Jump to content

Silnik W Układzie R2 Z Układem Naprzemianległych Tłoków


Olo
 Share

Recommended Posts

Ostatnio zainteresowały mnie silniki 2 cylindrowe z rozwiązaniem układu pracy tłoków naprzemianległych. Przykładowo GS 500 w którym tłoki chodzą naprzemianlegle czyli na 1 cylindrze wybuch, obrót wybuch na 2 i następnie w 2 obroty na wypchnięcie spalin. W maluchu gdzie tłoki chodzą razem jest bardziej równomierna praca i nie traci się nie potrzebnego obrotu na wypchnięcie spalin. Jaki jest sens takiego rozwiązania? Nie mówię o Jawie 350, bo w 2t to bardziej logiczne.

Link to comment
Share on other sites

Silnik malucha jest wolnoobrotowy, jeśli by go porównać np z gs500. Według mnie kultura pracy malucha jest dużo mniejsza niż wspomnianego gs'a. Weź pod uwagę mocowanie tego silnika oraz to że jest wyposażony w poduszkę centralną. To prawda, że w 126p dwa tłoki idą ku górze i razem w dół taka jest konstrukcja wału ale w momencie spalania gdy tłoki znajdują się u góry GMP spalanie występuje tylko na jednym tłoku, w następnym cyklu na drugim więc generalnie proces ten wygląda podobnie w gsie jeśli chodzi o wypchnięcie spalin. Generalnie rzecz biorąc są to wgl inne silniki inne przeciwwagi wałów. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

W silnikach 4T gdzie dwa tłoki idą razem zapłon masz co 360 stopni - raz na jednym raz na drugim cylindrze w równych odstępach - czyli cykl pracy jest równomiernie podzielony.  Problemem jest natomiast wyważenie takiego układu - dokłada sie dużą przeciwwagę na wale korbowym żeby zredukować siły od dwóch tłoków pracujących razem. Układ posiada zatem większy moment bezwładności - trudniej o zmiany prędkości obrotowej. 

 

W GS-ie  tłoki chodzące naprzemian nie powodują takich wibracji  bo tłoki poruszając się w przeciwnych kierunkach (jeden w dół drugi w górę) wzajemnie wygaszają siły bezwładności przenoszone na korpus silnika. Jednak odbywa sie to kosztem rónomierności pracy - zapłon pół obrotu wału zapłon na drugim , półtora obrotu przerwy  i znowu zapłon na pierwszym a po kolejnym pół obortu na drugim  czyli 1 - 180 stopni - 2 - 540 stopni - 1 - 180 stopni - 2

 

Czyli przed wszystkim chodzi o masę i szybkość wchodzenia na obroty - silnik gdzie tłoki chodzą naprzemiennie będzie lżejszy i będzie łatwiej przyspieszać :smile:

Edited by jcb (see edit history)
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

 

 

Który ma ładniejszą kulturę pracy i ładniejszy dźwięk

No właśnie tu masz różnice między efektywnością, a efektownością. "Malec" to typowy papaj, niektórym może się podobać (sam miałem dwa  :decayed: ) ale to GS ma 46KM przy 9tyś rpm, a nie 24  ;)

 

Zresztą o czym tu gadać, najpiękniejszą prace ma singiel 4T  :P później długo, długo nic :biggrin:  i może V2, też jest niezły jeżeli chodzi o fajność pracy.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
  • Create New...