rescuer Posted May 15, 2013 Report Share Posted May 15, 2013 (edited) Witajcie. Zakładam ten temat ponieważ jestem raczkującym motocyklistą, a prawidłowe i sprawne wykonanie wypisanych w tytule zabiegów przysparza mi trudności. Zamieszczam ciekawy artykuł. Piszcie porady i własne przemyślenia. http://www.sportjazda.pl/index.php/techniki-jazdy/sportowa-zmiana-biegow Edited May 15, 2013 by rescuer (see edit history) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
działkowy emeryt Posted May 15, 2013 Report Share Posted May 15, 2013 primo: ustaw klamkę sprzęgła na kierownicy w linii przedramienia, tak by operować klamką bez najmniejszego ruchu nadgarstka secundo: ustaw dźwignię biegów pod docelowe buciory, w których będziesz jeździł, tak, by jedynkę wbijać z minimalnym ruchem stopy nad dźwignię i w dół, a resztę biegów dosłownie minimalnym podgięciem stopy w kostce w górę, bez przesuwania jej czy odrywania od podnóźka tertio: naucz się zmieniać biegi w górę na "krótkie sprzęgło", smagając dosłownie klamkę opuszkami palców, bez wciskania jej, a później bez sprzęgła samym gazem ujmując go w czasie zmiany biegu dosłownie o stopień, dwa, i wbijając bieg tak szybko, jak tylko odciążysz układ napędowy owym ujęciem gazu, bez zmniejszania obrotów manetką na redukcje bez sprzęgła jeszcze przyjdzie czas, najpierw musisz nauczyć się swojego silnika i jego obrotów... albo zainstaluj sobie quick-shifter który zrobi robotę za Ciebie 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jaquzie Posted May 15, 2013 Report Share Posted May 15, 2013 i kup sobie slownik ortograficzny... "jestem [...] motocyklistom"- litosci.. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rescuer Posted May 15, 2013 Author Report Share Posted May 15, 2013 i kup sobie slownik ortograficzny..."jestem [...] motocyklistom"- litosci.. Tak wiem, zobaczyłem babola po załadowaniu ;P Przepraszam i obiecuję poprawę 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jaquzie Posted May 15, 2013 Report Share Posted May 15, 2013 good job co by offtop'u nie bylo-ciekawy temat 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rescuer Posted May 15, 2013 Author Report Share Posted May 15, 2013 Dziękuje Działkowy trafiłeś w 10. Gdy zacząłem jeździć przestraszyłem się, że coś się ze skrzynią dzieje. Gdy próbowałem wrzucić z 2 na 3, dźwignia zmiany biegów była luźna, bieg nie chciał się zapiąć. Problem występował najczęściej z 2/3 ale i niekiedy na wyższych biegach, i zawsze przy wkręcaniu na wyższe obroty >8 000. Dziś jak ćwiczyłem zauważyłem, że moja stopa będąc pod dźwignią cały czas opiera się o nią podciągając ją lekko do góry, gdy zabieram stope maksymalnie w dół problem znika. Wymusza to niestety nienaturalną i niewygodną pozycję. Muszę wyregulować dźwignię pod moje długie kulosy. Poszukam w necie jak to zrobić. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lord Vader Posted May 15, 2013 Report Share Posted May 15, 2013 Poszukam w necie jak to zrobić. Oooo to będzie skomplikowane o ile pamiętam do w 4 jest wieloklin a co za tym idzie to praktycznie jedna śrubka, która Cie interesuje. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rescuer Posted May 15, 2013 Author Report Share Posted May 15, 2013 No ta ... drzyjcie łacha ze świerzaka ;P Muszę sie dowiedzieć, która to śrubka Dobra bo wychodzimy poza temat. Redukujecie z przegazówką czy raczej nie? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lord Vader Posted May 15, 2013 Report Share Posted May 15, 2013 Ze sprzęgłem - nie 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rooland Posted May 15, 2013 Report Share Posted May 15, 2013 Redukujecie z przegazówką czy raczej nie? sprzęgłem tak ale przegazówką wyrównuje obroty żeby łańcuchem nie szarpało. W Vce to konieczność ... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
piyok Posted May 15, 2013 Report Share Posted May 15, 2013 wszystko ok ale... trochę dziwnie to opisane jest, jakby odwrotnie, najpierw minimalne przymknięcie gazu i potem agresywny ruch stopą uczyłem się sam, a następnie uczono mnie iż zmiana biegów bez sprzęgła to: - najpierw wstępnie z wyczuciem napieramy nogą na dźwignię biegów likwidując luz w układzie, - potem minimalnie ujmujemy gaz i bieg wskakuje sam, nie trzeba jak to jest napisane "agresywny ruch stopą", po prostu odprowadzić pewnie nogą dźwignię, tak naprawdę to jak napisałem, odjęcie gazu spowoduje samoistne wbicie następnego biegu, ja przynajmniej tak robię i nie mam z tym problemu, każdy może sobie spróbować 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rescuer Posted May 15, 2013 Author Report Share Posted May 15, 2013 Hmmm... sądziłem, że przegazówkę stosuje sie wyłącznie ze sprzęgłem. Bez sprzegła też się da ale ponoć bardzo tyra skrzynie ( piszę o redukcji) Raz spróbowałem redukcji zez sprzegła i super. Płynnie i bez szarpania, ale raz mi tak skrzynia zazgrzytała, że postanowiłem już tak nie robić. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
piyok Posted May 15, 2013 Report Share Posted May 15, 2013 przy zmianie bez sprzęgła trudno to nazwać przegazówką, to jest dosłownie minimalny ruch manetką, zdecydowanie redukcja bez sprzęgła jest trudniejsza niż wbijanie wyższego biegu, jednak wykonalna trzeba ćwiczyć, ale fakt, zgrzyt może zniechęcić 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Broto Posted May 15, 2013 Report Share Posted May 15, 2013 ja podpisuje się pod tym co piyok napisał, wystarczy naprzeć lekko nogą na dźwignię i po lekkim odpuszczeniu gazu samo wskoczy..... zrobiłem tak przypadkowo chcąc za chwile wrzucić bieg, a musiałem na moment gaz odpuścić i się zdziwiłem co się właśnie stało ale pięknie bez zgrzytów 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Massi Posted May 16, 2013 Report Share Posted May 16, 2013 noo jedynie z 1 na 2 wypadało by leciutko sprzęgło wcisnąć, bo tak to potrafi szarpnąć... przynajmniej u mnie 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BlueSky Posted May 16, 2013 Report Share Posted May 16, 2013 Super artykuł. Biegi teraz wchodzą gładko. Moja cbrka brzmi jakby miała quik shifter'a 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zyygy Posted May 16, 2013 Report Share Posted May 16, 2013 z ciekawości dzisiaj poćwiczyłem i faktycznie to fajnie działa dokładnie jak quick shifter 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rooland Posted May 16, 2013 Report Share Posted May 16, 2013 z ciekawości dzisiaj poćwiczyłem i faktycznie to fajnie działa dokładnie jak quick shifter na gumie latasz to już dawno powinieneś to umieć żeby zmieniać biegi bez wciskania dwójki aaaa zapomniałem że jej nie masz teraz ;P 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BlueSky Posted June 9, 2013 Report Share Posted June 9, 2013 Znacie jakiś program, żeby policzyć przy jakich obrotach powinno zmienić się konkretny bieg aby otrzymać największe przyśpieszenie? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
działkowy emeryt Posted June 9, 2013 Report Share Posted June 9, 2013 a po co Ci program...? walisz następny bieg tam gdzie krzywa momentu obrotowego najbardziej zbliża się z krzywą mocy, max do 5% prędkości obrotowej później i masz największe przyspieszenie 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ClearWater Posted June 9, 2013 Report Share Posted June 9, 2013 Tylko to tego trzeba mieć wykres przed nosem, a w takich pierdzidłach jak rs 50, czy cbr 125..... umówmy się raczej nikt w profesjonalny sposób nie robi. Ale bez wykresu z hamowni chyba się nie da tego porządnie obliczyć. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
działkowy emeryt Posted June 9, 2013 Report Share Posted June 9, 2013 ech ta dzisiejsza młodzież... co za lenistwo wykres modelu (podpowiem - ten na niebiesko to seria) - orgastyczny punkt "G" to jakieś 8,2kRPM http://i50.tinypic.com/fye3jc.jpg i wykresy wartości przyspieszeń na poszczególnych biegach (można sobie zmieniać dane w/g własnego widzimisię ) http://motorcycleperformanceanalyzer.com/honda/cbr-125-r-2005/ 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ClearWater Posted June 9, 2013 Report Share Posted June 9, 2013 No dobra do cbr125 masz, ale do rs 50 ? Pomoge Ci : Silnik to Piaggio D50b0. Nigdzie nie mogę znależć. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BlueSky Posted June 9, 2013 Report Share Posted June 9, 2013 (edited) Działkowy, właśnie o taki program mi chodziło Teraz tylko jeszcze bardziej cieszyć się Aha, te wprowadzone dane nie są seryjne ale nie mam o to pretensji ClearWater, na pewno w jakiejś instrukcji aprilli masz podane max moc i moment obrotowy. Edited June 9, 2013 by BlueSky (see edit history) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ClearWater Posted June 9, 2013 Report Share Posted June 9, 2013 Ale to jest podane przy wersji zdławionej..... A poza tym co mi po max mocy i momencie, skoro nie wiem jak ona jest oddawana na innych obrotach 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.