Skocz do zawartości

Jazda W Kasku "szczękowym"


Lancet

Rekomendowane odpowiedzi

Pytanie z gatunku - "odpowiedź znana", ale ponieważ w towarzystwie ulągł się temat, czy można jeździć w otwartym kasku szczękowym, zadam pytanie o to, co mówią przepisy - ktoś stwierdził, że można, ktoś, że do 80 km/h, ktoś jeszcze (i z tym się zgadzam) - że nie można.

Zresztą - niewygodnie to, stawia opór - że o bezpieczeństwie nie wspomnę.

Ale pytanie padło - może ktoś zna odpowiedź?

"Be yourself, no matter what they say!"

Sting

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jest jakiś kask szczękowy który posiada homologację na jazdę w otwartym z tego co słyszałem.

 

shark evoline ? jak się go otworzy to szczęka idzie całkiem na tył kasku i wygląda jak otwarty ;>

Edytowane przez krzychoslav (wyświetl historię edycji)

"proste drogi są dla szybkich motocykli, kręte dla szybkich motocyklistów"

 

SV1000S

 

icon3.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nasze przepisy nic na ten temat nie mówią

Art 40 pkt 1 mówi tylko: Kierujący motocyklem, czterokołowcem lub motorowerem oraz osoba przewożona takimi pojazdami są obowiązani używać w czasie jazdy kasków ochronnych odpowiadających właściwym warunkom technicznym.

 

Trzeba popatrzeć w normy nadawane kaskom np dla Nolana  N104 masz zapis  - Homologacja P / J pozwala motocykliście jeździć pojazdem zarówno z otwartą i zamkniętą osłoną podbródka , zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa".

masz to podane na normach w kasku

 

P - Kaski ze stała szczęką ochronną

P/J kaski z ochroną szczęki która może być w pozycji otwartej

J - kaski bez szczęki ochronnej

NP kaski bez żadnej ochrony szczęki i policzków

 

Generalnie ten numer jest podany jako np: E3 052461 P/J - 102505

E - standard

3 - kraj wydania

05 - numer nowelizacji homologacji

2461 numer homologacji

P/J wiadomo

102505 numer produkcji

 

Te info jest naszyte zawsze na pasku od kasku

Edytowane przez Mur67 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za odpowiedź - myślałem, że sprawa jest prostsza, a okazało się, że nie ma jednoznacznej odpowiedzi.

Ale przynajmniej wiem, jak sprawa wygląda z prawnego punktu widzenia.

Jeszcze raz dzięki!

"Be yourself, no matter what they say!"

Sting

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@kulka jak koledzy wyżej napisali kask musi mieć homologację, a jeżeli orzeszek jej nie ma, to misiak powinien to sprawdzić i wlepić mandat. Przykładowo niektórzy jeżdżą w replikach niemieckich hełmów z IIWŚ i mimo że teoretycznie mają kask, to powinni dostać mandat. Jak przyłapią Cię z podniesioną szczęką w trasie, a kask nie ma homologacji na taką jazdę to też mandat. Ale tyle teorii, a w praktyce większość misiaków kojarzy tylko, że powinieneś mieć coś na głowie ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W przepisach masz obowiązek posiadania kasku. Przepisy nie mówią nic, że kask ma być atestowany więc możesz rożnie dobrze założyć poniemiecki stalowy helm albo szaro-zielony ormowski. To jak jeździsz i jak szanujesz Twoją głowę to tylko Twój wybór. Aż dziw, że jeszcze biurokratyczni urzędnicy nie zajęli się tym tematem.

Jak się jeżdżąc nie przewrócisz to się jeździć nie nauczysz...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wczoraj na szkoleniu była omówiona sytuacja certyfikatu na dane modele kasków i jeśli dobrze zrozumiałem, to atestowany musi być każdy hełm w jakim jeździmy po drogach publicznych, natomiast sprawa się komplikuje w sytuacji, gdy kask posiada atesty na inny kontynent np.Azję. Wtedy podczas wypadku z ubezpieczenia można nic nie dostać, mimo kasku za xxx ojro...

 

Tak samo sytuacja zapewne wygląda w sytuacji otwartej szczęki, czyli można jeździć w otwartej szczęce jeśli producent wydał homologację na to.

Chcesz założyć działalność, a może już posiadasz? Odbierz 10% rabatu na usługi księgowości winfakt_logo_sygnatura.png

Polecam, sprawdziłem na własnym biznesie: www.infakt.pl

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak jak Suchy mówi. Na Europe musi być certyfikat ECER. I sprawdzajcie to kupując kask nawet w salonie gdyż mógł zostać wydany na rynek np ameryki

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Aidek, nie prawda. Musisz udowodnić że to co masz na głowie to KASK. Dowodem jest atest przyznany producentowi. Inaczej to byś się upierał ze czepek czy durszlak jest kaskiem.

Bzdura.

 

Art. 40. 1. Kodeksu Drogowego:

Kierujący motocyklem lub motorowerem oraz osoba przewożona takimi pojazdami są obowiązani używać w czasie jazdy hełmów ochronnych odpowiadających właściwym warunkom technicznym.

Słownik języka polskiego: hełm «ochronne nakrycie głowy używane przez żołnierzy, strażaków, górników itp.

 

Odpowiadających właściwym warunkom technicznym czyli jakim? Żadne warunki techniczne nie są sprecyzowane w kodeksie drogowym!

Wniosek: każde ochronne nakrycie głowy spełnia wymogi art. 40.1 KD

 

Oczywiście jest kwestia bezpieczeństwa i logicznym jest, że warto mieć jak najlepszy kask. Nie mniej jednak nie ma takiego obowiązku. A przyczepić to może się co najwyżej ubezpieczyciel. Nie mniej jednak wolno jeździć w czymkolwiek chcesz, co nie jest sprzeczne z definicją kasku w słowniku języka polskiego.

 

 

 

Nie definiują tego przepisy a przeznaczenie kasku.

Kolejna bzdura. W KD nie ma wzmianki, że kask musi mieć przeznaczenie motocyklowe czy rowerowe, nie ma takiego rozróżnienia więc to co piszesz nie ma zastosowania.

Jak się jeżdżąc nie przewrócisz to się jeździć nie nauczysz...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Aidekk Fakt z tymi kaskami nie ma jednoznaczego zapisu w kodeksie.

 

Natomiast zapis "Hełmów ochronnych odpowiadających właściwym warunkom technicznym" trzeba jakoś zinterpretować

 

No i tutaj moim zdaniem pojawia się magiczne słowo atest a w zasadzie homologacja .

W europie stosuje się ECE 22-05, ale znowu nie znam dokładnych zapisów gdzie jest to uregulowane że dokładnie ta norma w Polsce obowiązuje .
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i tutaj moim zdaniem pojawia się magiczne słowo atest a w zasadzie homologacja . W europie stosuje się ECE 22-05, ale znowu nie znam dokładnych zapisów gdzie jest to uregulowane że dokładnie ta norma w Polsce obowiązuje .

Zgadzam się z homologacją ale żeby to obowiązywało w kodeksie drogowym musiałbyś mieć "homologowany kask". Przepisy w KD są wyznacznikiem dla innych przepisów i może nie być definicji (wtedy bierze się ją z innego źródła). Jest wiele tanich kasków motocyklowych bez homologacji i wolno w nich jeździć. W moim rozumieniu prawa wolna wola i każdy jeździ w czym chce  :smile:

Jak się jeżdżąc nie przewrócisz to się jeździć nie nauczysz...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Homologacja jako : pozwolenie na użytkowanie urządzenia zgodnie z jego przeznaczeniem na terytorium kraju wydającego pozwolenie, przyznawane przez uprawnioną instytucję.

Chodzi o to aby określić czy dana rzecz jest "HEŁMEM OCHRONNYM" .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
  • Dodaj nową pozycję...