Skocz do zawartości

Rozpoczęcie sezonu motocyklowego w Łodzi już w kwietniu - przeczytaj o tym.

Rozpoczęcie sezonu motocyklowego pod Atlas Areną właśnie trwa! Więcej informacji tutaj.

homologacja na części


Tomi

Rekomendowane odpowiedzi

Kupując jakąś część oświetlenia potrzebna jest homologacja. Bez niej moto może mieć problemy z przeglądem, a w razie jakiegoś nieszczęśliwego zdarzenia mogą nie wypłacić ubezpieczenia.Na allegro są różne oznaczenia homologacji:E1 Germany. E2- France. E3- Italy. E4- Netherlands. E5- Sweden. E6- Belgium. E7 - Hungary. E8- Czech Republic. E9- Spain. E10- Yugoslavia. E11- Britain. E12- Austria Lee. E13- Luxembourg. E14- Switzerland. E16- Norway. E17- Finland. E18- Denmark. E1 9-Romania. E20- Poland. E21-- Portugal. E22- Russia. E23- Greece. E25- Croatia. E26- Slovenia. E27- Slovakia. E28- White Russia. E29- Estonia. E31- Bosnia and Herzegovina. E37- Turkey.Co to oznacza? Nie to, że tylko w tym kraju dana część ma homologację. Chodzi o to, że w tym kraju została przyznana homologacja na daną część, ale jest ona ważna w całej europie. Dlatego np. sporo lamp "tuningowych" ma homologację E11, bo Anglia jest jednym z tych krajów, gdzie homologacja jest szybko załatwiana.Niestety nie wszystko jest takie różowe.

Nie wszystkie dostępne na rynku diodowe światła do jazdy dziennej z wytłoczoną homologacją E mogą być używane zgodnie z prawem. Artykuł zamieszczony na stronie www.motofocus.com.pl w 2005 roku co prawda dotyczy problemu z homologacją lamp tylnych lecz jest aktualny również w przypadku lamp do jazdy dziennej. Sprawdzone przez nas w lipcu 2009 roku lampy do jazdy dziennej wyprodukowane na Tajwanie z homologacją E4 ale bez literek RL nie spełniają żadnych norm. Ponadto lampy te nie nie są hermetyczne... Pozwolimy więc sobie zacytować tamten artykuł ku przestrodze."Jak poinformowała firma Hella, wiele katalogów tuningowych na rok 2005 obejmuje dla różnych modeli samochodów ponad 30 akcesoryjnych, wymiennych tylnych lamp zespolonych, których wykorzystywanie nie powinno być dopuszczalne w świetle przepisów prawa i wymagań technicznych. Kłopot polega na tym, że lampy te mają homologację o symbolu E11 (Wielka Brytania). Jak mogło dojść do takiej sytuacji?Procedura homologacyjna: wytwórca lamp (w tym przypadku Tajwan) przedstawia lampy do testowania instytutowi zajmującemu się pomiarami fotometrycznymi. Instytut ten (w tym przypadku również tajwański) potwierdza spełnianie przez lampy norm i przekazuje wyniki testu do władz homologacyjnych w kraju, w którym obowiązują normy ECE (w tym przypadku w Wielkiej Brytanii). Władze owe wydają świadectwo homologacji ECE na bazie wyników testów i nadają produktowi symbol homologacyjny (E11 dla Wielkiej Brytanii). Wówczas sprzedaż tych lamp jest dopuszczona w Europie.Podczas losowych testów tych dostępnych obecnie na rynku lamp (do Golfów III i IV oraz Polo) stwierdzono, że nie spełniają one ani wymogów fotometrycznych, ani związanych z odpornością na wysoką temperaturę czy wibracje, a tym samym silnie odbiegają od lamp, które zostały homologowane w Wielkiej Brytanii. Kolejna bardzo poważna wada owych lamp: diody LED można wymieniać pojedynczo. Zgodnie z Regulacją ECE R37 nie jest to dopuszczalne – i to z ważnych powodów, a mianowicie diody LED są dostępne w wersjach emitujących różne barwy światła. Oznacza to naruszenie przepisów i spowodowanie zagrożenia w ruchu drogowym.O wynikach badań niemiecki Urząd Federalny ds. Pojazdów Silnikowych (Kraftfahrt-Bundesamt, KBA) we Flensburgu powiadomił swych kolegów w Wielkiej Brytanii. Brytyjczycy sprawdzili i potwierdzili informację, iż dostępne aktualnie na rynku lampy nie spełniają wymogów z powodów wymienionych powyżej. W związku z tym KBA ma prawo zabronić sprzedaży takich lamp do chwili, kiedy ich producent wprowadzi odpowiednie zmiany, a Wielka Brytania potwierdzi, iż produkt spełnia wszelkie wymagania.Nie jest to tylko czcza pogróżka: na Motor Show w Essen skutecznie interweniowano, gdy kilku dealerów usiłowało sprzedawać owe lampy. Niemniej sporo tych lamp znajduje się wciąż na rynku."Wynika stąd, że najlepiej kupować u sprawdzonych producentów aby po roku (lub krócej) nie być zmuszonym kupować lampy ponownie...

Prosiłbym o uzupełnianie tego tematu, bo lepiej nie wejść na minę kupując coś na allegro.

Suzuki SV650S 2007 icon1.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
  • Dodaj nową pozycję...