Jump to content

Naciąg łańcucha


Mario
 Share

Recommended Posts

Czy ktoś może wie jaki powinien być optymalny luz na łańcuchu,chodzi mi o jak najmniejsze zużycie elementów.Czy najlepiej utrzymywać w granicach 2 cm, czy może lepiej np. 1cmi czy to zależy od stylu jazdy lub mocy silnika ?

Link to comment
Share on other sites

Norma, to : 2-3cm, więc zazwyczaj stosuje się luz 2,5cmNa pewno łańcuch nie może być zbyt luźny (ponad 3cm), ani zbyt naciągnięty (poniżej 2cm), ale nie znam dokładnych przyczyn złego regulowania. Na pewno wczoraj na zlocie gość jechał po lewej stronie na paradzie do Jordanowa i łańcuch to mu latał tak jak gumka do włosów, że go słyszałem metr dalej i zagłuszało to pracę silnika.

Link to comment
Share on other sites

Fajny artykuł na ten temat jest tu:http://www.scigacz.pl/Warsztat,Scigacz,pl,naciaganie,lancucha,8132.html

Link to comment
Share on other sites

czytałem to, ogólny wniosek na wszystko to "sprawdź insrukcje" :)bardziej mi chodziło o praktykę, czyli jeśli w manualu podają od 1-2 cm, to czy lepiej przy wartościach minimalnych czy max ?

Link to comment
Share on other sites

Tak jak mówił Suchy. Trzymaj się wartości średniej. Ani za mało, ani za dużo. W sam raz. Smaruj łańcuch regularnie i problemów mieć nie będziesz.

Link to comment
Share on other sites

Tak jak mówił Suchy. Trzymaj się wartości średniej. Ani za mało, ani za dużo. W sam raz. Smaruj łańcuch regularnie i problemów mieć nie będziesz.

taaa, to pewnie tak jak ze średnią krajową,każdy zarabia po 3000 tys. brutto i wszystkim żyje się wspaniale :biggrin:
Link to comment
Share on other sites

poszukaj serwisówki do swojego modelu i przeczytaj jaki luz i jak mierzony (czy na centralce, czy na kosie, czy pod obciążeniem), dla mojej inazumy jest to 2-3cm mierzone na centralce.

Link to comment
Share on other sites

Jeżeli nie masz żadnej nalepki na wahaczu to poszukaj serwisówki. Odpowiedni naciąg łańcucha jest bardzo ważny bo jeśli za bardzo naciągniesz łańcuch i załadujesz na moto bagaż i pasażera może się okazać że łańcuch jest tak naciągnięty że aż strzela przez co bardzo cierpią łożyska na zębatce zdawczej, a jeżeli będziesz miał za duży luz to moto może szarpać.

Link to comment
Share on other sites

W Yamaszce zauważyłem problem z łańcuchem. Jego kondycja wygląda na dobrą, na pewno ktoś już zmieniał cały napęd, bo zębatka tylna również nie nosi większych śladów zużycia. Jednak problem polega na tym, że łańcuch się nierównomiernie rozciąga, czyli raz jest luz 3cm, a raz 1,5cm, a czasem optymalne 2cm. Ciągle kręcąc kołem, łańcuch zmienia dość znacząco swój naciąg w różnych miejscach - co może być przyczyną? Przedniej zębatki jeszcze nie miałem okazji sprawdzić gołym okiem, ale wątpię, aby ktoś wymieniał tylną zębatkę i łańcuch, a przednią zostawił, aby się starła na amen. Objawy - jadąc, słychać nienaturalny obrót łańcucha (raz o coś wali, raz szeleści, raz szumi), wygląda na to, że łańcuch jest rozciągnięty albo wymaga bardzo precyzyjnej regulacji pod okiem specjalisty (kilkakrotnie ustawiałem naciąg i nic to nie zmienia).Jakieś porady? :smile:

Link to comment
Share on other sites

Widzę, że obaj borykamy się z podobnym problemem. Wydaje mi się, że mamy już zużyte łańcuchy. Podobnie jak Ty starałem się regulować naciąg łańcucha stosując się do zaleceń producenta. Zabieg taki dał raczej krótkotrwały efekt i po czasie łańcuch wrócił do swojej pierwotnej postaci. Znawcą tematu nie jestem, ale wydaje mi się, że świadczy to przede wszystkim o wyciągnięciu, a tym samym zużyciu samego łańcucha.Jeżeli chodzi o naciąg łańcucha, to zalecane 2,5 cm luzu mierzymy w miejscu gdzie łańcuch jest najbardziej napięty. Szukamy takiego punktu kręcąc tylnym kołem motocykla jednocześnie starając się wyczuć i zlokalizować to miejsce. Jeżeli pomimo kilkukrotnej dobrze przeprowadzonej regulacji naciągu łańcucha dalej występują podane przez Ciebie objawy, to myślę, że czas na nowy układ napędowy.Ja już odpuściłem sobie tego typu regulacje robione na siłę i z nadzieją, że wszystko będzie ok. Łańcuch podobnie jak inne mechaniczne elementy jest wystawiony na pracę w często trudnych i niekorzystnych dla niego warunkach. Czyszczenie, pielęgnacja, konserwacja - jednym słowem dbanie o niego, na pewno wydłuży czas jego eksploatacji natomiast nie uchroni go przed zjawiskiem zmęczenia materiału.

Link to comment
Share on other sites

To że łańcuch się rozciąga trochę nierównomiernie to raczej normalna sprawa. A różnice 1,5 cm tak jak w Twoim przypadku to raczej się jeszcze nie kwalifikuje do wymiany.

Link to comment
Share on other sites

Jak wspomniałem, kondycja łańcucha jest dobra, ale w poprzednim motocyklu nie miałem takiego problemu i łańcuch w każdym miejscu był tak samo naciągnięty. W Bandicie 1200, też łańcuch się rozciąga nierównomiernie jak u mnie, ale jego stan jest znacznie gorszy niż w moim przypadku.PS: Gdyby nie ten nienaturalny hałas podczas jazdy, to poczekałbym na inne objawy.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
  • Create New...