KLOSZ ™

Masz kłopot z elektryką motocyklową? Nie wiesz jak coś zrobić? Napisz, może potrafię Ci pomóc.

 

Link to comment
Share on other sites

Rozmawiałem z kolegą, który mierzy na hamowni auta. Odczyt prędkości jest zbierany z rolki i jest bardziej precyzyjny niż prędkościomierz. Tak więc, chyba można się pokusić o porównanie prędkości wskazywanej na komputerze hamowni i prędkościomierzu.

Ponawiam tylko pytanie, jak chcecie jedno z drugim porównać?

Edited by Logan (see edit history)

Konfucjusz: Po­wiedz mi, a za­pomnę. Po­każ mi, a za­pamiętam. Pozwól mi zro­bić, a zro­zumiem.

2010-2012: BMW F650 '95 48KM; 2014-2018: Suzuki GSF Bandit S 600 '96 78KM "Smokey"; 2017-: AJP PR3 240 Supermoto '17 23KM "Rowerek"

Link to comment
Share on other sites

W trakcie pomiaru?

Wysłane z mojego PLK-L01 przy użyciu Tapatalka

W jaki sposób? Przednie koło sprzężone z prędkościomierzem motocykla stoi, a tylne napędzane silnikiem kręci się na rolkach- zawsze masz w efekcie 0 do prędkości tyłu.

Dla przykładu, jadąc wheelie, przednie koło może się nie obracać, na zegarach masz 0, a możesz żwawo poginać.

Edited by Logan (see edit history)

Konfucjusz: Po­wiedz mi, a za­pomnę. Po­każ mi, a za­pamiętam. Pozwól mi zro­bić, a zro­zumiem.

2010-2012: BMW F650 '95 48KM; 2014-2018: Suzuki GSF Bandit S 600 '96 78KM "Smokey"; 2017-: AJP PR3 240 Supermoto '17 23KM "Rowerek"

Link to comment
Share on other sites

Będziesz porównywał prędkość rolki napędzanej przez tylne koło z zerową prędkością przedniego koła?

Zdrowko

KLOSZ

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

"Jestem ZA, dopóki mi się podoba" - ® KLOSZ ™

Masz kłopot z elektryką motocyklową? Nie wiesz jak coś zrobić? Napisz, może potrafię Ci pomóc.

 

Link to comment
Share on other sites

No racja... jest to możliwe tylko i wyłącznie w przypadku odczytu prędkości z tylnego koła. :unsure:( człek przyzwyczajony ciągle do aut na hamowni)

Edited by pietrass (see edit history)
Link to comment
Share on other sites

Jeżeli masz napęd mechaniczny prędkościomierza, to zacząłbym od sprawdzenia linki i elementów mechanicznych - ślimak, gniazdo w prędkościomierzu, bo tu mogą powstawać zbędne opory, które finalnie mogą skutkować błędnym wychyleniem wskazówki.

Link to comment
Share on other sites

Jeżeli masz napęd mechaniczny prędkościomierza, to zacząłbym od sprawdzenia linki i elementów mechanicznych - ślimak, gniazdo w prędkościomierzu, bo tu mogą powstawać zbędne opory, które finalnie mogą skutkować błędnym wychyleniem wskazówki.

Podejrzewam zbyt mały opór. W przypadku GSFa to ślimak z linką.

 

 

Niestety serwisy tacho odpadły. Istnieje aparatura, ale nigdzie blisko, bo jest piekielnie droga.

 

Wysłane z mojego Lenovo K50-t5 przy użyciu Tapatalka

Edited by Logan (see edit history)

Konfucjusz: Po­wiedz mi, a za­pomnę. Po­każ mi, a za­pamiętam. Pozwól mi zro­bić, a zro­zumiem.

2010-2012: BMW F650 '95 48KM; 2014-2018: Suzuki GSF Bandit S 600 '96 78KM "Smokey"; 2017-: AJP PR3 240 Supermoto '17 23KM "Rowerek"

Link to comment
Share on other sites

To pozostaje Ci opcja z hamownią. Jedziesz, mierzysz prędkość na każdym biegu przy dajmy na to 3.000 obrotów zmierzoną z rolki pod tylnym kołem. Zapisujesz. Po tym wsiadasz, jedziesz na jakąś długa prosta i pusta ulice i patrzysz co na poszczególnych biegach pokazuje Ci predkosciomierz przy tych 3 tys obrotow. Zapamietujesz i porownujesz z wynikami z hamowni. Troche to porownanie jest przyblizone, ale da Ci jakis poglad na sprawe.

Zdrowko

KLOSZ

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

"Jestem ZA, dopóki mi się podoba" - ® KLOSZ ™

Masz kłopot z elektryką motocyklową? Nie wiesz jak coś zrobić? Napisz, może potrafię Ci pomóc.

 

Link to comment
Share on other sites

Pozostaje rozbieżność między kołami- straty na tarciu itp ;)

Problem rozwiązany- wskazania w granicach normy., mierzone z kilkoma niezależnymi pojazdami.

Konfucjusz: Po­wiedz mi, a za­pomnę. Po­każ mi, a za­pamiętam. Pozwól mi zro­bić, a zro­zumiem.

2010-2012: BMW F650 '95 48KM; 2014-2018: Suzuki GSF Bandit S 600 '96 78KM "Smokey"; 2017-: AJP PR3 240 Supermoto '17 23KM "Rowerek"

Link to comment
Share on other sites

Pozostaje rozbieżność między kołami- straty na tarciu itp ;)

Problem rozwiązany- wskazania w granicach normy., mierzone z kilkoma niezależnymi pojazdami.

 

Rozbieżność porownywalna z porownaniem "na oko" z kilkoma niezależnymi pojazdami, ktorych predkosciomierze tez moga pokazywac z roznymi odchylkami ;)

Ale grunt, że coś tam stwierdziłeś i wynik Cię satysfakcjonuje.

Zdrowko

KLOSZ

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

"Jestem ZA, dopóki mi się podoba" - ® KLOSZ ™

Masz kłopot z elektryką motocyklową? Nie wiesz jak coś zrobić? Napisz, może potrafię Ci pomóc.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
  • Create New...