Jump to content

Pomiar Głośności Wydechu


Mawet
 Share

Recommended Posts

Dzięki uprzejmości autora takiego tematu na forum http://polishbanditcrew.pl (autor - Macieksoko) chciałem podzielić się paroma informacjami dotyczącymi ewentualnej kontroli głośności wydechu przez Policję.

 

Wiadomo, że każdy cieszy się jak dziecko słysząc dźwięk dobrego przelotu (szczególnie w V-kach;] ), Policjanci są już mniej entuzjastycznie nastawieni do tematu więc zdarzają się kontrole (nawet na seryjnych tłumikach), czy przypadkiem nasze tłumiki nie przekraczają dopuszczalnych norm. No właśnie i teraz pare inforamcjii dotyczących tego jak powinien wyglądać taki pomiar - od razu dodam, ze widząc pracę policjantów choćby w programie uwaga pirat (chyba) - mało ma to wspólnego z wytycznymi.

 

Istnieją dwa rozporządzenia dotyczące głośności wydechu i jego pomiaru:

 

 

1) ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. z dnia 26 lutego 2003 r.)

2) ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 16 grudnia 2003 r. w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach (Dz. U. z dnia 30 grudnia 2003 r.)

Pełne teksty pod linkami:

- http://www.abc.com.pl/du-akt/-/akt/dz-u-03-32-262

- http://www.abc.com.pl/du-akt/-/akt/dz-u-03-227-2250

 

Dwa najważniejsze fragmenty rozporządzenia:

 

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 16 grudnia 2003 r. w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach

 

Załącznik nr 3

 

Ustawienie mikrofonu

§ 8. 1. Mikrofon powinien być ustawiony tak, aby:

1) jego wysokość nad powierzchnią obszaru pomiarowego była równa wysokości końcówki wylotu rury wydechowej pojazdu, jednak nie mniejsza niż 0,2 m;

2) był skierowany w stronę końcówki wylotu rury wydechowej i odległy od niej o 0,5±0,01 m;

3) oś jego maksymalnej czułości była równoległa do powierzchni obszaru pomiarowego i tworzyła kąt 45 ±10°, z płaszczyzną pionową przechodzącą przez oś kierunku wylotu wydechu, zgodnie z rys. 1 i 2.

 

Rysunek

Wejsć w link http://www.abc.com.pl/image/image_gallery?img_id=3631762

 

Wykonanie pomiarów

§ 9. 1. Pomiar polega na odczytaniu wartości poziomu hałasu w dB w krótkim okresie pracy silnika przy ustalonej prędkości obrotowej, odpowiadającej 75% prędkości obrotowej mocy maksymalnej (dla motocykli, których prędkość obrotowa mocy maksymalnej jest większa od 5 000 min, należy do pomiarów przyjmować 50% prędkości obrotowej mocy maksymalnej) oraz w czasie jej zmniejszania do prędkości obrotowej biegu jałowego (po szybkim zwolnieniu pedału przyspieszenia).

2. Dopuszcza się określanie prędkości obrotowej silnika przy wykorzystaniu sprawnego wskaźnika obrotów zamontowanego na pojeździe.

3. Należy wykonać co najmniej trzy pomiary następujące po sobie. Pod uwagę bierze się tylko te zmierzone wartości, które zostały uzyskane z trzech następujących po sobie pomiarów, nieróżniących się od siebie o więcej niż 2 dB. Pomiary należy prowadzić aż do uzyskania trzech wartości spełniających powyższy warunek.

 

 

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY1)z dnia 31 grudnia 2002 r.w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia(

 

ZAŁĄCZNIK Nr 1 *

 

POZIOM HAŁASU ZEWNĘTRZNEGO

 

Rodzaj silnika

Lp. Pojazd o zapłonie iskrowym o zapłonie samoczynnym

1 2 3 4

1 Motocykl z silnikiem o pojemności skokowej:

- nie przekraczającej 125 cm3 94 -

- większej niż 125 cm3 96

2 Samochód osobowy 93 96

3 Pojazd samochodowy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, z wyjątkiem samochodu osobowego 93 102

4 Inny pojazd samochodowy 98 108

 

Na przykładzie mojego motocykla który moc 86km osiąga przy 9500 tys obrotów (obrotomierz wyskalowany do 14 tys):

86 KM przy 9500 obr/min czyli zgodnie z § 9 rozporządzenia w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów (dla motocykli, których prędkość obrotowa mocy maksymalnej jest większa od 5 000 min, należy do pomiarów przyjmować 50% prędkości obrotowej mocy maksymalnej) dla pojazdu GSX 750 prędkość obrotowa do pomiaru poziomu hałasu wynosi 4750obr/min.

 

"Napisałem to dlatego, że dziś rano oglądałem Uwaga pirat i mierzyli chłopaka na GSXR-750 i kazali mu zakręcić do8000 obr/minco jest jedną wielką bzdurą. Gość miał nowy motocykl (przejechane 5000km) z seryjnym wydechem i ledwo co zmieścił się w normach (wyszło mu 95 dB). Oczywiście można się czepiać też innych rzeczy np. muszą być wykonane minimum 3 pomiary, najpierw pomiar otoczenia itp. ale chodziło mi głownie o sytuację, w której policjant mówi "Masz 12 na zegarze to zakręć do 7"...

 

Dla osób ze zmienionymi wydechami sugeruje sobie to wydrukować i wozić pod zadupkiem żeby móc się obronić przed pseudo policjantem!" cyt. auto Macieksoko

Link to comment
Share on other sites

dobry wątek, edukacji nigdy za wiele, pytanie do znawców tematu: jak powyższe ma się do tabliczki znamionowej znajdującej się na moim V-Stromie?

 

Dołączona grafika

 

ps #1: popraw linki :smile:

 

ps #2:

 

POZIOM HAŁASU ZEWNĘTRZNEGO

 

Rodzaj silnika

Lp. Pojazd o zapłonie iskrowym o zapłonie samoczynnym

1 2 3 4

1 Motocykl z silnikiem o pojemności skokowej:

- nie przekraczającej 125 cm3 94 -

- większej niż 125 cm3 96

2 Samochód osobowy 93 96

3 Pojazd samochodowy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, z wyjątkiem samochodu osobowego 93 102

4 Inny pojazd samochodowy 98 108

 

zastąp tym

 

Dołączona grafika

Link to comment
Share on other sites

Linki już działają. A tabliczka pokazuje, jaka jest głośność wydechu mierzona zgodnie z ww wytycznymi. Czyli przy 50% obrotów mocy maksymalnej. Wedle katalogu Twój v-storm osiąga max mocy przy 8800 obrotów, więc poziom hałasu mierzy się przy 4400 obrotów.

Link to comment
Share on other sites

Polecam oglądać od 18 minuty => Uwaga Pirat - S03E07

Ów Pan Policjant bardzo nie lubi motocyklistÓw... oj bardzo... co udowadnia w każdym odcinku w ktÓrym występuje.

Udowodnił nawet, że fabrycznie montowany wydech motocykla z ASO nie spełnia normy głośności http://motocykle-lodz.pl/public/style_emoticons/default/thumbdown.gif

Link to comment
Share on other sites

powiedzcie gdzie mogę zmierzyć głośność (bez konsekwencji jak się okaże ze za głośny)?

Link to comment
Share on other sites

Jak masz smartfona to są aplikacje mierzące poziom hałasu ( sam takową posiadam ) ale nie wiem ile jest w tym prawdy że dobrze pokazuje :sad2:

Link to comment
Share on other sites

Jak masz smartfona to są aplikacje mierzące poziom hałasu ( sam takową posiadam ) ale nie wiem ile jest w tym prawdy że dobrze pokazuje :sad2:

Mam coś takiego ale mi pokazuje, że w pokoju gdzie jest dość cicho jest 68dB (gdy gra TV) a jak jest zupełna cisza 37dB (?)... :smile: Chodziło mi bardziej o jakiś profesionalny pomiar :smile:
Link to comment
Share on other sites

Mysle, ze mozesz to aplikacje spuscic razem z woda w sedesie.Taki gadzecik i co najwazniejsze nedzny gadzecik.Z naciskiem na NEDZNY

Link to comment
Share on other sites

Mam coś takiego ale mi pokazuje, że w pokoju gdzie jest dość cicho jest 68dB (gdy gra TV) a jak jest zupełna cisza 37dB (?)... :smile: Chodziło mi bardziej o jakiś profesionalny pomiar :smile:

Dokładnie mam podobnie. Lecz nie mam pojęcia gdzie coś takiego dorwać, może Liberty, Profi ?
Link to comment
Share on other sites

hmm.. nie bardzo mi się chce kupować miernika za parę stów żeby sobie zmierzyć wydechy :

Link to comment
Share on other sites

tabliczka pokazuje, jaka jest głośność wydechu mierzona zgodnie z ww wytycznymi. Czyli przy 50% obrotów mocy maksymalnej. Wedle katalogu Twój v-storm osiąga max mocy przy 8800 obrotów, więc poziom hałasu mierzy się przy 4400 obrotów.

ok ale na liczniku mam obroty do 12000 / min więc połowa to będzie 6000 a nie 4400, mimo że w książce faktycznie mowa o 8800 / min.i jak jak udowodnić policjantowi że powinien badać poniom hałasu przy 4400 właśnie?
Link to comment
Share on other sites

Bo np przy 8 tyś masz NAJWIĘKSZY MOMENT OBROTOWY;D . Czyli powinien badać przy 4 tyś obrotów a nie od skali bo ja do moto kręcącego się do 6 moge wsadzić licznik do 16 i co wtedy każe mi do 8 kręcić?

Link to comment
Share on other sites

A to nie jest tak, że połowa obrotów od których zaczyna się czerwone pole na obrotomierzu.

Link to comment
Share on other sites

Bo np przy 8 tyś masz NAJWIĘKSZY MOMENT OBROTOWY;D . Czyli powinien badać przy 4 tyś obrotów a nie od skali bo ja do moto kręcącego się do 6 moge wsadzić licznik do 16 i co wtedy każe mi do 8 kręcić?

masz rację
Link to comment
Share on other sites

Ciekawostka....Moj Monster seryjnie nie ma obrotomierza... włosi stwierdzili, że w 600 nie jest potrzebny, jednak ja mam założony akcesoryjny, który z tego co pamiętam jest wyskalowany do 8tys.Skąd policjant będzie wiedział jaki jest moment maksymalny, a po za tym jakbym nie miał tego obrotomierza to jakby wiedział, ze te obroty to te?BTW mój Monster wyje nieźle, co niektórzy mieli okazję się przekonać i zacząłem się teraz martwić ;)

Link to comment
Share on other sites

panowie podjedzcie sobie do obojetnie jakiego serwisu pił spalinowych oni maja takie mierniki bo piłe spalinowa ustawia sie na decybelometr wezcie flaszke w kieszen i po sprawie

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
  • Create New...