Jump to content

Różne Bieżniki


P¡otr
 Share

Recommended Posts

Witajcie, mam pytanie odnośnie opon. Przymierzam się do wymainy tylnej opony w swoim Cieniu. Niestety moje finanse na za wile mi nie pozwalają ale też używki nie chcę kupować, przednią mam w dobrym stanie to też tylko tylną wymieniam bo już parcieje skubana. I teraz pytanie, czytałem gdzieś, tylna i przednia powinna mieć taki sam bieżnik. W moim chopie i tak już są opony różnych firm a z tego co się przyglądałem to bieżniki są w miare podobne. Czy różnica w bieżnikach jest naprawdę aż tak odczuwalna/niebiezpieczna czy o co cho? Czy tak naprawdę nie robi to większej różnicy? Jeżdże chopperem, przeważnie tak w granicach 80-120, raczej na spokojnie i staram się nie tańczyć na pasach między puszkami. Ceny w oponach są takie, że jakbym miał kubipć z takim samym bieżnikiem to ok 600-700zł :|... a ja biedny student jestem i znalazłem fajną Pirelli za ok 400 (i ma zarąbisty biały napis na boku opony, mniam :biggrin:) - no tylko bieżnik trochę się różni. Coś możecie powiedzieć na ten temat?

Link to comment
Share on other sites

Nie ma zadnego problemu aby na przodzie i na tyle byly rozne biezniki opon.Zakladaj taka na jak masz ochote.

Link to comment
Share on other sites

Krzysztofor

To nie puszka, żeby każda opona miała taki sam bieżnik :P sam śmigam na różnych kapciach, a z racji tego że tył już mega się kończy to będe przymieżał się na używke w szybkim niedługim czasie :smile:.Powiem szczerze, że nie latałem moto na tych samych kapciach(z tym samym bieżnikiem). Różnica napewno jest jakaś, ale jaka?

Link to comment
Share on other sites

Różnica pewnie jest albo w nastawieniu psychicznym kierowcy albo w marketingu :smile: nastraszyly mnie kurna decydenci to chciałem się tylko upewnić. Tak na chłopski rozum też mi się wydawało, że nie powinno być to jakimś problemem. Ale ja początkujący jestem to cały czas mam dużo pytań :smile:. Dzięki za odpowiedzi.

Link to comment
Share on other sites

Krzysztofor

Jak coś to jeszcze też są bardziej doświadczenia ludzie,którzy mają większą wiedze na temat gum :smile:

Link to comment
Share on other sites

działkowy emeryt

ano teoretycznie jest pełna dowolność, ale teoretycznie. Komplety opon są projektowane bieżnikami (tak, tak, przez samo "Ż") na zasadzie przód-tył, i o ile na suchym nie ma to znaczenia, to na mokrym przednia opona "wyciska" na boki wodę dla tylnej, minimalizując aquaplaning np podczas hamowania - przy jeżdzie na wprost. Z kolei w zakręcie, gdzie każde koło podąża swoim torem jazdy chodzi o zachowanie ujednoliconej przyczepności przodu i tyłu, takie same włąsciwości odprowadzania wody spod opony, żeby nie odjechał Ci na zewnątrz łuku przód albo tył - jednakowy bieżnik zapewnia zbliżone własności. Na pozimie działkowca-amatora pyrkającego niespiesznie po okolicy nie ma to znaczenia. Jak już zaczniecie łoić po winklach do kolana na mokrym, będzie to odczuwalne, uwierzcie ;)

Link to comment
Share on other sites

Ciekawy temat został poruszony, ale ja zapytam już o sam rodzaj bierznikowania opony, sa różne bieżniki w motocyklach(mowie tutaj o sportach) czasami jest więcej ze tak się wyraze wzorkow na oponie czasem mniej wiadomo ze sliki to na tor, ja mam taka choinkę / jak to rozumieć

Link to comment
Share on other sites

Ostatnio wymieniałem oponki w mojej Virażce. Też z kaską nie stałem za bardzo więc pokusiłem się o zakup Maxxisów. To coś (podobno) jak Shinko czy inne prawie z dolnej półki. Gorsze są tylko chyba Duro (po 150/szt). Maxxisy od wielu osób słyszałem że są niezłe. A co do bieżnika to kupiłem na przód inną (Classic)

Dołączona grafika

a na tył inną (ProMax)

Dołączona grafika

Może w sportach jest jakaś różnica ale w choperach wydaje mi się że nie ma różnicy. Poprzednie opony tez miałem różne...

Link to comment
Share on other sites

działkowy emeryt

@ AndrzejCBRF2: kształt nacięć lameli na czole opony czy też bieŻnikowanie opony jak to nazwałeś, to wynik prac rzeszy inżynierów z koncernów oponiarskich - to oni razem ze specami od wzornictwa przemysłowego opracowują dany kształt bieżnika, przy czym jedni dbają o parametry trakcyjne danej gumy, a drudzy o atrakcyjność wizualną i dostajesz np jodełkę jak w oponach Avon czy wręcz napisy na bieżniku jak w Continentalu. Jasne że im gęstsza siatka lamelek tym lepsze odprowadzanie wody i tzw. "grip response" na mokrym - opony bliższe zastosowaniom uniwersalnym sportowym na ulicę czy też wręcz turystycznych. Dochodzi jeszcze kwestia opasania opony, kształt ułożenia osnowy kordu wewnętrznego i profil tzw grzybka czyli jej czoła w stosunku do boków (jak bardzo można się pochylić na winklu - opona turystyczna jest półokrągła, zapewnia łatwe przechodzenie ze złożenia w złożenie, sportowa ma kształt prawie V, czyli mało gripu na wprost a bardzo dużo w złożeniu, bo proste jak linijka tory są nudne ;) , ale średnio robi w jeździe na codzień) no i w końcu oczywiście mieszanka gumy syntetycznej, krzemu i czystego kauczuku, z których jest zrobiona, jej podatność na grzanie i stygnięcie, praca i trzymanie "na gorąco" twardość mieszanki, jednorodność lub wieloskładnikowość mieszanki...itd. Można napisać o tym książkę ;) kształt i wzór bieżnika ma tu mniejsze znaczenie, w sporcie na sucho bieżnik nie jest potrzebny wcale (jedynie zagłebienia do właściwej pracy i odprowadzania nadmiernego ciepła). Tak więc czy masz jodełkę czy esy-floresy nie ma na naszym działkowym popierdywaniu żadnego znaczenia.

 

@Micek1968: Maxxis to bardzo dobre gumy - może nie tak promowane w Europie jak Dunlop, Pirelli czy Michelin ale jakościowo i konstrukcyjne opony są naprawdę OK. Fabryka na Tajwanie. Shinko i Duro to już Chiny - tu nie wiem, bo nie miałem doświadczeń z pierwszymi, z drugimi jedynie w Hard Enduro/Motocrossie - i wypadły słabo, bo przy mocnym odwijaniu manetki wyrywało kostki z opony nawet na szutrze. Nie przymierzaj ich do lepszych Maxxisów (i motocyklowych i samochodowych).

Co do różnicy przód / tył... łoisz chopperem na kolanie po winklach? ;)

Link to comment
Share on other sites

bieŻnikowanie

kurna, wiemy, wiemy, że "ż", akurat się kurna człowiek w tytule pomylił no, można jakoś tytuł edytować? :biggrin:

łoisz chopperem na kolanie po winklach?

kolanem nie, ale podnóżką mam nadzieję też nie zawadzaić. Tak przypuszczałem, że przy jeździe chopperm to nie powinno mieć większego znaczenia.a wiecie co oznaczają skróty przy "Typ Opony": Z, R, V, B, ZR? ze wszystkich oznaczeń na oponie chyba tylko tego jeszcze nie rozkminiłem.
Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Odkopę kotleta z delikatną zmianą. Jak wygląda sytuacja z różną wysokością opon na kołach? Na tyle mam 60 a na przód się machnąłem, i zamówiłem 70. Czy ta różnica będzie miała wpływ na zachowanie moto? Założyć i latać czy lepiej będzie ją odesłać i zamówić taką jak jest na tyle?. Oba kapcie tej samej firmy z tym samym bieżnikiem.

Link to comment
Share on other sites

Łeee tam. Przeskok z rozmiarem o jeden w górę, czy w dół to nie powód do paniki. Opona w Twoim przypadku jest minimalnie wyższa. Zakładać i monitorować jak zachowuje się moto i tyle :smile: Pewnie nawet nie zauważysz różnicy w jeździe. No chyba przy jakichś ekstremalnych złożeniach. Tylko będziesz musiał minimalnie  wyżej jajka zadzierać przy siadaniu na moto.

Edited by Dawid Xrv (see edit history)
Link to comment
Share on other sites

Chodzi ci dokładniej o profil opony. Skłonny jestem twierdzić, że w tym przypadku powinien być taki sam. Dlaczego? Ponieważ jest to stosunek wysokości do szerokości opony. Niższa opona daje ci przyczepność i większą stabilność oraz reakcję na kierowanie pojazdem ale nie amortyzuje jak z wyższym profilem, Ponad to motocykl inaczej wchodzi w zakręty na oponie z wyższym profilem (łatwiej) niż z niższym. Co prawda nie wiem czy to 10% w tym przypadku zrobi ci dramatyczną różnice w codziennej jeździe, ale zalecałbym założyć z wysokością taką samą szczególne w szlifierce :smile:. No i najważniejsze byś miał jednakowo radialne albo diagonalne opony.

 

Dodam od siebie o bieżniku dwa słowa wg mnie  nie robi on różnicy dopóki się mokro nie zrobi. Wtedy to bieżnik z przodu jakby rozbija wodę w sposób właściwy dla tyłu... To akurat jest u mnie poparte doświadczeniem - dwie różne opony nie spisywały się gdy robiło się mokro. Nie mówię tu oczywiście o małej różnicy w bieżniku ale jeśli zakładamy przód - stricte sportową opona, tył - szosowo-turystyczną bądź na odwrót to coś tu jest nie tak.  :whistling:

Edited by Matik (see edit history)
Link to comment
Share on other sites

Tylko będziesz musiał minimalnie  wyżej jajka zadzierać przy siadaniu na moto.

 

Różnica to niecałe 5mm. Więc stosunkowo niewiele, dlatego wolę się poradzić zanim ją wrzucę na hankę;)
Link to comment
Share on other sites

 

 

Niższa opona daje ci przyczepność i większą stabilność oraz reakcję na kierowanie pojazdem ale nie amortyzuje jak z wyższym profilem

 

No i czas czas reakcji od "trzyma, do k**wa nie trzyma" przy niższym profilu jest minimalnie krótszy od opony o wyższym profilu, która to daje znać o tym że będzie tracić przyczepność :smile: Co kto lubi :smile: Ale o te 5mm chyba nie ma co drzeć pierza :smile:

Link to comment
Share on other sites

co wy za bzdury piszecie. Standardowo w sportach na tyle jest 50-55 a na przodzie 70 tak kazał producent, pokażcie mi sporta czy nawet turystyka z oponą z tyłu w profilu 70 ? na tym by sie jechać nie dało.

Lesiu wszystko jest ok tak jak bozia przykazała, śmiało zakładaj

Link to comment
Share on other sites

Nie wiem jak inne ale moja GS na tyle ma 70 i gsxf w standardzie też...

To dla tego że masz węszą oponę na tyle temu jest wyższa 

Link to comment
Share on other sites

Chciałbym tylko dodać, że wysokość opony w przeciwieństwie do szerokości nie jest wyrażana liczbowo w mm, tylko jest to procent szerokości, więc węższe opony w GS mimo wyższej liczby w rozmiarze będą niższe od opony podchodzącej pod 200mm szerokości z profilem 50.

Edited by floyd (see edit history)
Link to comment
Share on other sites

 

 

pokażcie mi sporta czy nawet turystyka z oponą z tyłu w profilu 70 ? na tym by sie jechać nie dało.

 

 

Proszę bardzo :

TKC 140/80/17

zakładana do akich turystyków jak bmw 1200, czy choćby africa i chłopaki te opony zamykają szorując podnóżkami po ancfalcie :biggrin:

Link to comment
Share on other sites

fajnie ale oba moto podchodzą pod enduro i teren, turystyk to mam na mysli jakis fazer, gsf, bandit a nie takie tapczany :P

Link to comment
Share on other sites

No dobra, o gustach i tym jak kto wykorzystuje złom to już dyskutować nie będziemy :decayed: Różnie pojmujemy co kryje się pod pojęciem sprzęt do turystyki :P

Edited by Dawid Xrv (see edit history)
Link to comment
Share on other sites

fajnie ale oba moto podchodzą pod enduro i teren, turystyk to mam na mysli jakis fazer, gsf, bandit a nie takie tapczany :P

Mój GSX 750F posiada w standardzie 150/70 tył i 120/70 przód opone więc nie mam pojęcia o czym prawisz ale ok. Zapewniam że dobrze się na tym jeździ, tylko troszke wizualnie szpeci.

Edited by Matik (see edit history)
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
  • Create New...