Jump to content

Zmiany W Egzaminach Na Prawko A I Inne Takie


pawulon182
 Share

Recommended Posts

Tak w skrócie kilka informacji:

- sznurowane buty, które wzbudziły najwięcej emocji - na egzaminie będą dopuszczane osoby w butach motocyklowych, chodzi tylko o wyeliminowanie klapek sandałów itp.

- osoba egzaminowana musi przyjść na egzamin w długich spodniach, zapinanej kurtce z długimi rękawami, rękawicach zakrywających całe dłonie no i w sznurowanych butach. Osoba która nie będzie miała takiego stroju nie zostanie dopuszczona do egzaminu. (ktoś chce otworzyć wypożyczalnię ubrań przy MORDach/WORDach? Dołączona grafika )

- wzrosły ceny egzaminów (dla kat A: teoria 30 pln, praktyka 180 pln), ciekawostka: dodatkowe 10 pln z teorii idzie na haracz dla firmy która stworzyła system. Teraz mniej wesoła informacja. Osoba która pójdzie na egzamin łączony i obleje teorię traci całą kasę za praktykę czyli przepada 180 zeta.

- osoby które mają mniej niż 24 lata żeby zrobić A, a są już po teorii, z automatu mają zaliczoną teorię na kat A2 i mogą do tej kategorii podejść do egzaminu praktycznego. Nie muszą czekać kilku lat żeby się zmieścić w ramach wieku dla kat A i dopiero zdawać egzamin

- krakowski MORD na chwilę obecną nie wie jeszcze gdzie będą przeprowadzane egzaminy na A w Krakowie

 

No to lecimy z tym koksem. Zmiany które weszły z dniem 19.01.2013 r:

1. Po pierwsze weszły zmiany w definicjach:

czterokołowiec — pojazd samochodowy przeznaczony do przewozu osób lub ładunków, z wyłączeniem samochodu osobowego, ciężarowego i motocykla, którego masa własna nie przekracza:
a) w przypadku przewozu rzeczy 550 kg,
B) w przypadku przewozu osob 400 kg

czterokołowiec lekki — czterokołowiec, którego masa własna nie przekracza 350 kg i konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 45 km/h

Autostrada –  drogę dwujezdniową, oznaczoną odpowiednimi znakami drogowymi, na której nie dopuszcza się ruchu poprzecznego, przeznaczoną tylko do ruchu pojazdów samochodowych z wyłączeniem czterokołowca, które na równej, poziomej jezdni mogą rozwinąć prędkość co najmniej 40 km/h, w tym również w razie ciągnięcia przyczep

Droga ekspresowa – drogę dwu- lub jednojezdniową, oznaczoną odpowiednimi znakami drogowymi, na której skrzyżowania występują wyjątkowo, przeznaczoną tylko do ruchu pojazdów samochodowych z wyłączeniem czterokołowca

Kierowca - osobę uprawnioną do kierowania pojazdem silnikowym lub motorowerem.

 
Cytuj

Nareszcie na wszelkiego rodzaju skutery trzeba będzie mieć prawko, a ich kierowcy będą łapać punkty karne. Skończy się Sajgon.


Motocykl - pojazd samochodowy jednośladowy lub z bocznym wózkiem - wielośladowy; określenie to obejmuje również pojazd trójkołowy o symetrycznym rozmieszczeniu kół

Motorower -  pojazd dwu- lub trojkołowy zaopatrzony w silnik spalinowy o pojemności skokowej nieprzekraczającej 50 cm3 lub w silnik elektryczny o mocy nie większej niż 4 kW, którego konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 45 km/h

2. Ustawa o kierujących pojazdami wprowadza nowe kategorie praw jazdy oraz definiuje kto czym może jeździć.

Kat. AM, od 14 lat, pozwala kierować:
a) motorowerem,
B) czterokołowcem lekkim


Kat. A1, od 16 lat, pozwala kierować:
a) motocyklem o pojemności skokowej silnika nieprzekraczającej 125 cm3, mocy nieprzekraczającej 11 kW i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającym 0,1 kW/kg,
B) motocyklem trójkołowym o mocy nieprzekraczającej 15 kW,
c) pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM

Kat. A2, od 18 lat, pozwala kierować:
a) motocyklem o mocy nieprzekraczającej 35 kW i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającym 0,2 kW/kg, przy czym nie może on powstać w wyniku wprowadzenia zmian w pojeździe o mocy przekraczającej dwu krotność mocy tego motocykla,
B) motocyklem trójkołowym o mocy nieprzekraczającej 15 kW,
c) pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM

Od 30 września 2013: motocykl dwukołowy w zakresie prawa jazdy kategorii A2: a) powinien być wyposażony w silnik spalinowy o pojemności skokowej co najmniej 400 cm3, o mocy co najmniej 25 kW i nieprzekraczającej 35 kW,  powinien posiadać stosunek mocy do masy własnej nieprzekraczający 0,2 kW/kg 
Cytuj

Wszystkie osoby które nie łapią się ze względu na wiek na nowy egzamin na kat. A, a mają zdany egzamin teoretyczny, z automatu mają zaliczony egzamin na kategorię A2


Kat. A, od 24 lat, pozwala kierować:
a) motocyklem,
B) pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM;


Od 30 września 2013: motocykl dwukołowy w zakresie prawa jazdy kategorii A powinien być zaopatrzony w silnik spalinowy o pojemności skokowej co najmniej 600 cm3 i mocy co najmniej 40 kW 
Cytuj

Kategorię A będzie można wyjątkowo zrobić mając lat 20, pod warunkiem, że wcześniej przez 2 lata posiadało się kategorię A2


Kat. B1, od 16 lat, pozwala kierować:
a) czterokołowcem,
B) pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM


Pojazd czterokołowy w zakresie prawa jazdy kategorii B1 powinien: a) mieć masę własną przekraczającą 350 kg,  osiągać prędkość co najmniej 60 km/h 


Kat. B, od 18 lat, pozwala kierować:
a) pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, z wyjątkiem autobusu i motocykla,
B) zespołem pojazdów złożonym z pojazdu, o którym mowa w lit. a, oraz z przyczepy lekkiej,
c) zespołem pojazdów złożonym z pojazdu, o którym mowa w lit. a, oraz z przyczepy innej niż lekka, o ile łączna dopuszczalna masa całkowita zespołu tych pojazdów nie przekracza 4 250 kg, z zastrzeżeniem ust. 2,
d) pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM
 

Samochód osobowy w zakresie prawa jazdy kategorii B powinien: a) mieć dopuszczalną masę całkowitą nieprzekraczającą 3,5 t,  mieć długość przekraczającą 3,5 m, c) osiągać prędkość co najmniej 100 km/h 
Cytuj

Tutaj pojawiła się dziwna rzecz, która uważana jest za pomyłkę. Do tej pory było tak, że mając B można było jechać samochodem 3,5 T + przyczepa lekka 0,75 T = zestaw miał 4,25 T. Natomiast jeśli chciało się ciągnąć przyczepę cięższą to samochód musiał być odpowiednio lżejszy żeby cały zestaw nie przekroczył 3,5 T



3. Terminy ważności praw jazdy

Od wczoraj wszystkie prawa jazdy są prawkami terminowymi. Ale uwaga chodzi tutaj tylko i wyłącznie o ważność dokumentu a nie uprawnień. Nawet te stare które macie obecnie będą podlegać systematycznej wymianie wg harmonogramu jak było kiedyś z dowodami osobistymi. Niestety prawa jazdy będą, jak na razie wymieniane na koszt petenta. Pewnie zrobi się niedługo szum o to, ale widać że w tym momencie idzie tylko o wyrwanie kasy.

1) AM, A1, A2, A, B1, B, B+E lub T wydaje się na okres 15 lat


 
Cytuj

I tutaj jest największa bzdura. Ponieważ ustawodawca mógł się już naprawdę pokusić o jakieś obowiązkowe badania lub szkolenia ze zmian w przepisach. Niestety chodzi tylko o wyrwanie kasy i aktualizację zdjęcia


2) C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D lub D+E wydaje się na okres 5 lat


 
Cytuj

Tutaj aby przedłużyć ważność dokumentu obowiązkowe będzie doniesienie aktualnych badać lekarskich i psychologicznych

4. Koszt egzaminu
Dołączona grafika

Cytuj

Dodatkowa kasa z egzaminu teoretycznego idzie na haracz dla firmy która stworzyła system komputerowy. Na chwilę obecną (może się zmieni) osoby które zapisały się na egzamin łączony i obleją część teoretyczną tracą całą kasę za egzamin praktyczny (do tej pory traciło się połowę)


5. Egzamin teoretyczny
Nowy egzamin składa się z 32 pytań.

20 pytań z wiedzy podstawowej:

a) 10 za 3pkt o wysokim znaczeniu dla Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego 
B) 6 za 2 pkt o średnim znaczeniu dla BRD
c) 4 za 1 pkt o niskim znaczeniu dla BRD i porządku ruchu drogowego

Odpowiedzi tak/nie, 20 sekund na przeczytanie pytania i 15 sekund na odpowiedź

oraz

12 pytań z wiedzy specjalistycznej:
 
a) 6 za 3pkt o…
B) 4 za 2 pkt o…
c) 2 za 1 pkt o…

Prawidłowa odpowiedź jedna z trzech możliwych, 50 sekund na odpowiedź

Aby wynik był pozytywny to trzeba zdobyć minimum 68 pkt

Cytuj

Tuta

j największa zmiana. W zależności od ośrodka egzaminowania istnieją dwie bazy pytań. Jedną przygotował ITS drugą PWPW. Obie bazy mają się składać z ok 3000 pytań i są to bazy tajne, więc znając życie wcześniej czy później gdzieś wypłyną. Natomiast sam egzamin moim zdaniem jest o wiele prostszy niż obecny. Co prawda nie można się cofać do pytań wcześniejszych jeśli już przeszło się do następnego ale pytania są bardziej intuicyjne i nie wymagają doktoratu z filozofii i zastanawiania się co autor miał na myśli jak do tej pory. Pytania są takie same jakie zadaje sobie każdy kierowca jadąc motocyklem czy samochodem po ulicy. W ruchu drogowym też trzeba szybko podejmować decyzje i nie można wrócić do poprzedniej sytuacji. Będzie możliwość poprawiania odpowiedzi jedynie w ramach jednego pytania na którym się aktualnie znajduje kursant i tylko w ramach dostępnego czasu na to pytanie. Przykładowe testy dostępne są na Onecie.


6. Egzamin praktyczny

Kat. AM, A1, A2, A

Osoba przystępująca do egzaminu musi zapewnić sobie sama:
A) wiązane obuwie na płaskiej podeszwie
B) spodnie z długimi nogawkami
C) kurtkę z długimi rękawami zapinaną na suwak, guziki lub zatrzaski
D) rękawice zakrywających całe dłonie 

Osoba nie posiadająca ww. rzeczy nie zostanie dopuszczona do egzaminu

No i największa paranoja, czyli sam przebieg egzaminu. Zmienia się praktycznie wszystko za wyjątkiem ruszania na wzniesieniu. Jak na tym filmie:

Zadanie 1.

Dołączona grafika

Tutaj zmienia się tylko sposób przeprowadzania motocykla. Dozwolone są trzy zmiany kierunku przeprowadzenia motocykla. Nie wolno przejechać za linię. Powodzenia życzę drobnym kobitkom które dostaną do przetransportowania mastodonta. Omówienie świateł i płynów pozostaje bez zmian

Zadanie 2.

Uległa zmianie ósemka. Obecnie to zadanie polega na pięciokrotnym przejechaniu po łukach między pachołkami ale nie ma wymalowanej ósemki. W zamian jest prostokąt w którym trzeba się zmieścić. Odrobinę powiększone zostały wymiary.

Dołączona grafika

Następnie jest slalom wolny. Dwa przejazdy pomiędzy pięcioma bramkami przesuniętymi względem siebie.

Dołączona grafika

Zadanie 3.

I tutaj zaczyna się cyrk. Slalom szybki. Dwa przejazdy między pachołkami, ze średnią prędkością każdego przejazdu min 30 km/h, na drugim lub trzecim biegu. Prędkość mierzona w dwóch miejscach.

Dołączona grafika

Zadanie 4.

Omijanie przeszkody. Dwa przejazdy. Prędkość mierzona w dwóch miejscach nie może być niższa niż 50 km/h. UWAGA Prędkość a nie średnia prędkości. Przejazd raz z lewej i raz z prawej strony, przy czym kierunek przejazdu będzie wyświetlany w ostatniej chwili przed przeszkodą.

Dołączona grafika

Wyjazd na miasto.
Zostały zlikwidowane trasy egzaminacyjne!!! Egzamin odbywa się na takich samych zasadach jak do tej pory na kat B!!!

Cytuj

I dlaczego uważam że to paranoja? Sam egzamin ciekawy, faktycznie sprawdzający czy ktoś potrafi jeździć. Niestety problem polega na tym że nie zmienił się system szkolenia. Nadal obowiązuje 20 godzin!!! i w tych godzinach trzeba opanować plac i miasto. Życzę powodzenia. Zdawalność drastycznie spadnie, ceny kursów drastycznie pójdą w górę a ilość rannych i poszkodowanych drastycznie wzrośnie. No i dlaczego na kat B. nie sprawdza się czy ktoś potrafi ominąć przeszkodę?



Kat. B

Zmienia się tylko wysokość słupków na placu, mają wzrosnąć o 50 cm, oraz fakt że jeżeli ktoś obleje na placu nie ma już możliwości wyjechania na miasto żeby się sprawdzić jak to było do tej pory.

Pozostałe kategorie

Zrównano kryteria do kat B, czyli od teraz potrącenie słupka lub przejechanie za linię powoduje koniec egzaminu. Dla kategorii +E, zmienia się tyle że jeżeli ktoś nie potrafi sprzęgnąć zestawu to kończy automatycznie egzamin bez możliwości pojeżdżenia po placu.

7. Inne absurdy egzaminacyjne

Od wczoraj poniższe błędy NIE kończą już egzaminu a są jedynie błędem:
- znak zakaz ruchu  Dołączona grafika
- powierzchnia wyłączona z ruchu
- znaki zakazu wjazdu za wyjątkiem znaku B-2   Dołączona grafika

Cytuj

Czyl

i wjeżdżając np w krakowską strefę A egzaminowany będzie miał jeden błąd, co najwyżej zapłaci mandat ale pojedzie dalej. Ta sama sytuacja jadąc zestawem 15T, wjazd na mostek 2T i jest to jeden błąd


Za to kończy egzamin nie zastosowanie się do znaków wskazujących dozwolone kierunki jazdy z pasa ruchu, czyli tradycyjne strzałki na pasach.


Cytuj

Na chwilę obecną krakowski MORD nie wie gdzie będą przeprowadzane egzaminy na kat. A. Co więcej żaden OSK w Krakowie nie dysponuje placem odpowiednio dużym aby bezpiecznie szkolić na kat A.

Od soboty nie ma już obowiązku dokupowania 5 godzin dodatkowych po trzech niezdanych egzaminach!!! Można zdawać do bólu.
 

 

Link to comment
Share on other sites

Kat. BZmienia się tylko wysokość słupków na placu, mają wzrosnąć o 50 cm, oraz fakt że jeżeli ktoś obleje na placu nie ma już możliwości wyjechania na miasto żeby się sprawdzić jak to było do tej pory.

 

Ciekawe - pierwszy raz słyszę o tym ze stare przepisy pozwalały na wyjazd na miasto mimo oblanego placu...

Najwidoczniej nie było to praktykowane...

Link to comment
Share on other sites

świat się zmienia, technologia wkracza wszędzie, ułatwieniem dla zdających na kat. B byłaby chociażby kamera cofania, a nawet same czujniki cofania - ustawa jednak tego nie przewiduje.

Link to comment
Share on other sites

Kat. BZmienia się tylko wysokość słupków na placu, mają wzrosnąć o 50 cm, oraz fakt że jeżeli ktoś obleje na placu nie ma już możliwości wyjechania na miasto żeby się sprawdzić jak to było do tej pory.

 

Ciekawe - pierwszy raz słyszę o tym ze stare przepisy pozwalały na wyjazd na miasto mimo oblanego placu...

Najwidoczniej nie było to praktykowane...

kolega którego tu przytoczyłem prosił bym Ci odpisał:

 

"Jeżeli kursant nie stworzył zagrożenia na placu mógł zażądać wyjazdu na miasto pomimo wyniku negatywnego na placu. Ale to musiało być na jego prośbę, egzaminatorom nie zależało na rozpowszechnianiu tej informacji bo oszczędzali paliwo i czas. Zasady jazdy były dokładnie takie same jak podczas normalnego egzaminu tyle że wynik był z gór negatywny."

Link to comment
Share on other sites

kolega którego tu przytoczyłem prosił bym Ci odpisał:

 

"Jeżeli kursant nie stworzył zagrożenia na placu mógł zażądać wyjazdu na miasto pomimo wyniku negatywnego na placu. Ale to musiało być na jego prośbę, egzaminatorom nie zależało na rozpowszechnianiu tej informacji bo oszczędzali paliwo i czas. Zasady jazdy były dokładnie takie same jak podczas normalnego egzaminu tyle że wynik był z gór negatywny."

I wszytko jasne. Nie wiedziałem o tym bo nikt o tym nie wspomina. Ani na kursie ani na egzaminie...

Link to comment
Share on other sites

Swoją droga to ciekawe ile jeszcze jest takich ciekawostek i możliwości o których nic nie wiemy a mogłyby sie przydac :smile:

Link to comment
Share on other sites

ilość rannych i poszkodowanych drastycznie wzrośnie

Dlczego przez te zmiany ma wzrosnąć??

 

 

świat się zmienia, technologia wkracza wszędzie, ułatwieniem dla zdających na kat. B byłaby chociażby kamera cofania, a nawet same czujniki cofania - ustawa jednak tego nie przewiduje

Żartujesz, prawda?? :biggrin:

Link to comment
Share on other sites

Żartujesz, prawda?? :biggrin:

a załączył mi się czarny humor :] tak samo jak egzaminatorom np. w Belgii, którzy pozwalają na stosowanie kamery cofania jeśli auto posiada (bo zdaje się na swoim).

Link to comment
Share on other sites

zdaje się że tak kolego, skoro egzamin skłąda się z 2 części to przy ubieganiu się o inną kategorię zdajesz w komplecie - teorię i sadystyczną praktykę :smile:

Link to comment
Share on other sites

te same ? :smile: widzisz jaki błysk miałem :smile: tak długo mi się to wczytywało że zapomniałem jak w poprzednim egzaminie szło :biggrin:

Link to comment
Share on other sites

Egzamin niezdany, 62 pkt. Co do tych filmików, to powinna być opcja ich powtórzenia lub powinny lecieć w pętli. Wystarczy się zagapić i pozostaje strzelać w ciemno. Ale patrząc na wynik Daniela chyba nie jestem jedyny :biggrin:

Link to comment
Share on other sites

Co do tych filmików, to powinna być opcja ich powtórzenia lub powinny lecieć w pętli.

nie wiadomo czy w wersji WORD nie jest tak jak piszesz, zdawał ktoś z FŁM na nowych zasadach?

Link to comment
Share on other sites

nie wiadomo czy w wersji WORD nie jest tak jak piszesz, zdawał ktoś z FŁM na nowych zasadach?

Jak ktos mógł zdawac na nowych zasadach jak od poniedziału do dziś wORDY SA POZAMYKANE  :biggrin:  pewnie w celu zmiany nowych wyższych wynagrodzeń w zamian za suimenna i ciężką prace pracowników... :biggrin: dla tego coś za coś ceny egzaminów powędrowały w góre  :mad:  :mad: Na kims te podwyzki trzeba ściągnąć.. Na kuesancie ...kieszeni  etc..dobrze że po starej cenie zaklepałem egzamin uff!! <_< 

Link to comment
Share on other sites

oczywiście, że 2 ;) a jak jest skontrolowany (i wszystko jest ok), a do tego umyty (prosto po myjni), od razu uśmiech na gębie ;)

Link to comment
Share on other sites

Nas kierowców na szczęście bezsensowna wiedza w stylu "czy bieżnika może być 1.5 czy 1.6 mm" już nie dotyczy. Niektóre pytania są absurdalne. Kolejny kwiatek to z fotelikiem. Nie wyobrażam sobie wożenia 12 letniego dziecka w foteliku. Może zacznijmy w nim wozić do 170cm :biggrin:

 

Na takich pytaniach odpadłem i szczerze to nie czuję się w żaden sposób gorszym kierowcą nie znając na nie odpowiedzi.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
  • Create New...