Krzysiek rst1000 159 Posted September 17, 2016 Report Share Posted September 17, 2016 (edited) Właśnie minął czas na wymianę oleju, jest ponad 6 tysięcy km. Kupiłem nowy olej i spuszczam stary. Różnicy dużej nie czuję, co prawda stary olej jest nieco ciemniejszy i jest lekko pachnący spalenizną ale lepkość podobna a i przezroczystość mało co się różni. Oczywiście jest ciemniejszy i widać co stare a co nowe. Może zmieniać co 8 tys? Używam olej Motul 15w50 ester core 300v. na zdjęciu jest olej stary i nowy. Edited September 17, 2016 by Krzysiek rst1000 (see edit history) 0 Quote Link to post Share on other sites
dan-erłan 53 Posted September 17, 2016 Report Share Posted September 17, 2016 Zalezy jakie masz moto..jak stare i masz gdzies kondycje silnika to mozesz nawet co 20 tys. ja zawsze we wszystkich pojazdach wymieniam zgodnie ze wskazaniami producenta..a w moto zawsze na wiosne nawet jesli zrohie tylko 4 tysie. Wg mnie dbanie o odpowiednie smarowanie silnika to podstawa. Ale oczywiscie sa rozne opinie..mnie moj system nigdy nie zawiodl i silniczki zawsze pracowaly jak nalezy Wysłane z mojego GT-P5200 przy użyciu Tapatalka 0 Quote Link to post Share on other sites
michal_lc4 535 Posted September 17, 2016 Report Share Posted September 17, 2016 W palcach różnicy lepkości nie czujesz, ale konstruktorzy ani silnika ani oleju tak tego nie sprawdzają. Trochę inne obciążenia ma olej przy 100C. Zmieniaj co 6 jak tak serwisówka mówi, albo nawet co 5. Teraz w autach serwisówki mówią o 20 nawet 30 tyś km od zmiany do zmiany, tylko u tych co do tych 30kkm ten olej piłuja silniki nie zyją dłużej jak 150-200tyś km 1 Quote Link to post Share on other sites
Krzysiek rst1000 159 Posted September 17, 2016 Author Report Share Posted September 17, 2016 ja zawsze we wszystkich pojazdach wymieniam zgodnie ze wskazaniami producenta Zmieniaj co 6 jak tak serwisówka mówi, albo nawet co 5. Tak zmieniam ale czy to nie jest przesada? Silnik ok, biegi super, luz miękko, sprzęgło trzyma jak wściekłe. Może serwisówka trochę przesadza. Ostatnio zmieniłem świece. Miałem zwykłe NGK a włożyłem Denso irrydowe. Czuje się, że nowe. Stare nie były złe ale różnica jest. Dlaczego tak się pytam. Ostatnio robiłem luzy na zaworach w serwisie Kawasaki. Od nowości nie ruszany silnik, luzy w normie. Silnik ma przejechane około 25 tys. Dokładnie nie wiadomo bo był przetarty przewód z tylniego koła. Serwis zrobiłem zgodnie z serwisówką, zresztą po kupnie taki serwis to norma. Tak czuję, że okresy serwisowe są ustalone z lekkim zapasem. Nie przesadzamy z tym serwisem? 0 Quote Link to post Share on other sites
michal_lc4 535 Posted September 17, 2016 Report Share Posted September 17, 2016 Nie są ustalone z zapasem, są ustalone tak żeby w miarę wcześnie wykryć nieprawidłowość. Oczywiście może byc tak że kontorla luzu zaworowego jest co 5 tyś km i w ciągu 30-40 tys km będzie te luz w normie serwisowej. Serwisówka nie określa Ci sztywno "musisz regulować..." tylko "kontrola + ew. doregulowanie". Silniki motocyklowe są dość wysilone, osiągają wyższe temperatury + wyższy zakres obrotów, dlatego interwały między wymianą oleju są dość krótkie 5-6tyś km. Zrobisz jak chcesz, ja bym jednak trzymał się serwisówki i tych 6 tyś km. Nie mówie tego tylko z teorii ale również z obserwacji własnych moto i aut które mam czy miałem. 1 Quote Link to post Share on other sites
krzychoslav 912 Posted September 17, 2016 Report Share Posted September 17, 2016 są ustalane też tak, ze jak masz zmienić olej co 6k km i się zapomnisz raz to nic wielkiego się stać nie powinno. a gdyby ustalili na 10k i by się zapomniał to już mogłoby się zesrać wszystko ma swój cel. u mnie serwisówka przewiduje wymianę oleju co 10k km. zmieniam co 6k - kupić olej + filtr to nie mega wydatek, zmienić olej nietrudna robota a przynajmniej wiem co tam w misce pływa i się czlowiek nie strasuje 0 Quote Link to post Share on other sites
Krzysiek rst1000 159 Posted September 18, 2016 Author Report Share Posted September 18, 2016 Nie są ustalone z zapasem, są ustalone tak żeby w miarę wcześnie wykryć nieprawidłowość. zmieniam co 6k - kupić olej + filtr to nie mega wydatek, No dobra, nie ma co kombinować. Jak jest brzytwa to się inaczej jeździ i to jest warte zachodu. 1 Quote Link to post Share on other sites
jcb 109 Posted September 18, 2016 Report Share Posted September 18, 2016 (edited) Nie da się organoleptycznie określić czy olej jest jeszcze dobry czy nie. W miarę starzenia/przepracowania w oleju przede wszystkim rośnie ilość drobinek nagaru i innych zanieczyszczeń które olej ma zadanie przechwycić (mycie silnika) zmienia się także Ph oleju. Część składników oleju ulega rozkładowi, inne ulegają zwęgleniu, do tego dochodzą zanieczyszczenia - inaczej mówiąc w oleju w miarę eksploatacji rośnie zawartość śmieci a maleje zawartość składników chroniących silnik - i dlatego należy przestrzegać interwałów wymiany. Wizualnie zużyty olej może wyglądać prawie tak samo jak świeży a te na Twojej fotce różnią się w sposób zdecydowany. Edited September 18, 2016 by jcb (see edit history) 1 Quote Link to post Share on other sites
PIT 1230 Posted September 18, 2016 Report Share Posted September 18, 2016 Jak wyżej już Twoja fota nie pozostawia złudzeń. Ocenianie oleju na widok,dotyk nie ma sensu w silniku motocyklowym dochodzi o ogromnych tarć, przeciążeń, wysokich temperatur itd. nie da się tego odczuć po ludzku. Ta jak nie sprawdza się kompresji wkładając palec do cylindra tak nie sprawdza się oleju silnikowego jak olejku do opalania. I stara prawda "jak dbasz tak masz" ja wymieniam co 6 tyś. , a czasem nawet wcześniej jak wypada jakaś usterka czy wyjazd czy koniec sezonu. 0 Quote Link to post Share on other sites
dan-erłan 53 Posted September 18, 2016 Report Share Posted September 18, 2016 A wlasnie...wymieniacie przed zima czy na wiosne? Bo tu sa rozne opinie..tak samo jak z paliwem w baku na zime..pelny bak czy pusty? Wysłane z mojego GT-P5200 przy użyciu Tapatalka 0 Quote Link to post Share on other sites
rafalek_s 62 Posted September 18, 2016 Report Share Posted September 18, 2016 Ja słyszałem, że w starym oleju są jakieś "kwasy" i jak stoi przez całą zimę, to one działają na silnik. Nie słyszałem natomiast argumentów za zostawianiem oleju na zimę. 0 Quote Link to post Share on other sites
StefanPL 34 Posted September 18, 2016 Report Share Posted September 18, 2016 Temat jest trochę bardziej złożony niż by się mogło wydawać. Olej silnikowy w silnikach motocyklowych w odróżnieniu do silników samochodowych ma spełniać dwie funkcje, a nie jedną. Smarowanie części przekazywania momentu jak i skrzyni. Co za tym idzie dociera we wszystkie możliwe zakamarki silnika. Splanowanie silnika mimo iż jest na bardzo wysokim poziomie nie zapewnia pełnej separacji od czynników występujących w komorze spalania. Ciśnienie w komorze spalania rośnie podczas sprężania mieszanki i związki takie jak niedopalone paliwo oraz kwasy po spalaniu przedostają się oleju. Wypadkową tych dwóch następstw jest fakt rozcieńczania oleju w twoim silniku. I teraz odpowiadając na twoje pytanie musisz zwrócić na coś uwagę, książka serwisowa nie jest tworzona dla dokładnego regionu lecz dla całego świata. Jest to wartość uśredniona dla różnych terenów, czystości paliwa i przeznaczenia motocykla. Wydawało by się ze to co piszę nie ma znaczenia ale zauważcie ze motocykl ma inne obciążenia pracując w Czechach gdzie jeździ się często w terenie górzystym gdzie indziej na Polskim pomorzu gdzie motocykl ma stałe obciążenie, a co powiedzieć o zawilgoconym terenie Anglii. Sugerowany okres wymiany oleju jest też inny dla różnych maszyn bo ich wewnętrzne przełożenia są inne. Jak rozpatrywać momenty silnika Hondy Pan European, a jak Suzuki GSX-R który co jakiś czas odwiedza tor choć z zasady działanie silnika podbne. Jeśli chodzi o kwasy to kiedyś czytałem dobry artykuł właśnie poświęcony kwasom występującym w silniku motocyklowym który badał dwa takie same silniki z których jeden miał pozostawiony przez rok stary olej motocyklowy jak można się domyślać na tym pozostawionym byłą około 4 krotnie wieksza korozja wewnętrzna silnika która nie wpłynęła na ogólne działanie ale rozpatrzmy to jak taki silnika wygląda po 20 latach takiego zakwaszania co każdą zimę. 0 Quote Link to post Share on other sites
jcb 109 Posted September 18, 2016 Report Share Posted September 18, 2016 (edited) Gdzieś dzwonią ale nie do końca wiadomo gdzie. Olej w każdym silniku i nie tylko silniku spełnia więcej niż dwie role a najważniejsze z nich to smarowanie i chłodzenie. Smarowanie skrzyni wspólnym olejem z silnikiem nie jest dla oleju dużym wyzwaniem a takie konstrukcje występują nie tylko w motocyklach (patrz np. klasyczny Mini Cooper) Splanowanie silnika ? Co to takiego ? Ciśnienie w komorze spalania owszem rośnie w czasie sprężania ale jeszcze bardziej rośnie w początkowej fazie suwu pracy. Niedopalone paliwo zwykle przybiera formę sadzy czyli węgla i tlenku węgla. Kwasy w procesie spalania są wynikiem łączenia pary wodnej z tlenkami azotu i tlenkami siarki (tej akurat w paliwach coraz mniej) To wszystko owszem przyspiesza starzenie oleju ale na pewno nie można tego nazwać rozcieńczaniem. Większa różnica w sposobie eksploatacji na pewno będzie między poszczególnymi kierowcami niż miedzy Polską a Czechami. Gdyby porównać Szwecję i Indie to rozumiem. Wilgoci w silniku więcej z paliwa niż z powietrza - woda obok dwutlenku węgla jest głównym produktem spalania - wszak benzyna to węglowodory. Wartości przełożeń nie mają związku z interwałem wymiany oleju. Istotniejsze będzie na przykład to jak bardzo dana konstrukcja silnika przegrzewa olej w rejonach największych obciążeń. Każdy olej ma podaną w parametrach liczbę zasadową - wartość określającą zdolność oleju do neutralizacji kwasów z procesu spalania. Dlatego, jak pisałem wcześniej w miarę zużycia oleju zmienia się jego Ph czyli stopień zakwaszenia. Oczywistym jest , że wartości podawane przez instrukcję są uśrednione ale nie tylko ze względu na region eksploatacji a także na wiele innych parametrów jak jakość użytego oleju, filtrów, paliwa, częstotliwości uruchomienia zimnego silnika itp. A podsumowując cała masa niepotrzebnych przeciętnemu kierowcy wiadomości, które sprowadzają i tak do wcześniej sformułowanego wniosku , żeby nie kombinować i zmieniać olej zgodnie z instrukcja obsługi. Edited September 18, 2016 by jcb (see edit history) 2 Quote Link to post Share on other sites
Krzysiek rst1000 159 Posted September 18, 2016 Author Report Share Posted September 18, 2016 Ja nie myślałem o tak dogłębnych analizach, a raczej o praktyce. Czy te 6 tys. to nie jest trochę na wyrost, bo przecież taki dystans łatwo w ciągu miesiąca, no może dwóch zrobić i właściwie to można ciągle siedzieć u mechanika i robić serwis. A to olej, a to zawory, a to płyn się zestarzał itd. Przypuszczałem, że na forum jest dużo osób znających się na mechanice motocyklowej i praktyków, stąd niby banalne pytanie o okresy serwisowe dotyczące oleju. Dopiero co wymieniałem i już następny raz. A tak przy okazji, gdzie można oddać zużyty olej? 0 Quote Link to post Share on other sites
Michallica 183 Posted September 18, 2016 Report Share Posted September 18, 2016 Ja zmieniam olej co ok 10tysi, jeżdżę na Motulu 300V ale moja maszyna jest raczej niskoobrotowa w porównaniu ze sportami. Wraz z wymianą oleju w silniku zawsze zmieniam olej w kardanie i oczywiście filtry. Takie interwały mam ustalone i tego się trzymam. Mój mechanik twierdzi że na dobrej klasy oleju można te 10tyś zrobić zwłaszcza przy turystycznym stylu jazdy. Jeśli ktoś jeździ na pół syntetyku czy wyjątkowo dziduje warto zmniejszyć interwał wymiany do 8000km. Jeśli jeździsz dużo i wymieniasz olej 2 czy 3 razy w ciągu sezonu to myślę że niepotrzebnie wbijasz się w koszta. Po oleju z twojej foty widać że jest on jeszcze ok i spokojnie 2000km byś na nim dojechał. Mnie wychodzą średnio dwie zmiany w sezonie i po tej drugiej zmianie zawsze olej jest świeższy i zostaje u mnie na zimę. Pozdro 0 Quote Link to post Share on other sites
PIT 1230 Posted September 18, 2016 Report Share Posted September 18, 2016 Ja zalewam na zimę nowym olejem. Chociaż ostatnio to zimowanie trwało 2 miesiące bo pamiętam, że w grudniu zrobiłem przelot i w marcu już rozpoczęcie. 0 Quote Link to post Share on other sites
eramus 208 Posted January 24, 2018 Report Share Posted January 24, 2018 Rozgrzewacie silnik i olej przed wymianą żeby lepiej spłyną? Czy szkoda zachodu ? 0 Quote Link to post Share on other sites
kosmaty 2746 Posted January 24, 2018 Report Share Posted January 24, 2018 zdecydowanie tak 3 Quote Link to post Share on other sites
eramus 208 Posted January 24, 2018 Report Share Posted January 24, 2018 I nie zaszkodzi mu to, że cała zimę stał na starym oleju ? 0 Quote Link to post Share on other sites
Piuriel 1733 Posted January 24, 2018 Report Share Posted January 24, 2018 Nie zaszkodzi. Nie popadajmy w paranoje. To nie jest niemowle, które zostawione na zimę w garażu może się stać bezużyteczne. Ja na zimę raz zmieniłem, raz po zimie. To nie ma wiekszego znaczenia. 2 Quote Link to post Share on other sites
Lesiu94 265 Posted January 25, 2018 Report Share Posted January 25, 2018 Rozgrzany olej sprawniej wyleci. Też stosuję tą praktykę😉 0 Quote Link to post Share on other sites
Asker88 62 Posted January 25, 2018 Report Share Posted January 25, 2018 W sportowych motocyklach, wymiana oleju co 6000km. Tak wyczytałem w instrukcji od swojego motocykla. 0 Quote Link to post Share on other sites
Piuriel 1733 Posted January 25, 2018 Report Share Posted January 25, 2018 1 godzinę temu, matthewspl napisał: co 6 tys? to co dwa miesiace musialbym go wymieniać lub po lepszym dniu na torze. 2 Quote Link to post Share on other sites
malyanio 73 Posted February 1, 2018 Report Share Posted February 1, 2018 (edited) Dnia 25.01.2018 o 22:25, Asker88 napisał: W sportowych motocyklach, wymiana oleju co 6000km. Tak wyczytałem w instrukcji od swojego motocykla. z całym szacunkiem. chyba zaniżyłeś ten przebieg. Edited February 1, 2018 by malyanio (see edit history) 0 Quote Link to post Share on other sites
kosmaty 2746 Posted February 1, 2018 Report Share Posted February 1, 2018 też od zawsze co 6 góra 7k wymianami, chcecie dużej trzymać kto wam broni ale pamiętajcie że producenci żyją nie tylko ze sprzedaży nowych sprzętów ale także z części trochę mi to przypomina zapewnienia producentów aut że w automacie nigdy nie wymienia się oleju, że koło dwumasowe jest wieczne i że rozrząd co 120-140k podczas gdy po 80 już paska prawie nie ma 1 Quote Link to post Share on other sites
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.