Jump to content

Bus + Laweta Przepisy W Niemczech


bocianlask
 Share

Recommended Posts

bocianlask

Witam wszystkich.

Mam pytanie odnośnie poruszania się po Niemczech samochodem dostawczym (autolaweta) o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5t wraz z lawetą o dopuszczalnej masie całkowitej 2t. DMC zestawu pojazdów wynosić będzie 5,5t. Może ktoś z Forumowiczów wie jakie przepisy mnie obowiązują. Z tego co wyczytałem w internecie poruszając się samochodem o DMC miedzy 2,8t a 3,5t trzeba w Niemczech wypełniać "książkę czasu pracy kierowcy". O zestawie pojazdów powyżej 3,5t żadnych konkretnych informacji nie znalazłem.

 

Dodam, że samochód będzie wypożyczony, samochód nie posiada tachografu, zakupione towary w Niemczech są na własne potrzeby (maszyny rolnicze do własnego gospodarstwa).

 

Napisałem również do ambasady Niemiec w Polsce, lecz jeszcze żadnej odpowiedzi nie dostałem i pewnie nie dostanę...

 

Może ktoś zna niemieckie przepisy, ma firmę transportową, pracował w takiej lub wie gdzie mógłbym uzyskać konkretne, potwierdzone informację.

Za każdą podpowiedź będę wdzięczny ;)

Pozdrawiam

 

Link to comment
Share on other sites

Może jestem bestroski ale jak ja jeździłem to starczyło orawo jazdy b+e. I aby masa przyczepy nie przekroczyła tego co jest wbite na hak

Link to comment
Share on other sites

bocianlask

Ok dzięki za odpowiedzi... trzeba będzie wypełnić książkę....

 

Dostałem odpowiedź z ambasady Polskiej w Berlinie:

 

Szanowny Panie,

Obowiązek dokumentowania w Niemczech okresów pracy i wypoczynku dla kierowców pojazdów od dmc 2,8 do 3,5 t prowadzących przewozy zarobkowe wynika z obowiązujących przepisów krajowych  (Drugie rozporządzenie o zmianie przepisów dotyczących kierujących pojazdami z 2008 r.) i jest egzekwowany także wobec kierowców zagranicznych przez policję i kontrolerów Federalnego Urzędu Przewozów Towarowych (BAG). Wymagane jest udokumentowanie czasu pracy w dniu kontroli i 28 dni wstecz.
 W przypadku naruszeń tego przepisu sprawa jest z reguły kierowana do BAG, który przeprowadza postępowanie i wydaje decyzję o karze finansowej. Od decyzji policji można się odwołać do BAG (adres pocztowy Postfach: 190180, 50498 Köln; Telefon: 0049221-5776-0, Fax: 0049221-5776-1777, E-Mail:  poststelle@bag.bund.de).

Z naszego doświadczenia wynika, że kontrolujący funkcjonariusze przy tego typu pojazdach z reguły zakładają przewozy o charakterze zarobkowym i – jeżeli chce się uniknąć konsekwencji finansowych – kierujący powinien być w stanie wykazać niezarobkowy charakter tego przejazdu.

Na wypadek, gdyby chciał Pan skorzystać z pomocy prawnej załączamy listę polskojęzycznych adwokatów, ponieważ polskie urzędy konsularne nie mają możliwości spełniać roli pełnomocnika prawnego.

 

Oraz Niemiec W Polsce:

 

Szanowny Panie,

przepisy, którymi jest Pan zainteresowany wchodzą w zakres działania i kontroli GITD (Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego) w Polsce oraz BAG (Bundesamt für Güterverkehr) w Niemczech, zatem potrzebne Panu informacje powinien Pan uzyskać właśnie w tych instytucjach.

Poniżej dołączamy zarys informacji dostępnych na stronie w/w urzędów.

 

Zgodnie z obowiązującymi na terenie Niemiec przepisami prawnymi dotyczącymi  pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) powyżej 2,8 tony do 3,5 tony, w oparciu o informacje  niemieckich służb kontrolnych BAG (Bundesamt für Güterverkehr) niniejszym informujemy, że:

- zgodnie z § 1, ust. 1, pozycja 1 niemieckiego Rozporządzenia w sprawie załóg pojazdów mechanicznych (Fahrpersonalverordnung) kierowcy pojazdów, których ciężar całkowity wraz z przyczepą/naczepą wynosi więcej niż 2,8 t, a maksymalnie 3,5 t, zobowiązani są do dokumentowania czasu jazdy, przerw, innego czasu pracy i odpoczynku w myśl § 1, ust. 6 powyższego Rozporządzenia.

Obowiązek dokumentacji oznacza, że kierowcy pojazdów o masie powyżej 2,8 t i mniejszej niż 3,5 t, w których nie jest zamontowany tachograf, muszą zgodnie z § 1, ust. 6 Rozporządzenia, w połączeniu z § 17 Ustawy o czasie pracy (Arbeitszeitgesetz) o ile nie są objęci wyjątkami uregulowanymi w Rozporządzeniu codziennie zapisywać czas jazdy, wszelkie inne czasy pracy, przerwy i okresy odpoczynku. Każda strona dokumentacji musi zawierać imię i nazwisko kierowcy, datę, numer rejestracyjny pojazdu, stan licznika oraz nazwę miejscowość, w której rozpoczęto i w której zakończono jazdę. Wszystkie dane należy wpisywać bezzwłocznie.

Ww. zapisy powinny być prowadzone w formie formularza (tzw. Tageskontrollblatt), który jest dostępny m.in. na stronie internetowej BAG, do której link podajemy poniżej oraz w pliku pod niniejszą informacją:

http://www.bag.bund.de/cln_011/SharedDocs/Downloads/DE/Formulare_Hinweisblaetter/Tageskontrollblatt.html

W momencie przeprowadzania kontroli drogowej kierowca pojazdu o DMC powyżej 2,8 t i nie wyższej niż 3,5 t zobowiązany jest do okazania zapisów bieżących oraz za 28 dni poprzedzające dzień kontroli. W przypadku, gdy kierowca nie prowadził pojazdu, bądź prowadził pojazd wobec którego nie istniał obowiązek prowadzenia ewidencji czasu pracy kierowcy powinien okazać zaświadczenie zgodne z §20 Rozporządzenia w sprawie załóg pojazdów mechanicznych (dostępne w pliku poniżej).

Dopuszczalne okresy prowadzenia pojazdu, jak również wymagane minimalne okresy odpoczynków, zgodnie z przekazanymi przez stronę niemiecką informacjami mają dokładnie takie same wartości, jak w przypadku kierowców pojazdów o DMC powyżej 3,5 t, tj. określone w Rozporządzeniu (WE) Nr 561/2006.

Zgodnie z § 1, ust. 1, poz. 1 niemieckiego Rozporządzenia w sprawie załóg pojazdów mechanicznych (Fahrpersonalverordnung) powyższy przepis nie ma zastosowania w przypadku:

- pojazdów wymienionych w Rozporządzeniu (WE) Nr 561/2006, Art. 3, litery: B) do i) oraz art. 13, litery: a) do m) oraz o) do p),

- pojazdów przewożących materiały, sprzęt lub urządzenia potrzebne do wykonywania działalności zawodowej prowadzonej przez wykonującego transport, jeśli tylko prowadzenie pojazdu nie stanowi jego głównego zajęcia,

 

- pojazdów , służących do przewozu dóbr należących do wykonującego transport, które są produktami rzemieślniczymi, produktami powstałymi w małych seriach, bądź takimi których naprawa przewidziana jest w miejscu prowadzonej przez kierującego pojazdem działalności zawodowej, jeśli tylko prowadzenie pojazdu nie jest jego głównym zajęciem ,

 

- maszyn samobieżnych zgodnie z  § 2 nr 17 Rozporządzenia o dopuszczeniu pojazdów do ruchu (tj. pojazdów, które ze względu na swoją konstrukcję oraz szczególne przeznaczenie, nie służą do przewozu osób lub towarów),

- pojazdy dostosowane i wykorzystywane jako punkty sprzedaży dóbr na miejscowych targowiskach, o ile prowadzenie pojazdu nie jest podstawowym zajęciem prowadzącego pojazd,

- pojazdów używanych w promieniu 250 kilometrów od miejsca przedsiębiorstwa do transportu produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego określonych w art 3 § 1 Rozporządzenia (WE) nr 1069/2009 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 Października 2009 określającego przepisy sanitarne dotyczące produktów nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi.

 

Link do niemieckiego Rozporządzenia w sprawie załóg pojazdów mechanicznych:

http://www.gesetze-im-internet.de/fpersv/BJNR188210005.html

              

Załączone informacje udzielane są bez gwarancji i nie stanowią wykładni prawnej dla podróżujących do Niemiec.

 

Wynika z tego wszystkiego tyle, że zależy na jakiego policjanta lub kontrolera BAG się trafi, taki będzie mandat lub jego brak....

Link to comment
Share on other sites

Roberto-pol72

Jeżeli na użytek swój nie musisz rejestrować czasu pracy ,jakby co pokażesz że samochód wypożyczony i wykonujesz przejazd okazjonalny

 

 

Z naszego doświadczenia wynika, że kontrolujący funkcjonariusze przy tego typu pojazdach z reguły zakładają przewozy o charakterze zarobkowym i – jeżeli chce się uniknąć konsekwencji finansowych – kierujący powinien być w stanie wykazać niezarobkowy charakter tego przejazdu.

Edited by Roberto-pol72 (see edit history)
Link to comment
Share on other sites

bocianlask

Już wróciłem z "wycieczki", obyło się bez kontroli....

Jeszcze raz dzięki wielkie dla wszystkich, którzy zainteresowali się tematem ;)

Link to comment
Share on other sites

motoTomasz

Generalnie jeżeli poruszałbyś się własnym autem z własnym ładunkiem (faktura na Ciebie) to nie musisz mieć książki. Sprawa się komplikuje ze względu na pożyczone auto. To już zależy od BAGowca, a z nimi nie ma żartów.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
  • Create New...