Jump to content

Polerka Dolotu Od Gaźnika Do Zaworu


Olo
 Share

Recommended Posts

Mam teraz ściągniętą głowicę i naszedł mi pomysł, żeby tą całą chropowatą powierzchnie która idzie od gaźnika do zaworu ssącego przejechać papierem ściernym, a później przejechać pastą polerską. Miało by to na celu swobodniejszy przepływ mieszanki :smile: Co o tym sądzicie?

Link to comment
Share on other sites

Uwazaj tylko zeby po tej modyfikacji nie zrzucilo cie z moto ;) Moja opinia jest taka ze jezeli ma to byc tylko jedna modyfikacja to nawet nie odczujesz roznicy jakbys robil szereg modyfikacji naraz to roznica by jakas byla ale po polerce gaznika a raczej kolektora ssacego nie odczujesz roznicy. Ale jezeli ci sie nudzi to do dziela ;) Moze jakos efekt placebo zadziala ;) Juz robilem takie przerobki i efekt byl strasznie miznerny ;)

Link to comment
Share on other sites

Adrian-xj600

ja akurat w aucie polerowalem kolektory i roznica odczuwalna ale co do twojego motorka to niewiem:)

Link to comment
Share on other sites

w aucie jest inna kwestia w aucie polerujesz duzy obszar a w 50-tce ktora ma 2km to jaka moze byc roznica?

Link to comment
Share on other sites

Silnik w którym poleruje to 110ccm. Zawór wydechowy się w nim wypalił i rozkręcony czeka na części, a nie mam co robić to wpadłem na taki pomysł :smile: Nie tylko kolektor, ale jeszcze w głowicy też poleruje.

Link to comment
Share on other sites

działkowy emeryt

skoro masz to już rozbabrane - poleruj, zrób jeszcze honowanie gniazda zaworu - nic co poprawia czy wygładza przebieg strugi nie zrobiło nikomu krzywdy - z tym, że nie spodziewaj się jakiejś powalającej zwyżki mocy tylko przy tym "modzie" :smile:

Link to comment
Share on other sites

Tylko,ze dolotu nie powinno sie polerowac na lustro.Kierunkowo pozostawic delikatne ryski.Wydechowy kanal to tak,najlepiej na lustro.

Link to comment
Share on other sites

Wiecej zyskasz jak sprawdzic osiowosc polaczen,tj glowica,dolot,gaznik uszczelka,czy nie ma przesuniec,uszczelka nie jest za mala itd.Czasem takie niedorobki sie zdazaja.Ja w b6 skladajac gazniki zauwazylem,ze krocce ssace sa nierowno spasowane z glowica i to skorygowalem.Nie zauwazylem roznicy,ale czulem sie lepiej :-)

Link to comment
Share on other sites

Gaźnik musiałem podnieść na mocowaniu przy kolektorze ssącym. Kolektor ssący z gaźnikiem mają 26mm, a otwór w głowicy z uszczelką 24mm, rozwierciłem oczywiście tak, że nie ma żadnych progów :smile: Teraz tylko jeżdżę papierem ściernym żeby nie było chropowatej powierzchni.

Link to comment
Share on other sites

Sir.Wojciech

ułaaa! ... a to niby dlaczego??? http://motocykle-lodz.pl/public/style_emoticons/default/woot.gif tłumacz, nie bij... :decayed:

 

Ryski są po to aby rozbić cząsteczki powietrza i z homogenizować mieszankę paliwowo powietrzna . Polerowanie niema sensu, gdyby ta powierzchnia miała by być gładka, z pewnością była by przy obecnych technikach odlewów ciśnieniowych. Ważnym aspektem jest aby, Gaźnik- kolektor, kolektor -głowica, nie miały na swym połączeniu tzw progów. Spasowanie tych elementów ze sobą przynosi efekty, sprawdź tez dokładność wykonania uszczelek, czasem zdarza się ze uszczelka jest zbyt mała w swej wewnętrznym wymiarze. Dla przykładu podam słynnego już fiata 126p, zdarzało się ze przesuniecie pomiędzy głowica a kolankami wydechowymi przekraczało 1 cm!!

Link to comment
Share on other sites

Dziekuja sir.Wojciech,ze odwaliles za mnie brudna robote :-)

Rowniez slyszalem o zalewaniu zimnego silnika po polerce,gdyz z gladkiej powierzchni gorzej odparowuje paliwko.

Link to comment
Share on other sites

działkowy emeryt

Ryski są po to aby rozbić cząsteczki powietrza i z homogenizować mieszankę paliwowo powietrzna . Polerowanie niema sensu, gdyby ta powierzchnia miała by być gładka, z pewnością była by przy obecnych technikach odlewów ciśnieniowych.

 

bla bla bla :decayed: ... wybacz Sir. Wojciech ale to bajanie Koszałka Opałka :decayed: ... jesli już, to nie chodzi o "rozbijanie cząsteczek powietrza", a o paliwo, które przy niskich temperaturach ulega skraplaniu i osadzaniu na gładkiej - wypolerowanej gładzi ścianek wypolerowanego kolektora dolotowego, a to zjawisko z kolei nie korzystnie na tworzenie efektywnej w zapłonie mieszanki. Twój argument nie ma nic wspólnego z zasadmi termodynamiki przepływu :smile: Mało tego, nie dość, że można polerować kolektory ssące to jeszcze można podczas kształtowania tychże powiększyć ich średnice wewnętrzne jak i średnice wewnetrzne odpowiadających gniazd zaworowych zaworów ssących a jak ktoś chce to zrobić od poczatku do końca dobrze to jeszcze nadać przylgniom zaworowym inne, ostrzejsze kąty co zapewnia zwiększenie napełniania i opróżniania cylindrów. Pozostawianie rys czy rzazów po szlifowaniu ma na celu jedynie eliminację owego zjawiska skraplania - ale to dotyczy niskich temperatur (w motocyklu...??? http://motocykle-lodz.pl/public/style_emoticons/default/woot.gif ). Z zasad termodynamiki przepływu jasno wynika, że siła i prędkość zasysania strumienia mieszanki paliwowo-powietrznej następuje za pomocą podciśnienia wytworzeonego przez tłok (suw ssania) i to wartośc tego podciśnienia określa stopień możlieści napełniania. Aby zachować jak najmniej zachwiany proces przepływu tej mieszanki potrzebny jest "przewód" - tu kolektor i kanał ssący - o jak najniższych oporach przepływu - a więc o ściance możliwie najgładszej - bez rys czy rzazów.

Niestety nie do końca zgodzę się również z argumentacją, że:

Polerowanie niema sensu, gdyby ta powierzchnia miała by być gładka, z pewnością była by przy obecnych technikach odlewów ciśnieniowych.

 

koszt operacji produkcyjnej w przypadku zgrubnych odlewów wysokociśnieniowych jest kilkukrotnie niższy niż taki sam odlew wykonany precyzyjnie i poddany jeszcze szlifowaniu - dlatego w produkcji wielkoseryjnej producenci tych elementów zachowują kompromis - produkując elementy wystarczająco gładkie, ale i wystarczająco tanie jednostkowo - ot, ekonomika produkcji :whistling:

Zapewniam Cię, że silniki przygotowywane do wyczynu mają ręcznie polerowane kolektory i kanały ssące - ale to procesy jednostkowe :smile:

 

i wreszcie, obalając bajanie Koszałka Opałka a biorąc sobie na świadka :decayed: współczynnik (lambda) Re - czyli liczbę Reynolds'a z równania termodynamiki Nikuradse - wprost ewidentnie wynika, że zgrubna warstwa chropowatości powierzchni na warstwie przyściennej przewodu o przpływie czy to laminarnym czy turbulentnym wpływa negatywnie na dynamizację prędkości przepływu ładunku paliwowo - powietrznego. A zatem pogarsza proces napełniania cylindra. Z resztą, inżynierowie obliczjący dopuszczalną wartość chropowatości ściany kolektorów dolotowych (ssących) jako podstawę wykorzystują równanie Darcy-Weisbacha, gdzie współczynnik (lambda) Re jest podstawowym parametrem - dla Twojej informacji - nie może przekraczać (lambda) =< 0,04 a wspólczynnik chropowatości nie może być wyższy niż sD/d = 64/Re. Poczytaj trochę o zagadnieniu Blasiusa w przypadku oporów przepływy w przewodach rurowych - a kolektor ssący to klasyczny tego przykład. W razie wątpliwości w w/w zagadnieniu - służę pomocą. :decayed:

Link to comment
Share on other sites

Moze nie jestem wielkim praktykiem i tearetykiem,ale podpieram sie wypowiedziami ludzi ktorzy mieli z tym doczynienia i testowali niektore rozwiazania,dlatego tez przychylam sie do tamtych wypowiedzi.

Link to comment
Share on other sites

działkowy emeryt

...a ja podaję tylko FAKTY z przemysłowego punktu widzenia konstruowania i eksploatacji silników spalinowych :decayed:

Link to comment
Share on other sites

Sir.Wojciech

Od układów dolotowych wymaga się małych oporów przepływu na drodze od wlotu z atmosfery aż do wnętrza cylindra. Wiąże się to z ograniczeniem strat mocy na "przepompowywanie" mieszanki przez ten układ. W tej kwestii w pełni się z tobą zgadzam Działkowy.

Lecz mówimy tu o silniku gaźnikowy o bardzo krótkim układzie dolotowym. W owym silniku wymagany jest możliwie najwyższy stopień odparowania mieszanki jeszcze przed osiągnięciem cylindra.

Dobremu rozdrobnieniu i odparowaniu paliwa sprzyja duża prędkość przepływu i zawirowania w strumieniu, co niestety pozostaje w sprzeczności z osiąganiem małych oporów przepływu.

 

Co do chropowatości odlewów, to z tego ci się orientuje to Ra=0,63 uzyskuje się w odlewach ciśnieniowych(chropowatość jak po szlifowaniu dokładnym), i niema to wpływu na koszta produkcji. No chyba ze kolektor jest wykonywany w kokilach.

 

Swoja przygodę z termo dynamiką zakończyłem na 3 roku PŁ i żaden zemnie teoretyk. Nie uważam tez ze pozajadałem wszystkie rozumy, wyrażam moja subiektywną opinie.

Link to comment
Share on other sites

Na gładkim ,czy chropowatym ,sssssię poślizgnierz .słuchajcie emeryta ,troszkę ma pojęcia ,ottej wiedzy troszkę wyłysiał .Pozdrowionka DZ

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

czy na gładko czy nie warto polerować

type-R jest polerowana ręcznie, więc przychylam się do tego by polerować

 

co bartku powiesz na:

Lecz mówimy tu o silniku gaźnikowy o bardzo krótkim układzie dolotowym. W owym silniku wymagany jest możliwie najwyższy stopień odparowania mieszanki jeszcze przed osiągnięciem cylindra. Dobremu rozdrobnieniu i odparowaniu paliwa sprzyja duża prędkość przepływu i zawirowania w strumieniu, co niestety pozostaje w sprzeczności z osiąganiem małych oporów przepływ

ciekaw jestem twojej opinii

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
  • Create New...