Jump to content

Róznica Miedzy 10W40 A 15W50


da27
 Share

Recommended Posts

Witam planuje wymiane oleju w mojej hodzie cbr z 1999r. zakupiłem juz filtr oleju oryginał z salonu hondy w łodzi teraz czas na olej którego jeszcze nie posiadam do jego wymiany. planuje kupic full syntetyka motul 300v tylko nie wiem jeszcze dokładnie jaki bo nie wiem jaka jest róznica miedzy 10w40 a 15w50. jak ktos wie to niech napisze i mi doradzi z góry dziekuje ;)

Link to comment
Share on other sites

Motula 300V do bajka z 1999r.? :blink:

 

Jeśli nie jeździsz po torze to bez sensu- w najlepszym przypadku wywalisz kasę niepotrzebnie, w najgorszym wywalisz jeszcze kasę na wymianę uszczelek silnikowych.

Zalej go półsyntetykiem (Motul 5100), a za zaoszczędzoną kasę zrób inne rzeczy w moto. Motul 5100 i tak przekracza wielokrotnie specyfikację oleju zalecanego do tego moto w chwili produkcji.

Ewentualnie jeśli bardzo chcesz syntetyka to Motul 7100, natomiast nie wlewaj w żadnym razie 300V czy innych podwójnie estrowanych olejów-one służą do użytku ekstremalnego i tylko wtedy się sprawdzają. Do tego, o czym nie wielu ludzi wie, 300V powinien być dużo częściej wymieniany, niż normalny olej.

Do Twojego moto w Polskich warunkach lepsze będzie 10w40.

Link to comment
Share on other sites

Temat jest z zapytaniem o różnice miedzy 10w-40 a 15w-50 najpierw napiszę Ci czym się różnią bo wcześniej nie zostało to powiedziane. Więc pierwsza liczba oznacza gęstość oleju u niskich temperaturach tzn 10w można swobodnie odpalić eksploatować w temperaturze -20. 15W w temperaturze -15. (piszę z pamięci mam nadzieję, że się nie pomyliłem z wartościami. natomiast druga liczna oznacza lepkość w wysokich temperaturach podczas pracy silnika tym samym czym większa liczba druga tym lepsza lepkość i mniejsze tarcie. Reasumując nikt nie używa motocykla sportowego w temperaturach -20 czy -10. Także czy kupisz 10W czy 15W nie ma to różnicy tak naprawdę ponieważ motocyklem w zimę się nie jeździ. Darować można sobie gadki o tym że olej 10W dotrzę do silnika szybciej niż niż 15W w temperaturach których użytkuje się moto nie ma to znaczenia. Ja osobiście CBR F2 z 94 jeżdzę na motul 5100 15W-50 jestem z niego zadowolony. Tobie również mogę polecić ten olej. Tak jak wyżej już pisał przedstawiciel MW bez sensu kupować 300V lub 7100. Nic Ci to nie da. 5100 bedzię git. Pozdrawiam. 

Edited by AndrzejCBRF2 (see edit history)
Link to comment
Share on other sites

W przypadku olejów motocyklowych pierwsza wartość ma bardziej znaczenie jako gęstość oleju niż jako temperatura zimowa z oczywistych względów :smile: W praktyce ma to bardziej znaczenie dla pracy skrzyni biegów i sprzęgła niż silnika, choć oczywiście w przypadku pieców mocno "spracowanych" dobiera się zazwyczaj większą gęstość licząc na mniejsze ubytki w stanie oleju :smile: Dlatego nie ma też co pisać, że nie ma różnicy między 10W a 15W, bo ona istnieje i najczęściej jest odczuwalna na skrzyni biegów i sprzęgle.

No i oczywiście zalecane lepkości w tym co wkleił Suchy dotyczą aut a nie motocykli.

Ja osobiście zalałbym 10w40 i zobaczył jak się to sprawdzi u Ciebie, bo w większości przypadków taka wartość daje najlepsze rezultaty(oczywiście po za tymi sprzętami gdzie serwisówka zaleca inne wartości).

Link to comment
Share on other sites

No i oczywiście zalecane lepkości w tym co wkleił Suchy dotyczą aut a nie motocykli.

 

Bo nie mogłem znaleźć motocyklowej rozpiski, więc różnicy dużej prawdopodobnie nie ma albo nikt jeszcze nie przygotował klasyfikacji dla moto. You know :biggrin:

 

@da27 aby utrzymać "ciągłość" w zmianie oleju, możesz też wyciągnąć np. strzykawką jakieś 100ml oleju i oddać do darmowej analizy do Apteki olejowej i będziesz wiedział czy jeździsz aktualnie na syntetyku/pół-syntetyku czy jeszcze innym specyfiku. Korzystałem z tego rozwiązania kilkakrotnie i pomagało w doborze oleju, który był wcześniej wlany przez innego właściciela.

Link to comment
Share on other sites

Zgdzam się z tym co napisał MW z tym, że te różnice w pracy skrzyni biegów i sprzęgła będą minimalne i będą odczuwalne tylko na początku ponieważ przy osiągnięciu roboczej temperatury oleju obydwa te oleje będą o podobnej gęstości. W każdym bądź razie autor posta ma bardzo dobrze wyjaśnione swoje pytanie, więc to co wleje zależy od niego a odpowiedzi są sensowne więc może być spokojny o swoją maszynę.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

No właśnie... I ja doszedłem do tego tematu, gdyż stoję przed koniecznością wymiany oleju. Wcześniej dawałem do serwisu, zalewano mi motul i tyle... Mówili, że ten jest do mojego silnika najlepszy i nie zadawałem pytań. 

Teraz, kiedy będę to robił sam, zacząłem zastanawiać się nad odpowiednim doborem. @MOTORWINGS pisze logicznie! Mam zx6r z 98 i trafia do mnie to co napisali powyżej. Z kolei artykuł zamieszczony @bartek4026e mówi trochę inaczej. Przekonuje do używania syntetycznego oleju. Znaczy poleca mineralny olej do maszyn z lat 60 i bardziej skupia się na dodatkach w olejach. Ale pokazuje ten syntetyczny jako dużo korzystniejszy! 

No i tu jest właściwe pytanie. Lubię czasem przycisnąć moto. Lubię czasem zobaczyć wskazówkę obrotomierza w czerwonym polu. Ale nie jeżdżę po torze. Nie mam całodniowych sesji z piłowanie silnika i trzymaniem do na wysokich obrotach. Ale chce wiedzieć, ze jak daje w palnik, to nie zużywał silnika a jeśli tak, to olej którym zalałem moto. Daje mi najlepszą ochronę. Wiec, syntetyk motula czy 15 w50 pół syntetyk? Sorry za odgrzebywanie ale mega mnie to nurtuje :smile: 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Krzysiek rst1000
Dnia 1.12.2017 o 14:53, Rogal napisał:

Wiec, syntetyk motula czy 15 w50 pół syntetyk? Sorry za odgrzebywanie ale mega mnie to nurtuje :smile: 

Szukasz odpowiedzi na temat, który jest jest bez oczekiwanej odpowiedzi. Nie polepszysz właściwości motocykla poprzez zmianę oleju, nie możesz zalać coś lepszego. Czasami jest tak, że sprzęgło się  inaczej zachowuje. (To temat rzeka.) Np. nie zmieniasz sprzęgła na nowe, zmieniasz olej i NIBY się polepszyło, np. nie ślizga się albo biegi wchodzą ale w pewnych obrotach przycierasz silnik. W ogóle tego nie czujesz, z czasem coś się tam zmienia. Jak nie jedno to drugie. Po prostu każdy sprzęt ma swoje zalety , ma i wady. A w ogóle to wysilone maszyny to worek bez dna, olejem nie poprawisz typu sprzętu. Chcesz mieć sprzęt o innych parametrach to trzeba wymienić całość, najlepiej na nowy.  Ha, 50 tys zamiast 3 stów. Niezbyt optymistyczny punkt widzenia.

Link to comment
Share on other sites

Punkt docelowy mojego pytania to nie jak zrobić coś, żeby chodziło jak nowe, ale zrobić coś, co nie zaszkodzi i wydłuży żywotność. 

Mam świadomość, że wszystko się złużywa i że nowe jest lepsze, ale jak ma się stare, to chcę o to dbać. 

Dlatego szukam oleju, popartego wyjaśnieniem logicznym i merytorycznym, który będę mógł zalać do zx6r z 98 roku. Motocykl jest we wzorowym stanie. Wszystko robione z serwisowką. Dwa lata temu luzy zaworowe, gaźniki czyszczone regulowane i synchronizowane co 1,5 roku. Chce zachować ten stan rzeczy :smile: 

Link to comment
Share on other sites

9 godzin temu, Rogal napisał:

Wszystko robione z serwisowką.

Więc olej zalej również zgodny z serwisówką.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

A ja mam pytanie do kolegów z Motorwings - motocykl pt. BMW R1150GS - jeżdżony i serwisowany w DE, z książki wynika że ma wlany olej jakiejś firmy Q8 10w40, nie wiadomo jaki to olej, ale powęszyłem po necie i wygląda że jest to półsyntetyk. 10w40 oczywiście mieści się w zaleceniach z książki obsługi, ale może być również olej 15w50 który jest bardziej zalecany i wydajny w przypadku boxera chłodzonego powietrzem i olejem. Na rynku jest olej Motorex Boxer 15w50 Syntetic zalecany do boxerów, jest także Motul 7100 15w50 Syntetic. Oleje oczywiście spełniają wszystkie wymagane normy. Co sądzicie o przejściu na taki olej? Najprościej byłoby wlać Motula 5100 10w40 i nie byłoby tematu, ale człowiek ma chęć by sobie polepszyć. Chodzi o to żeby przy tym polepszaniu sobie nie popieprzyć :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
  • Create New...