Skocz do zawartości

Forum Łódzkich Motocyklistów używa ciasteczek. Więcej informacji - Polityka prywatności. Aby usunąć komunikat kliknij na przycisk:    Akceptuję

Zawartość tej strony wymaga nowszej wersji programu Adobe Flash Player.

Pobierz odtwarzacz Adobe Flash


Zdjęcie
- - - - -

Mity Motocyklowe - Co Prawdą A Co Nie?


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
51 odpowiedzi w tym temacie

#1 Rogal

Rogal
  • Dawca
  • 563 postów
  • Imię:Krzychu

Napisano 15 luty 2016 - 12:52

Siemka!

Przeglądając internety, różne fora, opinie, oceny, spotykamy sie z różnymi teoriami na tematy poprawnej jazdy, eksploatacji czy serwisowania motocykli.
Do założenia tego tematu zainspirowała mnie rozmowa z mechanikiem podczas ostatniego serwisu mojej maszyny. Akurat robił naciąg łańcucha i zapytałem do:

- Słyszałem ze łańcucha nie wolno czyścić beznzyną ani traktować WD40
Odp: Nieprawda. Łańcucha nie wolno traktować nitro, bo wtedy szlak trafi oringi natychmiast. Ale uszczelki stosowane w łańcuchach są odporne na benzynę. Co do wd40 nie ma przeciwskazań do stosowania. Wypiera wodę i nie rozszczelni oringów.

Jeśli macie podobne opinie lub historie to dawajcie. Fajnie bedzie o tym podyskutować a może ktoś ma odmienne zdanie lub doświadczenie?
...

#2 kosmaty

kosmaty
  • Członek Stowarzyszenia
  • 1899 postów
  • Imię:Tomek
  • Motocykl:R1 rn19
  • Lokalizacja:LDZ/CZMP
  • Karta FŁM:0158

Napisano 15 luty 2016 - 13:03

bzdura z tą benzyną, owszem może raz jak przeczyścisz to sie nic nie stanie ale częstsze zalewanie doprowadzi do rozpieprzenia oringów, w końcu benzyna to rozpuszczalnik. Z racji tego że napęd to jedna z najdroższych części eksploatacyjnych to chyba nie warto bawić się w eksperymenty, najzdrowsza jest zwyczajna nafta palna. Co do wd40 to trzeba pamiętać że pozostaje tylko w stanie ciekłym, jakim wiec sposobem ma się utrzymać na łańcuchu ? musi być coś co się lepi, chyba że co 1km bedziesz stawał i dosmarowywał łańcuch. Aż sie dziwie że mechanik a takie bzdury wygaduje.



#3 Rogal

Rogal
  • Autor tematu
  • Dawca
  • 563 postów
  • Imię:Krzychu

Napisano 15 luty 2016 - 13:23

No i właśnie po to ten temat :)
Z wd40 nie chodziło mi o środek jako supstytut smaru. Bardziej o to ze spotkałem sie z opinią że po zastosowaniu tego preparatu szlak trafi łańcuch, bo rozszczelnią sie oringi i brud dostanie sie do środka.
Aha... Przedstawiłem tylko "mit". Nie znaczy że się z nim zgadzam :)
Wklejam link do strony didsunstar, ostatni rozdział "Nie wolno myć łańcuch O-ringowego lub X-ringowego za pomocą myjek ciśnieniowych, rozpuszczalnikami lub benzyną"
http://didsunstar.pl/?page_id=16

Choć zgodzę się z tym, że te gumki mają pewną tolerancje na benzynę oczyszczoną. Ale nie powinien być to główny środek do czyszczenia. Po za tym chodzi o sprzedaż towarów komplementarnych do łańcucha. Benzyna ekstrakcja = 3zł, czyścik motula = 40 zł.
...

#4 kosmaty

kosmaty
  • Członek Stowarzyszenia
  • 1899 postów
  • Imię:Tomek
  • Motocykl:R1 rn19
  • Lokalizacja:LDZ/CZMP
  • Karta FŁM:0158

Napisano 15 luty 2016 - 13:35

Po za tym chodzi o sprzedaż towarów komplementarnych do łańcucha. Benzyna ekstrakcja = 3zł, czyścik motula = 40 zł.

nafta palna 5 litrów ok 50 zł :D starcza na 2-3 sezony


  • boodgee lubi to

#5 Logan

Logan
  • Użytkownik
  • 551 postów
  • Imię:Paweł
  • Motocykl:Smokey (Suzuki GSF Bandit S 600 '96)
  • Lokalizacja:Łódź

Napisano 15 luty 2016 - 13:42

Moim faworytem jest "Kontrolowane położenie motocykla" :D

Łańcuch smarowałem zawsze olejem przekładniowym 80W90 i starczał bezproblemowo na długie przebiegi. Do tego łańcuch brudził się mniej, niż po sprayach, a przy odpowiednim dawkowaniu felga też nie była upaprana olejem.


Konfucjusz: Po­wiedz mi, a za­pomnę. Po­każ mi, a za­pamiętam. Pozwól mi zro­bić, a zro­zumiem.

2010-2012: BMW F650 '95 48KM, 2014-: Suzuki GSF Bandit S 600 '96 78KM "Smokey"


#6 jaquzie

jaquzie
  • Członek Stowarzyszenia
  • 2619 postów
  • Imię:Jack
  • Motocykl:BMW R1200GS
  • Lokalizacja:Łódź - Górna
  • Karta FŁM:0074

Napisano 15 luty 2016 - 13:45

Ja usłyszałem ostatnio, że mam fajnie zabudowany łańcuch w GS'ie, i pewnie nie muszę go tak często myć i smarować :P

(To taki lekki offtop ;) )

W uszach szum, w oczach łzy, a na liczniku 33 :>
http://sites.google.com/site/jaquzie/

avatar2.jpg

 


#7 LAFAY

LAFAY
  • Dawca
  • 139 postów
  • Imię:MARIUSZ
  • Motocykl:KAWA Z750
  • Lokalizacja:LODZ

Napisano 15 luty 2016 - 14:01

Ja usłyszałem ostatnio, że mam fajnie zabudowany łańcuch w GS'ie, i pewnie nie muszę go tak często myć i smarować :P

(To taki lekki offtop ;) )

a bzdury opowiadasz kolego ..... w tej zabudowie lancucha masz taka dziurke na gorze i tam lejesz wd40 , aceton i toluen bo inaczej zajedziesz lancuch  :decayed:  w jeden sezon :biggrin:



#8 wielebny67

wielebny67
  • Użytkownik
  • 253 postów

Napisano 15 luty 2016 - 14:11

A sprawdzał ktoś ile wytrzymuje łańcuch smarowany, a taki nie smarowany? :-D
  • Naczelny lubi to

#9 Logan

Logan
  • Użytkownik
  • 551 postów
  • Imię:Paweł
  • Motocykl:Smokey (Suzuki GSF Bandit S 600 '96)
  • Lokalizacja:Łódź

Napisano 15 luty 2016 - 18:41

A sprawdzał ktoś ile wytrzymuje łańcuch smarowany, a taki nie smarowany? :-D

3000km wystarczą- przetestowałem w pierwszym sezonie, gdy pojęcia o niczym nie miałem :P


Konfucjusz: Po­wiedz mi, a za­pomnę. Po­każ mi, a za­pamiętam. Pozwól mi zro­bić, a zro­zumiem.

2010-2012: BMW F650 '95 48KM, 2014-: Suzuki GSF Bandit S 600 '96 78KM "Smokey"


#10 wielebny67

wielebny67
  • Użytkownik
  • 253 postów

Napisano 15 luty 2016 - 18:45

No to infomacja sprawdzona od wieloletniego motocyklisty i jednego z lepszych fachowców od naprawy motocykli smarowanie łańcucha motocyklowego nie wydłuża jego żywotności i to jest fakt! Oczywiście nie smarujac będziemy narażeni na dziwne dźwięki i rdzę ale żywotność ta sama :-D

#11 Logan

Logan
  • Użytkownik
  • 551 postów
  • Imię:Paweł
  • Motocykl:Smokey (Suzuki GSF Bandit S 600 '96)
  • Lokalizacja:Łódź

Napisano 15 luty 2016 - 18:56

No to infomacja sprawdzona od wieloletniego motocyklisty i jednego z lepszych fachowców od naprawy motocykli smarowanie łańcucha motocyklowego nie wydłuża jego żywotności i to jest fakt! Oczywiście nie smarujac będziemy narażeni na dziwne dźwięki i rdzę ale żywotność ta sama :-D

To jest "hłyt motkeringowy"- Wabi klientów na wymianę napędu :) Idąc tym tropem, po co olej w silniku, czy skrzyni biegów?


Konfucjusz: Po­wiedz mi, a za­pomnę. Po­każ mi, a za­pamiętam. Pozwól mi zro­bić, a zro­zumiem.

2010-2012: BMW F650 '95 48KM, 2014-: Suzuki GSF Bandit S 600 '96 78KM "Smokey"


#12 wielebny67

wielebny67
  • Użytkownik
  • 253 postów

Napisano 15 luty 2016 - 19:02

Wiedziałem iż wywolam tym postem burze :-D zawsze używałem smarów i będę ich używał gdyż zwiększają estetykę i komfort :-D ale prawda jest taka że łańcuch w wielkim skrócie zużywa się wyciągając (jaki wpływ miałby mieć smar na mniejszą rozciagliwosć? :-D) do tego o-ringi, x-ringi uszczelniają na tyle że wręcz uniemożliwiają przenikanie smaru głębiej i smar utrzymuje się tyko na wierzchu :-D
03063a9509317347faa3aa922fa5b305.jpg

Użytkownik wielebny67 edytował ten post 15 luty 2016 - 19:05


#13 Logan

Logan
  • Użytkownik
  • 551 postów
  • Imię:Paweł
  • Motocykl:Smokey (Suzuki GSF Bandit S 600 '96)
  • Lokalizacja:Łódź

Napisano 15 luty 2016 - 19:42

Wiedziałem iż wywolam tym postem burze :-D zawsze używałem smarów i będę ich używał gdyż zwiększają estetykę i komfort :-D ale prawda jest taka że łańcuch w wielkim skrócie zużywa się wyciągając (jaki wpływ miałby mieć smar na mniejszą rozciagliwosć? :-D) do tego o-ringi, x-ringi uszczelniają na tyle że wręcz uniemożliwiają przenikanie smaru głębiej i smar utrzymuje się tyko na wierzchu :-D

Już Ci wyjaśniam:

Jeżeli łańcuch nie jest smarowany z zewnątrz, to przestaje się płynnie zawijać i prostować (taniej przetestować na rowerowych: weź 2, jeden pozbaw smarowideł, ubrudź, wystaw na warunki atmosferyczne i poczekaj na pojawienie się nalotu- sprawdź różnicę w ruchomości).

Gdy taki łańcuch pracuje, wyprostowanie ogniw odbywa się przez szarpnięcie, a to daje większe obciążenie, niż podczas płynnej pracy, skutkiem czego prowadzi do szybszego zużycia.

Mam nadzieję, że w miarę prosto to przedstawiłem. Oczywiście ringi nie smarowane z zewnątrz łatwiej się wycierają i szybciej ulegają zużyciu, co powoduje rozszczelnienie wnętrza.


  • wildeyed i kosmaty lubią to

Konfucjusz: Po­wiedz mi, a za­pomnę. Po­każ mi, a za­pamiętam. Pozwól mi zro­bić, a zro­zumiem.

2010-2012: BMW F650 '95 48KM, 2014-: Suzuki GSF Bandit S 600 '96 78KM "Smokey"


#14 wielebny67

wielebny67
  • Użytkownik
  • 253 postów

Napisano 15 luty 2016 - 19:46

Łańcuch rowerowy, nie jestem pewien ale nie posiada uszczelnienia :-D ja również jestem za smarowaniem jednak udowodniono iż nie wydłuża to znacząco jego żywotności

#15 kosmaty

kosmaty
  • Członek Stowarzyszenia
  • 1899 postów
  • Imię:Tomek
  • Motocykl:R1 rn19
  • Lokalizacja:LDZ/CZMP
  • Karta FŁM:0158

Napisano 15 luty 2016 - 20:29

jednak udowodniono iż nie wydłuża to znacząco jego żywotności

kto to udowodnił ? ten sam co mówi że benzyną można myć i wd40 smarować ?? :P :D



#16 wielebny67

wielebny67
  • Użytkownik
  • 253 postów

Napisano 15 luty 2016 - 20:31

Mechanik i motocyklista z wieloletnim stażem, zrobił to w formie doświadczenia :-D

#17 kosmaty

kosmaty
  • Członek Stowarzyszenia
  • 1899 postów
  • Imię:Tomek
  • Motocykl:R1 rn19
  • Lokalizacja:LDZ/CZMP
  • Karta FŁM:0158

Napisano 15 luty 2016 - 20:41

z tymi mechanikami to trochę jak z lekarzami, co jeden to inna diagnoza, na razie jest to 1 przypadek gdzie słysze ze nie smarując bedzie chodził tak samo długo jak smarując, a juz troche mechaników przerobiłem

Słyszałem ze łańcucha nie wolno czyścić beznzyną ani traktować WD40 Odp: Nieprawda. Łańcucha nie wolno traktować nitro, bo wtedy szlak trafi oringi natychmiast. Ale uszczelki stosowane w łańcuchach są odporne na benzynę. Co do wd40 nie ma przeciwskazań do stosowania

te słowa też wypowiedział mechanik i jak mniemam motocyklista z jakimś stażem, no ale sorry.......



#18 wielebny67

wielebny67
  • Użytkownik
  • 253 postów

Napisano 15 luty 2016 - 20:50

A czy dokonałeś takiej próby? Ja też nie bo zawsze smarowałem, lecz próby dokonała osoba której nie mam powodu nie wierzyć :-D chłop ma 60 lat a że sportem motorowym ma doczynienia od wielu lat i jest naprawdę specjalistą w środowisku motocykli bmw bardzo znanym, jego zdaniem też należy smarować, jednak niea to wpływu na znaczące wydłużenie żywotności łańcucha :-D takie masło maślane, ale ciekawostka jest :-D

#19 Rogal

Rogal
  • Autor tematu
  • Dawca
  • 563 postów
  • Imię:Krzychu

Napisano 15 luty 2016 - 21:32

Znalazłem ciekawy artykuł branżowy. Jak każdy artykuł publikowany w uznanym portalu/piśmie ma podstawy do bycia bardzo dokładnie zweryfikowanym. Pada w nim zagadnienie - smarować czy nie smarować i wynika z tego że wielebny ma bardzo dużo racji.

Nie można porównywać łańcucha rowerowego do motocyklowego i takiego w ciągłym użytku a takiego wystawionego na warunki zewnętrzne i to na dłuższy czas.

http://www.scigacz.p...ziec,18121.html

Acha, prośba do kosmatego by tak bardzo nie drwił z tej benzyny i wd40 gdyż podany przykład był wyjęty z konteksty. Mechanik sam w sobie jest bardzo dobry a i tak już doszliśmy do wniosku że sporadyczne użycie benzyny nie musi zaszkodzić a wd40 względem składu nie zaszkodzi i nie pomoże, co najwyżej trochę przeczyści i na chwile posmaruje.

Użytkownik Rogal edytował ten post 15 luty 2016 - 23:40

...

#20 Matik

Matik
  • Użytkownik
  • 245 postów
  • Imię:Mateusz
  • Motocykl:Suzuki GSX 750F
  • Lokalizacja:Łódź - Bałuty

Napisano 15 luty 2016 - 22:36

Hmm zaczęło sie ciekawe skonczyło jak zwykle... Wróćmy do tematu bo mam jedną sprawę. Jest tak że chce w tym sezonie wymienić łańcuszek rozrządu i tu sprawa także rozbija sie o mechanika który powiedział mi sezon temu że jeszcze mam czas i zaczne go słyszeć, nie mniej jednak chyba lepiej to sprawdzić u kogoś kto faktycznie sie na tym zna? ;) Dodatkowo usłyszałem że łańcuszek nie ma dużego wpłytu na życie silnika i wpłynie to co najwyżej na osiągi... Nie bardzo jestem w stanie w to uwierzyć wiec ktoś ogarnia może co i jak?

Ps. Dodam tylko, że w sumie pytam z ciekawości bo decyzja jest podjeta na początek sezonu robie rozrząd natomaist jak się odniesiecie do wymiany tego elementu?

Użytkownik Matik edytował ten post 15 luty 2016 - 22:43






Podobne tematy Zwiń

  Temat Forum Autor Podsumowanie Ostatni post

Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych

Nie jesteś jeszcze użytkownikiem?
Zarejestruj się już dziś i skorzystaj z wielu przywilejów jakie na Ciebie czekają!