Jump to content

napęd, łańcuch, smarowanie


Tomi
 Share

Recommended Posts

Jako, że czasem te elementy też się kończą to wrzucam opis napędu DID, może komuś się przyda: wzmocniony ( 525 VX PROFESSIONAL ) – Zastosowanie – motocykle o poj. Do 750ccm i mocy do 75KMwzmocniony ( 50 /530/ VX PROFESSIONAL) – Zastosowanie – motocykle o poj. Do 900ccm i mocy do 100KMsuper wzmocniony ( 525 VM2 PREMIUM ) - Zastosowanie – motocykle o poj. Do 750ccm i mocy do 100KMsuper wzmocniony ( 50 /530/ VM PREMIUM ) - Zastosowanie – motocykle o poj. Powyżej 1000ccm i mocy do 130KMhiper wzmocniony ( 525 ZVMX ) – Najmocniejszy łańcuch w ofercie DID w rozmiarze 525hiper wzmocniony ( 50 /530/ ZVMX ) – Najmocniejszy łańcuch w ofercie DIDPowyższe modele DID-a pasują do Suzuki SV. W SV jest 108 ogniw i zębatki 15/44.Do czyszczenia - nafta (syf, który się zbiera w ogniwach teoretycznie nie skraca długości życia samego napędu). Jeśli nie ma możliwości kąpieli w nafcie to można przedmuchać łańcuch sprężonym powietrzem, a później nasmarować, pozostawić na 15-20 minut i wytrzeć do sucha.Do smarowania: - Wurth (Dry Chain Lube) - wygrał w teście 'Ride', sprzedawany w salonach Suzuki, podobno ciężko dostać - Motul Chain Lube Road Plus, Motul Factory Line - bardzo często polecane na forach - Castrol Oli Spray (ja osobiście nie polecam, rzadki i nie trzyma się za dobrze łańcucha, trzeba często smarować)

Link to comment
Share on other sites

Przydatne info., natomiast nie widzę tzw.optimum, np. do 750ccm i ponad 100KM, oznacza to, że muszę stosować najmocniejszy łańcuch hiper wzmocniony?

Link to comment
Share on other sites

Ten opis zaczerpnąłem z posta z innego forum ;) DID sam w sobie robi dobre i mocne napędy. Nie znam nikogo, kto by nie polecał DID-a. Te najmocniejsze są podobno nie do zdarcia i wytrzymują najdłużej między wymianami. Myślę, że na tym nie powinno się oszczędzać. Różnica w cenie to pewnie ok 100zł.

Link to comment
Share on other sites

W takim wypadku Suchy-wolk kupujesz albo 530VM albo 525ZVMX albo 530ZVMX, więc masz spory wybór możliwości. Dodałbym jeszcze, żeby absolutnie nie czyścić łańcuch benzyną, która niszczy oringi, najlepsza, jak kolega wspomniał, jest nafta. DO pomocy szczoteczka do zębów. Kolejna sprawa, smarujemy tylko wewnętrzna część łańcucha, bez pryskania na "płytki" ogniw czy zębatkiSmarujemy najlepiej po jeździe jak łańcuch jest ciepłyPo smarowaniu zostawiamy motocykl w spokoju, nie jedziemy od razu w trasęSmarujemy co ok 300KM i po każdym deszczuI jeśli lubimy swoje palce smarujemy na wyłączonym silniku. Są magicy którzy stawiają moto na centralce wrzucają "1" i jak się koło kręci smarują, lub co jeszcze lepsze czyszczą łańcuch szmatką. Prosta droga to obcięcia sobie palców.Luz mierzymy w miejscu gdzie łańcuch jest najbardziej napięty (każdy łańcuch wyciąga się trochę nie równo, w zasadzie idealnie równo wyciągnięty łańcuch znaleźć można tylko w pudełku. Oczywiście nie mówię tu o dużej różnicy paru cm). Za ciasno ustawiony łańcuch prócz tego że szybciej się zużywa,, niszczy nam łożyska w kole i co gorsza łożyska wałka zębatki zdawczej (koszt wymiany to ok 1000zł:/), więc warto to pilnować. Za luźny łańcuch również szybciej się zużywa i może spaść. Nie mniej jednak lepiej ustawić trochę za duży, niż trochę za mały luz. Nie poleca się stosować zapinek to łańcucha, albo fabrycznie zakuty, albo za pomocą zakuwki. Jak się dba to dobry łańcuch przejedzie spoooro kilometrów, więc warto:)

Link to comment
Share on other sites

Co gdy założymy łańcuch 525 zamiast 520? Czy to robi różnicę w odczuciach z jazdy lub wynikają z tego jakieś nieprawidłowości?

Link to comment
Share on other sites

A jeszcze czy jest różnica w łańcuchu złotym lub srebrnym jakaś, czy tylko +5 do stylu ;)?

Link to comment
Share on other sites

Co gdy założymy łańcuch 525 zamiast 520? Czy to robi różnicę w odczuciach z jazdy lub wynikają z tego jakieś nieprawidłowości?

 

Różnica jest w rozmiarze łańcucha, a dokładniej szerokości tego łańcucha. Jeśli masz szerszy łańcuch to musisz mieć szersze zębatki. Zawsze wymieniasz komplet.

 

A jeszcze czy jest różnica w łańcuchu złotym lub srebrnym jakaś, czy tylko +5 do stylu ;)?

 

Z tego co wiem to te złote są najmocniejsze. A przynajmniej jeśli chodzi o gamę DID. No i oczywiście +5 do stylu.

 

 

Dla bardzo dociekliwych:

www.motor-land.com.pl/did/files/did.pdf

 

Jest tu opisane wszystko, od obsługi po zapoznanie z ofertą DID. Warto przeczytać.

Link to comment
Share on other sites

Złote najmocniejsze? Nic podobnego, łańcuchy tej samej klasy nie różnią się wytrzymałością, kolor przecież nie określa tego parametru. Także zloty to tylko lans.

Link to comment
Share on other sites

Złote najmocniejsze? Nic podobnego, łańcuchy tej samej klasy nie różnią się wytrzymałością, kolor przecież nie określa tego parametru. Także zloty to tylko lans.

Fakt, kolor nie określa parametrów. Ale mimo wszystko w ofercie DID-a są srebrne i złote. Na którymś z for przeczytałem, że te złote są mocniejsze. Musiałem się zasugerować. Z drugiej strony różnica koloru może wynikać z różnic przy produkcji, zastosowanych materiałów, itd. Więc może się przekładać na parametry. A jeśli nie to złoty i tak daje +5 do lansu :P
Link to comment
Share on other sites

Na stronie producenta nie ma napisane, że złoty jest najmocniejszy (najdroższy to tak;] ) i w tej kwestii ufam bardziej producentowi niż osobie z forum :smile:

Link to comment
Share on other sites

Niestety, ludzie na forach różne rzeczy piszą, a później tacy jak ja to powielają http://motocykle-lodz.pl/public/style_emoticons/default/angelnot.gif

 

A wracając do tematu, rozmawiamy tu tylko o napędach DID, a przecież są różni inni producenci, którzy również tworzą dobre napędy. Zna ktoś takie?

Link to comment
Share on other sites

Odnośnie łańcuchów D.I.D., to pozwolę sobie zacytować info.:

 

"Firma DAIDO KOGYO aby sprostać ekstremalnym wymaganiom przeniesienia napędu ciągle ulepsza swoje wyrobu. Nowa seria łańcuchów SUPER TREET ZVMX to najmocniejsze łańcuchy X-ringowe dostępne na rynku. Nowa technologia produkcji sprawia, że produkt jest znacznie lżejszy i mocniejszy od poprzednika ZVM2."

"Łańcuchy serii VX są najczęściej wybierane przez użytkowników zarówno motocykli szosowych jak i enduro ponieważ posiadają wysoką wytrzymałość oraz długi okres eksploatacji przy stosunkowo niskiej cenie"

+ NOWOŚĆ!!!!! TERAZ DOSTEPNE TAKŻE W KOLORZE ZŁOTYM ( GOLD&BLACK)

 

Link to comment
Share on other sites

Witajcie. Jakiś czas temu zakupiłem nowy zestaw napędowy do swojego motocykla. Jest to łańcuch super wzmocniony ( 50 /530/ VM PREMIUM ) firmy D.I.D oraz dwie zębatki - zdawcza i napędzana firmy SUNSTAR. Zestaw ten chciałem wymienić w przyszłym sezonie 2012r, ale ze względu na stan obecnego łańcucha, decyduję się na wymianę jeszcze w tym roku, w przyszłym miesiącu.P.S. Łańcuch jest koloru złotego, więc teraz będę miał +5 do lansu :P:laugh2:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Złote najmocniejsze? Nic podobnego, łańcuchy tej samej klasy nie różnią się wytrzymałością, kolor przecież nie określa tego parametru. Także zloty to tylko lans.

Pytałem dzisiaj znajomego mechanika i powiedział, że zakładał łańcuchy zwykłe, wzmacniane i złote itd. Mówi, że warto dopłacić te 50-100zł do złotego łańcucha, bo wytrzyma na pewno dłużej niż standardowy srebrny i to nie jest żaden lans, lecz swoje właściwości ma po prostu lepsze.PS: Może się tu zarejestruje na dniach i wytłumaczy ocb.
Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Pozwolę sobie odświeżyć ten temat. Wszystkie znaki na niebie i ziemi, plus Jakubko (święty z niego człowiek http://motocykle-lodz.pl/public/style_emoticons/default/angelnot.gif ), wskazują, że napęd w moim moto w dość szybkim tempie się kończy i nieunikniona jest jego wymiana. Czy ktoś z Was zna sklep, gdzie napędy są w dobrych cenach. Pod uwagę biorę łańcuchy DID albo RK, zębatki Sunstar albo JT. RK ma tę przewagę nad DID, że ma zapinkę zamiast zakuwki, czyli można wymienić spokojnie we własnym zakresie. Będę wdzięczny za info. :smile:

Link to comment
Share on other sites

AndrzejCBR

Mawet nie zgodzę się z Tobą, post wyżej opiera się też na informacjach z "jakiegoś forum" ostatnio bardzo drążyłem ten temat, aktualnie mam zakuty łańcuch dida, ale gdy będę wymienial założę zapinke, właściwie czy zapinka czy zakuwka nie ma różnicy, zapinka pełni rolę zawleczki jeśli jest dobrze żalozona w odpowiednia stronę nie powinna się wypiąć, wiadomo jeśli zakuwka jest dobrze zakuta ok też jest do pewne. Ale zakuwając samemu mozna źle zakuc (nie mając do tego przyrządu a po co go kupować na jedna wymiane łańcucha i wydawać 200-400zł) jak mozna poprostu dobrze wpiac zapinke.

Link to comment
Share on other sites

działkowy emeryt

zapinka jest dobra, dla moto do 50KM, lepiej źle zakuć, niż dobrze założyć spinkę.

... wybacz Mawet, ale to co piszesz - z mechanicznego punktu widzenia - jest wierutną bzdurą http://motocykle-lodz.pl/public/style_emoticons/default/cry.png ... jako podporę tezy podam Ci fakt, że zapinane łańcuchy stosuje się do napędu kilkudziesięcio-tonowych koparek i spycharek gąsiennicowych - oczywiście wszystko jest proporcjonalnie większe i cięższe. To samo w napędach przemysłowych przenośników taśmowych w kopalniach. ... zakuwanie na maszynie sworznia o grubosci Twojego nadgarstka byłoby conajmniej kłopotliwe... zapinki z powodzeniem stosuje się nawet w supersportach - tylko ma to być zrobione porządnie i zgodnie ze sztuką.
Link to comment
Share on other sites

Podzielam zdanie, że zapinka jest tak samo dobra jak zakuwka. Jedno i drugie rozwiązanie zapobiega tylko rozpięciu łańcucha. Siły działające na zapinkę są niewielkie. Gdyby zapinka była mniej bezpieczna, nie chce mi się wierzyć by którykolwiek z renomowanych producentów ją dopuszczał do użytku. Nie posiadając narzędzi do zakuwania można tylko zniszczyć łańcuch. Jeżeli się uda dobrze zakuć łańcuch bez narzędzi autor zakucia powinien następnego dnia grać w Lotto. ;)

Link to comment
Share on other sites

AndrzejCBR

Podzielam zdanie, że zapinka jest tak samo dobra jak zakuwka. Jedno i drugie rozwiązanie zapobiega tylko rozpięciu łańcucha. Siły działające na zapinkę są niewielkie. Gdyby zapinka była mniej bezpieczna, nie chce mi się wierzyć by którykolwiek z renomowanych producentów ją dopuszczał do użytku. Nie posiadając narzędzi do zakuwania można tylko zniszczyć łańcuch. Jeżeli się uda dobrze zakuć łańcuch bez narzędzi autor zakucia powinien następnego dnia grać w Lotto. ;)

Dobre zdanie:)
Link to comment
Share on other sites

To i ja dorzuce swoje trzy grosze w tej dyskusji: po pierwsze złożyc dobrze ogniwo łaczące z zapinka czasem nie jest tak prostą sprawą ja pomagam sobie zakuwarka wcisnąć blaszkę zewnętrzną po drugie najpewniejszym sposobem jest zakucie łancucha,po trzecie jak w koparce czy innym sprzecie pędzącym 30 km/h tudzież w napędzie jakies taśmy pęknie zapinka albo łańcuch straty sa niewielkie natomiast jesli w motocyklu pędzącym choćby 200km/h rozepnie sie zapinka stracic można życie.

Link to comment
Share on other sites

działkowy emeryt

Paweł, chodziło mi o proporcje sił, nie o prędkości obrotowe ;) sam dobrze wiesz, że zapinka, jeśli założona zgodnie ze sztuką, daje z powodzeniem radę :smile:

Link to comment
Share on other sites

działkowy emeryt - być może masz racje, chociaż Twoje porównanie łańcucha motocyklowego do łańcucha w spycharkach do mnei nie przemawia. Zupełnie inny charakter pracy inne obciążenia, inna skala. Zresztą jak ktoś nie ma zakuwarki to może kupić łańcuch już zakuty i załozyć go odkręcając 2 śrubki więcej (od wahacza) - dodatkowo można skontrolować stan łożysk i tulei w wahaczu. Moje zdanie jest takie, że wolę wybrać opcję pewniejszą, niż taką, która "zazwyczaj" daje radę.

Link to comment
Share on other sites

Niestety w niektórych motocyklach nie da sie założyć zakutego łańcucha ze wzgłędu na konstrukcje wachacza.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
  • Create New...