Jump to content

Drgania Kierownicy W Stylu Shimmy Po Jej Puszczeniu


Mavver
 Share

Recommended Posts

Witajcie, ostatnio zauważyłem coś dziwnego w moim FZS 600. Mianowicie gdy puszczę kierownicę zaczyna latać na prawo lewo i powoli się to nasila(coś w stylu shimmy). Gdy trzymam kierownicę ruchów tych prawie nie czuć. Zastanawiam się gdzie leży problem. Dodam, że trze mi jedna tarcza z przodu - gdy toczę motocykl słychać to dość wyraźnie - czy to może być przyczyna? Planuję wymianę klocków w mojej Yamaszce, jeśli to nie pomoże podjadę gdzieś wyważyć koła, a jeśli problem nadal będzie występował zastanowię się nad łożyskiem główki ramy. Dobrze kombinuję?

Z drugiej strony czytałem, że te drgania mogą powstawać przez to, że stary Fazer nie ma amortyzatora skrętu, ale wydaje mi się, że wcześniej te drgania nie występowały, więc stwierdzenie "Fazer tak ma" jest chyba bzdurą.  Co o tym sądzicie?

Link to comment
Share on other sites

podobno tak ma, powiedz jeszcze czy ma tak zawsze czy tylko przy małych prędkościach i niskich biegach ( tzn. 1,2).

Link to comment
Share on other sites

Jeżdżę bez kufra, bieżnik na przedniej oponie wydaje się być ok, drgania występują przy prędkościach do 100km/h(przed chwilą sprawdziłem), przy czym przy 60 są chyba najmocniejsze. Mogę sprawdzić w wolnej chwili co się dzieje powyżej 100.

Link to comment
Share on other sites

Po pierwsze sprawdzenie stanu łożysk

Aby sprawdzić ich stan, w taki sposób podeprzyj motocykl, żeby kierownica mogła się swobodnie obracać, a przednie koło nie dotykało podłoża. Najlepszym rozwiązaniem jest podstawka pod tylny wahacz i podłożenie pod silnik podnośnika samochodowego z deseczką, aby nie uszkodzić karteru. W ostateczności możesz podwiesić bike’a za ramę.

1. Powoli kręcąc kierownicą, zwróć uwagę, czy obraca się ona lekko i płynnie, bez charakterystycznego przeskakiwania i stukania. Przy maksymalnym skręcie chwyć za dolną część lag i sprawdź, czy łożyska nie mają luzów. 

Kierownica obraca się płynnie, bez żadnych dziwnych dźwięków ani skoków, wydaje mi się, że żadnych luzów też nie ma...

 

 

Dodam teraz, że jest najgorzej przy ostrym schodzeniu z obrotów na niskim biegu (1-3). Gdy pociągnę go na 2 do 10tys,a potem dość gwałtownie odpuszczę manetkę, podczas hamowania silnikiem efekt drgań kierownicy dość mocno się nasila - może zbyt mocno naciągnięty łańcuch- może to mieć jakiś wpływ na zachowanie kierownicy?

Link to comment
Share on other sites

Ja mam krzywą i spawaną felgę w psie i objawy jak ty,z tym że u mnie najgorzej przy 80km/h,a jak miałem na połowie opony mniej bieżnika to dopiero było :moto:

Link to comment
Share on other sites

Miałem ten identyczny problem u siebie. Zmiana kapci pomogła, ale to oczywiście może być również co innego :smile: a po kapciu nie bylo nic widać zeby byl nie taki.

Link to comment
Share on other sites

działkowy emeryt

Dodam teraz, że jest najgorzej przy ostrym schodzeniu z obrotów na niskim biegu (1-3). Gdy pociągnę go na 2 do 10tys,a potem dość gwałtownie odpuszczę manetkę, podczas hamowania silnikiem efekt drgań kierownicy dość mocno się nasila - może zbyt mocno naciągniety łańcuch- może to mieć jakiś wpływ na zachowanie kierownicy?

 

... wyząbkowana przednia opona... niskie biegi -> relatywnie małe prędkści obrotowe przedniego koła, odpuszczenie gazu = dociążenie przedniego koła -> opona po obwodzie o kształcie piły tarczowej = chybotanie kierownicy

Link to comment
Share on other sites

Miałem kiedyś taki objaw, jak motor stał na bez powietrza w przednim kole przez zimę. Po wymianie opony, "shimmy" zniknęło.

Link to comment
Share on other sites

więc powiem tak, naprawiłem wszystko co mogło wpływać na to zjawisko i poprawa była nieznaczna.

kupiłem nową oponę

wymieniłem olej i uszczelniacze w lagach

sprawdziłem łożysko, wszystko zostało dokrecone

 

co ciekawe wysoki bieg np. 4,5 i niska prędkość problem ten nie występuje.

Link to comment
Share on other sites

Mam to samo w moim. Muszę sprawdzić jak to jest przy wyższych biegach i wyższej prędkości, ale wydaje mi się, że problem wtedy nie znika.

Link to comment
Share on other sites

To nie sa normalne objawy kierownica nie powinna się tak zachowywać, przychylam się do zdania działkowego wyzabkowana opona, niestety tak się dzieje, miałem tak w aucie, choć to jest mniej odczuwalne, radze zapoznać się z zaczeniem wyzabkowanej opony.

Link to comment
Share on other sites

No nic, to póki co dziękuję za pomoc, dolatam ten sezon na starych kapciach, a na przyszły kupię nowe i zobaczymy czy to rozwiąże problem. ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Ja mam podobnie od jesieni - czy nieudane ustawienie tylniego koła po naciąganiu łańcucha może to spowodować ? Choć dziś zmieniłem olej nasmarowałem łancuch i naciągnąłem i ustawiałem łańcuch (mierząc odległość od śrubu mocującej wahacz do osi koła) - efekt taki, że nadal "buja" sterem. Obawiam się, że jakoś opon w romecie też możę pozostawiać wiele do życzenia...

Link to comment
Share on other sites

 

 

u mnie pomogło na to wymiana łożyska główki ramy i opony + wyważenie koła

 

a sprawdzałeś po każdej opracji?

 

bo ja równie dobrze bym powiedział że u mnie pomogło:

 

wymiana koła i kasku na głowie ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Miałem takie same objawy po założeniu kufra centralnego i wymianie opony. Mechanik sprawdzał łożysko główki ramy i było niby ok.

Przy okazji wymiany uszczelniaczy i oleju w lagach okazało się że łożysko jest do wymiany. Po wymianie problem znikną.

Stawiał bym na łożysko :smile:

Edited by boroś (see edit history)
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
  • Create New...