Jump to content

Upshifting / Downshifting Czyli Bezbolesna Zmiana Biegów


rescuer
 Share

Recommended Posts

Witajcie. Zakładam ten temat ponieważ jestem raczkującym motocyklistą, a prawidłowe i sprawne wykonanie wypisanych w tytule zabiegów przysparza mi trudności. Zamieszczam ciekawy artykuł. Piszcie porady i własne przemyślenia.

http://www.sportjazda.pl/index.php/techniki-jazdy/sportowa-zmiana-biegow :moto:

Edited by rescuer (see edit history)
Link to comment
Share on other sites

działkowy emeryt

primo: ustaw klamkę sprzęgła na kierownicy w linii przedramienia, tak by operować klamką bez najmniejszego ruchu nadgarstka

secundo: ustaw dźwignię biegów pod docelowe buciory, w których będziesz jeździł, tak, by jedynkę wbijać z minimalnym ruchem stopy nad dźwignię i w dół, a resztę biegów dosłownie minimalnym podgięciem stopy w kostce w górę, bez przesuwania jej czy odrywania od podnóźka

tertio: naucz się zmieniać biegi w górę na "krótkie sprzęgło", smagając dosłownie klamkę opuszkami palców, bez wciskania jej, a później bez sprzęgła samym gazem ujmując go w czasie zmiany biegu dosłownie o stopień, dwa, i wbijając bieg tak szybko, jak tylko odciążysz układ napędowy owym ujęciem gazu, bez zmniejszania obrotów manetką

na redukcje bez sprzęgła jeszcze przyjdzie czas, najpierw musisz nauczyć się swojego silnika i jego obrotów...

albo zainstaluj sobie quick-shifter który zrobi robotę za Ciebie :P

Link to comment
Share on other sites

i kup sobie slownik ortograficzny...

 

"jestem [...] motocyklistom"- litosci..

Link to comment
Share on other sites

i kup sobie slownik ortograficzny..."jestem [...] motocyklistom"- litosci..

Tak wiem, zobaczyłem babola po załadowaniu ;P Przepraszam i obiecuję poprawę :biggrin:
Link to comment
Share on other sites

good job ;)

 

co by offtop'u nie bylo-ciekawy temat :biggrin:

Link to comment
Share on other sites

Dziękuje Działkowy trafiłeś w 10. Gdy zacząłem jeździć przestraszyłem się, że coś się ze skrzynią dzieje. Gdy próbowałem wrzucić z 2 na 3, dźwignia zmiany biegów była luźna, bieg nie chciał się zapiąć. Problem występował najczęściej z 2/3 ale i niekiedy na wyższych biegach, i zawsze przy wkręcaniu na wyższe obroty >8 000. Dziś jak ćwiczyłem zauważyłem, że moja stopa będąc pod dźwignią cały czas opiera się o nią podciągając ją lekko do góry, gdy zabieram stope maksymalnie w dół problem znika. Wymusza to niestety nienaturalną i niewygodną pozycję. Muszę wyregulować dźwignię pod moje długie kulosy. Poszukam w necie jak to zrobić.

Link to comment
Share on other sites

Lord Vader

 

 

Poszukam w necie jak to zrobić.

 

Oooo to będzie skomplikowane ;) o ile pamiętam do w 4 jest wieloklin a co za tym idzie to praktycznie jedna śrubka, która Cie interesuje.

Link to comment
Share on other sites

No ta ... drzyjcie łacha ze świerzaka ;P Muszę sie dowiedzieć, która to śrubka ;) Dobra bo wychodzimy poza temat. Redukujecie z przegazówką czy raczej nie?

Link to comment
Share on other sites

 

 

Redukujecie z przegazówką czy raczej nie?

 

sprzęgłem tak ale przegazówką wyrównuje obroty żeby łańcuchem nie szarpało. W Vce to konieczność ...

Link to comment
Share on other sites

wszystko ok ale...

trochę dziwnie to opisane jest, jakby odwrotnie, najpierw minimalne przymknięcie gazu i potem agresywny ruch stopą

uczyłem się sam, a następnie uczono mnie iż zmiana biegów bez sprzęgła to:

- najpierw wstępnie z wyczuciem napieramy nogą na dźwignię biegów likwidując luz w układzie,

- potem minimalnie ujmujemy gaz i bieg wskakuje sam, nie trzeba jak to jest napisane "agresywny ruch stopą", po prostu odprowadzić pewnie nogą dźwignię, tak naprawdę to jak napisałem, odjęcie gazu spowoduje samoistne wbicie następnego biegu,

ja przynajmniej tak robię i nie mam z tym problemu, każdy może sobie spróbować

Link to comment
Share on other sites

Hmmm... sądziłem, że przegazówkę stosuje sie wyłącznie ze sprzęgłem. Bez sprzegła też się da ale ponoć bardzo tyra skrzynie ( piszę o redukcji) Raz spróbowałem redukcji zez sprzegła i super. Płynnie i bez szarpania, ale raz mi tak skrzynia zazgrzytała, że postanowiłem już tak nie robić.

Link to comment
Share on other sites

przy zmianie bez sprzęgła trudno to nazwać przegazówką, to jest dosłownie minimalny ruch manetką,

zdecydowanie redukcja bez sprzęgła jest trudniejsza niż wbijanie wyższego biegu, jednak wykonalna :smile:

trzeba ćwiczyć, ale fakt, zgrzyt może zniechęcić :P

Link to comment
Share on other sites

ja podpisuje się pod tym co piyok napisał, wystarczy naprzeć lekko nogą na dźwignię i po lekkim odpuszczeniu gazu samo wskoczy..... zrobiłem tak przypadkowo chcąc za chwile wrzucić bieg, a musiałem na moment gaz odpuścić i się zdziwiłem co się właśnie stało ;) ale pięknie bez zgrzytów

Link to comment
Share on other sites

noo jedynie z 1 na 2 wypadało by leciutko sprzęgło wcisnąć, bo tak to potrafi szarpnąć... przynajmniej u mnie

Link to comment
Share on other sites

Super artykuł. Biegi teraz wchodzą gładko. Moja cbrka brzmi jakby miała quik shifter'a  :decayed:

Link to comment
Share on other sites

z ciekawości dzisiaj poćwiczyłem i faktycznie to fajnie działa dokładnie jak quick shifter :smile:

Link to comment
Share on other sites

 

 

z ciekawości dzisiaj poćwiczyłem i faktycznie to fajnie działa dokładnie jak quick shifter

 

na gumie latasz to już dawno powinieneś to umieć żeby zmieniać biegi bez wciskania dwójki aaaa zapomniałem że jej nie masz teraz ;P

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Znacie jakiś program, żeby policzyć przy jakich obrotach powinno zmienić się konkretny bieg aby otrzymać największe przyśpieszenie?

Link to comment
Share on other sites

działkowy emeryt

a po co Ci program...? walisz następny bieg tam gdzie krzywa momentu obrotowego najbardziej zbliża się z krzywą mocy, max do 5% prędkości obrotowej później i masz największe przyspieszenie :P

Link to comment
Share on other sites

ClearWater

Tylko to tego trzeba mieć wykres przed nosem, a w takich pierdzidłach jak rs 50, czy cbr 125..... umówmy się raczej nikt w profesjonalny sposób nie robi. Ale bez wykresu z hamowni chyba się nie da tego porządnie obliczyć.

Link to comment
Share on other sites

działkowy emeryt

ech ta dzisiejsza młodzież... co za lenistwo ;)

wykres modelu (podpowiem - ten na niebiesko to seria) - orgastyczny punkt "G" to jakieś 8,2kRPM B)

http://i50.tinypic.com/fye3jc.jpg

 

i wykresy wartości przyspieszeń na poszczególnych biegach (można sobie zmieniać dane w/g własnego widzimisię :P )

http://motorcycleperformanceanalyzer.com/honda/cbr-125-r-2005/

Link to comment
Share on other sites

ClearWater

No dobra do cbr125 masz, ale do rs 50 ? Pomoge Ci : Silnik to Piaggio D50b0. Nigdzie nie mogę znależć. 

Link to comment
Share on other sites

Działkowy, właśnie o taki program mi chodziło  :biggrin: Teraz tylko jeszcze bardziej cieszyć się  :riding: 
Aha, te wprowadzone dane nie są seryjne ale nie mam o to pretensji  :decayed:

ClearWater, na pewno w jakiejś instrukcji aprilli masz podane max moc i moment obrotowy.

Edited by BlueSky (see edit history)
Link to comment
Share on other sites

ClearWater

Ale to jest podane przy wersji zdławionej..... A poza tym co mi po max mocy i momencie, skoro nie wiem jak ona jest oddawana na innych obrotach :smile: 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
  • Create New...