Jump to content

Ksenony, xenony i pochodne - warte pieniędzy?


Suchy-wolk
 Share

Recommended Posts

Od zawsze ciekawiłem się tzw. ksenonami czy też xenonami i do dzisiaj nie wiem, która nazwa jest poprawna, a może obie? Dołączona grafikaPrzejdźmy do rzeczy! :biggrin: Dobry zestawik kosztuje ok.120-200zł, w zależności od firmy i rodzaju żarówki. Patrząc na zdjęcia, to różnica jest wyraźna jeżeli chodzi o zwykłą żarówkę świateł mijania. Pytanie więc czy warto? Na pewno można dobrać sobie barwę, intensywność i każdy opis mówi, że ksenon daje min.30% więcej światła.

 

Jak to jest w praktyce? Czy więcej idzie na to prądu, mniej czy tyle samo? Czy to legalne? Czy tak intensywne światło nie razi innych kierowców? Inna barwa niż biała czy żółta jest dozwolona?

Link to comment
Share on other sites

Kurde. Chciałem stworzyć dokładnie taki sam post. Ja znalazłem zestaw ksenonow do SV. Koszt to ok 400 zł bo mam 2x H4. Barwę można sobie wybrać z całej palety. Super! Tylko czy to warte tej kasy? U mnie bardzo mało wieczorem widac. Dopiero na długich sprawa się poprawia.Wydaje mi się, że nie ma sensu inwestować w zestawy ksenonów. To chyba nie jest legalne.. Lepiej kupić żarówki Osram Silverlight albo podobne, cena sporo niższa, a światła o 50-70% więcej.

Link to comment
Share on other sites

Same żarówki to nie wszystko potrzeba jeszcze odpowiedniego odbłyśnika, czy jak to się tam nazywa, o ile wiem. I z tego co wiem to jest to średnio legalne, bo takie rozwiązania nie mają homologacji (tak samo jak LEDowe kierunki itp). I o ile na przeglądzie mogą to przepuścić i policjanci również nie będą się czepiać to przy okazji jakiegoś zdarzenia mogą się pojawić problemy. Bo jakby nie patrzeć okazuje się, że ktoś ma "niesprawny" motocykl, bo nie ma homologacji na światła, kierunki itd. To trochę jak jazda bez prawka, wszystko fajnie dopóki nic się nie stanie.

Link to comment
Share on other sites

Witam, sprawa wyglada tak:Ksenony i biksenony sa legalne pod kilkoma warunkami:-reflektor posiada układ samopoziomujący,-pojazd wyposażony jest w spryskiwacze reflektorów wysokiego ciśnienia,( nie jestem pewein czy wymóg dotyczy motocykli)-prawidłowo ustawione są światła.Sprawa wyglada dokładnie tak, wymieniamy lampy na homologowane z układem samopoziomujacym i jest po problemie, plus montujemy spryskiwacze ( co do spryskiwaczy w motocyklach to głowy nie dam - ale układ samopoziomujący musi być ).Ksenony różnią sie od biksenonów tym,że ksenon jest jakby odpowiednikiem żarówki jedno-włóknowej np. H3, biksenon zaś jest odpowiednikiem żarowki dwu-włóknowej np. H4. Biksenon to żarowka ksenonowa wyposażona dodotkowo w przesłonę żarówki która realizuje funkcje światła mijania i odsłaniając włókno światła drogowego. Przy instalacji biksenonów trzeba pamietać o tym ,że mechanizm przesłony zajmuje trochę miejsca i żarówka defakto jest trochę dłuższa po stronie mocowania ( wymagana głębsza wnęka mocowania reflektora ).Ksenony pobierają około 40% mniej energii przy dużo większej mocy świetlnej (lux)), ale przy rozruchu pobierają zancznie wiecej energii więc warto najppierw odpalać moto a potem dopiero światła, gdyż wtedy nie obciążamy tak instalacji.Pozdrawiam Gazia.

Link to comment
Share on other sites

No właśnie, właśnie. Dopóki nic się nie stanie to można ksenony włożyć, ale gdy się dopatrzą nieprawidłowości...Dołączona grafika

 

W takim razie będę musiał jakieś mocne żarówki kupić.

Link to comment
Share on other sites

można mieć problem z Niebieskimi przy zatrzymaniu i kontroli mając taki tuning :/ ale trudno ukrywać fakt, że dużo lepiej ma się oświetloną drogę z takim wynalazkiem

Link to comment
Share on other sites

Adrian-xj600

ja bym osobiscie zamontowal ;] zawsze sie jest duzo bardziej widocznym ;]

 

a ze to niezgodne z przepisami to juz co innego ......

 

ale wszystko co fajne jest niezgodne ;]

 

Suchy: Błagam nie pisz swoich postów pod swoimi..

Link to comment
Share on other sites

Słyszałem, że tylko oryginalne ksenony posiadają swoje faktyczne właściwości(dostrzeganie większej ilości szczegółów, mniejsze zmęczenie oczu,jaśniejsze i szersze oświetlenie drogi, oszczędność energii)

"Pseudo" ksenony(wszelkiego rodzaju samoróbki, źle zamontowane zestawy) nie spełniające norm i regulacji związanych z oświetleniem pojazdu najczęściej oślepiają innych użytkowników dróg co z kolei zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego.

Tylko kompletny, homologowany zestaw ksenonowych lamp, obejmujący automatyczny system poziomowania reflektorów zapewniający odpowiedni kąt padania światła i układ oczyszczania ich szyb jest legalny i bezpieczny dla innych użytkowników dróg. Kierowca z "pseudo" ksenonami min. naraża się na utratę ważności dokumentu dopuszczającego pojazd do ruchu i konflikt z ubezpieczycielem.

 

Osobiście nie kręcą mnie tego typu modyfikacje, choć przemawia do mnie to, że ksenony emitują ponad dwukrotnie silniejszy strumień światła w porównaniu z lampami halogenowymi i lepiej oświetlają drogę. Nie wiem czy tylko ja odnoszę takie wrażenie, ale moim zdaniem motocykl słabo oświetla drogę i czasem zdarza się tak, że po prostu pomagam sobie światłami drogowymi http://motocykle-lodz.pl/public/style_emoticons/default/thumbdown.gif

Link to comment
Share on other sites

Ja także zastanawiałem się nad założeniem ksenonów, ale doszedłem do wniosku, że nie chcę zniszczyć lustra reflektora... Zamiast ksenonów polecam żarówki do motocykli Osram X-Racer, sprzedawane są np. w hurtowni na ul. Wrocławskiej, koszt 60 PLN za zestawów dwóch żarówek H4. W tej hurtowni żarówki można kupić znacznie taniej niż np. w InterCars'e.

Link to comment
Share on other sites

Ja osobiście nie bawiłbym się w xenony, a dlaczego ? Z prostego powodu - są nielegalne ! Mówimy tutaj oczywiście o xenonach kupionych na allegro i założonych samodzielnie. Niby mają homologację ale żarnik i przetwornica mają ją oddzielnie, jako zestaw już takowej nie posiadają. Dodatkowo żeby takie modyfikacje były bezpieczne dla innych użytkowników dróg muszą być gładkie klosze lamp i najlepiej soczewki. Lepiej zainwestować w jakieś dobre żarówki halogenowe renomowanej firmy np. Philips czy Osram.

Link to comment
Share on other sites

Podobno te żarówki X-Racer OSRAM, które ja mam są jakoś bardziej wytrzymałe, ponieważ są przeznaczone do motocykli... Ja na nich zrobiłem narazie około 700-800 kilometrów, użytkuje je przez niecałe dwa tygodnie... Mój znajomy załatwia przetwornice z żarówkami Siemensa za 150 PLN na strone... Co do samo poziomowania się przy xenonach jest pewien paradoks... Mianowicie niektóre auta ( np Audi 80 Cabrio z lat 90 ) miały xenon seryjnie i nie było poziomowania... Więc jak będzie kontrola nic nie mogą zrobić, ponieważ pierwsze xenony montowane w samochodach nie posiadały poziomowania.

Link to comment
Share on other sites

Co do nielegalności ksenonów jest jeden sposób na uniknięcie mandatu w przypadku kontroli, mianowicie wozić ze sobą zwykłe, homologowane żarówki aby móc wymienić podczas kontroli, wtedy nie dostaniemy mandatu. Natomiast co do zwykłych żarówek polecam sklep w Pabianicach link mają żarówki świecące a'la ksenon z homologacją w cenach rzędu 20 zł za komplet H4. Nie są to firmówki typu Philips czy OSRAM ale jakościowo w ogóle od nich nie odstają- przejeździłem na takich cały sezon i nadal świecą :decayed:

Link to comment
Share on other sites

No ta, jak Cię z tym złapią to masz trochę dłubania przy ewentualnej wymianie na miejscu, niewiadomo w jakich warunkach :/ Myślę że zabawa nie warta zachodu... nie chodzi tylko o ewentualny czas, ale i potencjalne spowodowanie zagrożenia przez oślepianie innych na drodze... Rzeczywiście lepiej popatrzeć na homologowane żarówki, albo jak już ktoś bardzo musi mieć ksenon - to niech go zakłada (za pare tysięcy zł:P) w serwisie ;]:P

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

jeżdżę na xenonach już 2 rok (używam żarników o barwie 6000k) - zrobiłem jakieś 15 tys km, bez większych kłopotów dobrze ustawiony xenon nie oślepia żarówki o podwyższonej jasności nie dają takich efektów i szybko się przepalają - nie polecamjeśli macie jakieś pytania, wątpliwości piszcie, postaram się odpowiedzieć

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Witam, Panie i Panowie , no cóż , jak ktoś kiedyś stwierdził "Polska to dziwny kraj". Moje osobiste zdanie to dla bezpieczeństwa swego i innych jestem w stanie zrobić dużo. W sprawie przepisów i zgodności ksenonów to przepisy nie zawsze dążą za rzeczywistością i normalną zdrową logiką( kiedyś dodatkowe światło Stopu było zabronione , i co najlepsze karane ( wyciąganie kasy od obywateli ), to jeden z wielu przykładów i długo by wymieniać pozostale, teraz to jest standart , i też można dostać mandat jak takie światło jest niesprawne . :P . Myślę ,że identycznie należy podchodzić do ksenonów, jeśli są dobrze zamontowane i do tego prawidłowo ustwione to nikomu nie powinno zależeć na tym aby nas karać, chyba ,że jest złamanym... i zależy mu na naszej kasie. Aktualnie prawo polega tylko na tym aby obywatelowi dopier... i to w każdej możliwej postaci. Demokracja w Polsce polega tylko na zakazach a nie na wzajemnym szacunko do siebie i do racjonalnego prawa.Pozdrawiam Gazela. ps. Sorry za swoje wypociny ale już mi nerwy puściły, wkurza mnie aktualne traktowanie "wolnego" obywatela, przez Państwo. $$$$$$$$

Link to comment
Share on other sites

Policja to pol biedy problem pojawia sie przy jakims zdarzeniu jak druga strona lub ubezpieczyciel dowiedza sie ze masz "niesprawny" motocykl bo swiatla sa bez homologacji.

Link to comment
Share on other sites

Witam, sprawy ubezpieczeń to już zupełnie inna liga, tam nawet moga doczepić Ci się do kasku ,że nie miał homologacji, że miałeś stare opony, że klocki nie hamulcowe nie są homologowane, że mogłes zapobiec etc.... W przypadku ubezpieczycieli to od razu po zajściu najlepiej rozglądać się za papugą, lub firmą od sciągania ubezpieczeń , nie ma co liczyć na wspaniałomyślnośći uczciwość i rzetelność firmy ubezpieczjącej.A w temacie ja jestem zdecydowanie za ksenonami ale tylko zamontowanymi zgodnie ze sztuką, i tak samo urzytkowanymi.Pozdrawiam Gazela.

Link to comment
Share on other sites

wymieniłem u siebie, nie było z tym poważniejszej roboty (przeróbki lampy) tylko w mijaniach jeździ się bezproblemowo - cały sezon, więc jeśli nie niesie to ze sobą poważnej ingerencji i konieczności przerabiania lamp - mogę tylko polecić

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
  • Create New...