Skocz do zawartości

Upshifting / Downshifting Czyli Bezbolesna Zmiana Biegów


rescuer

Rekomendowane odpowiedzi

Witajcie. Zakładam ten temat ponieważ jestem raczkującym motocyklistą, a prawidłowe i sprawne wykonanie wypisanych w tytule zabiegów przysparza mi trudności. Zamieszczam ciekawy artykuł. Piszcie porady i własne przemyślenia.

http://www.sportjazda.pl/index.php/techniki-jazdy/sportowa-zmiana-biegow :moto:

Edytowane przez rescuer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

działkowy emeryt

primo: ustaw klamkę sprzęgła na kierownicy w linii przedramienia, tak by operować klamką bez najmniejszego ruchu nadgarstka

secundo: ustaw dźwignię biegów pod docelowe buciory, w których będziesz jeździł, tak, by jedynkę wbijać z minimalnym ruchem stopy nad dźwignię i w dół, a resztę biegów dosłownie minimalnym podgięciem stopy w kostce w górę, bez przesuwania jej czy odrywania od podnóźka

tertio: naucz się zmieniać biegi w górę na "krótkie sprzęgło", smagając dosłownie klamkę opuszkami palców, bez wciskania jej, a później bez sprzęgła samym gazem ujmując go w czasie zmiany biegu dosłownie o stopień, dwa, i wbijając bieg tak szybko, jak tylko odciążysz układ napędowy owym ujęciem gazu, bez zmniejszania obrotów manetką

na redukcje bez sprzęgła jeszcze przyjdzie czas, najpierw musisz nauczyć się swojego silnika i jego obrotów...

albo zainstaluj sobie quick-shifter który zrobi robotę za Ciebie :P

...z każdym dniem rośnie liczba ludków, którzy mogą pocałować mnie w d*pę....

 

 

 

... dlaczego mężczyźni nie mają cellulitu...?!?!?

... bo to nieładne jest...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

i kup sobie slownik ortograficzny...

 

"jestem [...] motocyklistom"- litosci..

W uszach szum, w oczach łzy, a na liczniku 33 😆
avatar2.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

i kup sobie slownik ortograficzny..."jestem [...] motocyklistom"- litosci..

Tak wiem, zobaczyłem babola po załadowaniu ;P Przepraszam i obiecuję poprawę :biggrin:
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

good job ;)

 

co by offtop'u nie bylo-ciekawy temat :biggrin:

W uszach szum, w oczach łzy, a na liczniku 33 😆
avatar2.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuje Działkowy trafiłeś w 10. Gdy zacząłem jeździć przestraszyłem się, że coś się ze skrzynią dzieje. Gdy próbowałem wrzucić z 2 na 3, dźwignia zmiany biegów była luźna, bieg nie chciał się zapiąć. Problem występował najczęściej z 2/3 ale i niekiedy na wyższych biegach, i zawsze przy wkręcaniu na wyższe obroty >8 000. Dziś jak ćwiczyłem zauważyłem, że moja stopa będąc pod dźwignią cały czas opiera się o nią podciągając ją lekko do góry, gdy zabieram stope maksymalnie w dół problem znika. Wymusza to niestety nienaturalną i niewygodną pozycję. Muszę wyregulować dźwignię pod moje długie kulosy. Poszukam w necie jak to zrobić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Poszukam w necie jak to zrobić.

 

Oooo to będzie skomplikowane ;) o ile pamiętam do w 4 jest wieloklin a co za tym idzie to praktycznie jedna śrubka, która Cie interesuje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No ta ... drzyjcie łacha ze świerzaka ;P Muszę sie dowiedzieć, która to śrubka ;) Dobra bo wychodzimy poza temat. Redukujecie z przegazówką czy raczej nie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Redukujecie z przegazówką czy raczej nie?

 

sprzęgłem tak ale przegazówką wyrównuje obroty żeby łańcuchem nie szarpało. W Vce to konieczność ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wszystko ok ale...

trochę dziwnie to opisane jest, jakby odwrotnie, najpierw minimalne przymknięcie gazu i potem agresywny ruch stopą

uczyłem się sam, a następnie uczono mnie iż zmiana biegów bez sprzęgła to:

- najpierw wstępnie z wyczuciem napieramy nogą na dźwignię biegów likwidując luz w układzie,

- potem minimalnie ujmujemy gaz i bieg wskakuje sam, nie trzeba jak to jest napisane "agresywny ruch stopą", po prostu odprowadzić pewnie nogą dźwignię, tak naprawdę to jak napisałem, odjęcie gazu spowoduje samoistne wbicie następnego biegu,

ja przynajmniej tak robię i nie mam z tym problemu, każdy może sobie spróbować

nie ufaj, nie proś, nie bój się...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hmmm... sądziłem, że przegazówkę stosuje sie wyłącznie ze sprzęgłem. Bez sprzegła też się da ale ponoć bardzo tyra skrzynie ( piszę o redukcji) Raz spróbowałem redukcji zez sprzegła i super. Płynnie i bez szarpania, ale raz mi tak skrzynia zazgrzytała, że postanowiłem już tak nie robić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

przy zmianie bez sprzęgła trudno to nazwać przegazówką, to jest dosłownie minimalny ruch manetką,

zdecydowanie redukcja bez sprzęgła jest trudniejsza niż wbijanie wyższego biegu, jednak wykonalna :smile:

trzeba ćwiczyć, ale fakt, zgrzyt może zniechęcić :P

nie ufaj, nie proś, nie bój się...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja podpisuje się pod tym co piyok napisał, wystarczy naprzeć lekko nogą na dźwignię i po lekkim odpuszczeniu gazu samo wskoczy..... zrobiłem tak przypadkowo chcąc za chwile wrzucić bieg, a musiałem na moment gaz odpuścić i się zdziwiłem co się właśnie stało ;) ale pięknie bez zgrzytów

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Super artykuł. Biegi teraz wchodzą gładko. Moja cbrka brzmi jakby miała quik shifter'a  :decayed:

Po nieba błękicie za*******am przez życie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

z ciekawości dzisiaj poćwiczyłem i faktycznie to fajnie działa dokładnie jak quick shifter

 

na gumie latasz to już dawno powinieneś to umieć żeby zmieniać biegi bez wciskania dwójki aaaa zapomniałem że jej nie masz teraz ;P

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

Znacie jakiś program, żeby policzyć przy jakich obrotach powinno zmienić się konkretny bieg aby otrzymać największe przyśpieszenie?

Po nieba błękicie za*******am przez życie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

działkowy emeryt

a po co Ci program...? walisz następny bieg tam gdzie krzywa momentu obrotowego najbardziej zbliża się z krzywą mocy, max do 5% prędkości obrotowej później i masz największe przyspieszenie :P

...z każdym dniem rośnie liczba ludków, którzy mogą pocałować mnie w d*pę....

 

 

 

... dlaczego mężczyźni nie mają cellulitu...?!?!?

... bo to nieładne jest...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tylko to tego trzeba mieć wykres przed nosem, a w takich pierdzidłach jak rs 50, czy cbr 125..... umówmy się raczej nikt w profesjonalny sposób nie robi. Ale bez wykresu z hamowni chyba się nie da tego porządnie obliczyć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

działkowy emeryt

ech ta dzisiejsza młodzież... co za lenistwo ;)

wykres modelu (podpowiem - ten na niebiesko to seria) - orgastyczny punkt "G" to jakieś 8,2kRPM B)

http://i50.tinypic.com/fye3jc.jpg

 

i wykresy wartości przyspieszeń na poszczególnych biegach (można sobie zmieniać dane w/g własnego widzimisię :P )

http://motorcycleperformanceanalyzer.com/honda/cbr-125-r-2005/

...z każdym dniem rośnie liczba ludków, którzy mogą pocałować mnie w d*pę....

 

 

 

... dlaczego mężczyźni nie mają cellulitu...?!?!?

... bo to nieładne jest...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Działkowy, właśnie o taki program mi chodziło  :biggrin: Teraz tylko jeszcze bardziej cieszyć się  :riding: 
Aha, te wprowadzone dane nie są seryjne ale nie mam o to pretensji  :decayed:

ClearWater, na pewno w jakiejś instrukcji aprilli masz podane max moc i moment obrotowy.

Edytowane przez BlueSky (wyświetl historię edycji)

Po nieba błękicie za*******am przez życie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale to jest podane przy wersji zdławionej..... A poza tym co mi po max mocy i momencie, skoro nie wiem jak ona jest oddawana na innych obrotach :smile: 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
  • Dodaj nową pozycję...