Darek_Lodz Opublikowano 15 Września 2016 Zgłoś Udostępnij Opublikowano 15 Września 2016 (edytowane) mam takie pytanie amatorsko-mechaniczne podczas jazdy na zapietym biegu - motocykl sobie jedzie i reaguje na gaz, czyli jest normalnie, łututu i do przodu. Gdy wcisnie sie luz, lub trzyma sprzeglo - motocykl na gaz "wyje", silnik go nie kręci, moto sie toczy. Sam motocykl mozna uruchamiać i na sprzegle i na luzie i w obu przypadkach nie ruszy do przodu, czyli napędu niema. Do tej pory myślałem (z powodu podobieństw), że działa to tak samo. Ale jednak motocykl będąc na stopce centralnej zachowuje się inaczej: na luzie koło tylne się nie kręci, a na sprzęgle się kręci. Na czym polega ta subtelna różnica ? PS. jak ktoś ma jakąs fajną księge, lub nawet i ze 3 z której możnaby się czegoś dowiedzieć, to chętnie przygarne (książke, lub tytuł ) Edytowane 15 Września 2016 przez Darek_Lodz (wyświetl historię edycji) 0 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
michal_lc4 Opublikowano 15 Września 2016 Zgłoś Udostępnij Opublikowano 15 Września 2016 Musiał byś dokładnie poznać budowę skrzyni biegów i sprzęgła, nie tylko książkowo. Po krótce: wciskając dźwignię sprzęła, odchylają się od siebie tarczki sprzęgła ale pomiędzy nimi jest wtedy olej który działa na tarczki "sklejająco" względem siebie lub natępuje delikatne stykanie się luźnych tarczek i ich przekładek które przenoszą znikomą siłę z wału na skrzynię, a ta na nie obciążone/podniesione tylne kolo. Zaobserwujesz to też na luzie i zimnym silniku lub gęstym oleju, koła zębate skrzyni biegów są rozłączone ale pomiędzy wałkami i zębatkami jest olej który przenosi tą siłę obrotu jednego wałka względem drugiego i koło zaczyna sie kręcić mimo luzu. To samo można zaobserwować w samochodzie kiedy koła będą podniesione, silnik pracuje, skrzynia na luzie a koła zaczynają się kręcić. 1 Cytuj Supermoto se kupili... Terrorysty je&ane... SUPERMOTO LDZ Inspekcja Rowów Przydrożnych https://web.facebook.com/MM-Garage-1003360043043536/?ref=aymt_homepage_panel Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mih00 Opublikowano 15 Września 2016 Zgłoś Udostępnij Opublikowano 15 Września 2016 (edytowane) Generalnie, po części Twoje przypuszczenia są słuszne: w obu przypadkach (sprzęgło lub luz) nie jest przekazywany napęd na koło. Z tą różnicą, że rozłączenie tego napędu odbywa się w innych miejscach, przy wciśniętym sprzęgle: napęd jest rozłączny na tarczach sprzęgłowych, a poniesione koło się kręci bo tarcze delikatnie o siebie obcierają. Zapewne spokojnie zatrzymałbyś je ręką. Jeżeli czujesz, że na sprzągle moto ma tendencje do jazdy to należałoby sprzegło wyregulować. W przypadku wbitego luzu, koła zębate skrzyni biegów nie są zablokowane z wałkiem i tu już nie ma możliwości, żeby cokolwiek przekazało ten napęd dalej, no chyba,że olej gęsty jak smoła. Edytowane 15 Września 2016 przez mih00 (wyświetl historię edycji) 0 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Darek_Lodz Opublikowano 15 Września 2016 Autor Zgłoś Udostępnij Opublikowano 15 Września 2016 A odnosnie sprzegla dziala chyba ok, ale mechanikiem nei jestem Ma "luz" z góry i z dolu, można spokojnie ruszyć na każdym biegu powoli puszczajac sprzęgło czy normalnie jadąc (przygazowki i te sprawy). Ale właśnie taka wiedza mechaniczna jest przydatna, aby wiedzieć że jak psizczy, czy piszczy dobrze czy źle Po przeczytaniu komentarza michala chcialem sprawdzic czy uda sie zatrzymać kółko tylne reką. Po Twoim komentarzu wiem, że napewno to sprawdzę Choć jakoś to układa się w całość, brak obciążenia kółko się porusza, ale podczas jazdy jak jest ziemia już nie. Gdzies po przeczytaniu Waszych komentarzy olśniło mnie, i wpisałem wkońcu w google dobre hasło. http://mechanikaruchupojazdow.blogspot.com/2013/07/budowa-i-dziaanie-sprzega-motocykla_29.html Niestety, na internatach ciężko znaleść coś porządnego jeśli chodzi o czystą mechanikę (choćby w uproszczeniu). Większość to jakieś "bla bla bla". Zastanawiam się tylko nad jedną rzeczą (pomijając kwestie techniki jazdy, której nie chcę tu porszuać). Jeżeli na luzie jest jakiś kontakt między tarczami (pomijam, czy kontakt przez olej, czy lekki kontakt przez same tarcze) - jeżeli jadę i chcę przyhamować - lepiej to robić na luzie czy sprzęgle ? (podkreślam, że pomijam poprawną jazdę czyli redukcję, hamowanie silnikiem, itp itd). Jeżeli luz w ogóle nie robi oporów i koło tylne szybko przestaje się obracać na stopce centralnej, a na sprzęgle jednak się kręci, to kiedy hamuję do 0, to na sprzegle jednak jest ten kontakt tarcz. Chyba, że to tak marginalny temat, że wszystko jedno czy zwolnie do 0 na sprzęgle czy luzie 0 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
jaszczomb Opublikowano 15 Września 2016 Zgłoś Udostępnij Opublikowano 15 Września 2016 Chyba, że to tak marginalny temat, że wszystko jedno czy zwolnie do 0 na sprzęgle czy luzie Dokładnie tak jest. 0 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mih00 Opublikowano 15 Września 2016 Zgłoś Udostępnij Opublikowano 15 Września 2016 jeżeli jadę i chcę przyhamować - lepiej to robić na luzie...... A co byś chciał zyskać w ten sposób? Nawet sobie tego nie wyobrażam, jedziesz sobie powiedzmy 100km/h, następnie widzisz jakąś przeszkodę, po czym zbijasz do luzu i rozpoczynasz hamowanie 0 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Darek_Lodz Opublikowano 15 Września 2016 Autor Zgłoś Udostępnij Opublikowano 15 Września 2016 (edytowane) znaczy, zakładam że mocno teoryzuję bardziej mi chodzi czy skrzynia woli być trzymana na luzie czy na sprzęgle. Choć może faktycznue, to już nie ma żadnego znaczenia w jakiejś teoretycznej sytuacji a na zimę pewnie rozkręce swoje moto i popatrze jak wygląda ... pod okiem mechanika, żeby później go jednak złożyć Edytowane 15 Września 2016 przez Darek_Lodz (wyświetl historię edycji) 0 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Kejt93 Opublikowano 15 Września 2016 Zgłoś Udostępnij Opublikowano 15 Września 2016 Darku, czy to nasza nauka jazdy sprowokowała u Ciebie takie techniczne przemyślenia? 0 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Darek_Lodz Opublikowano 15 Września 2016 Autor Zgłoś Udostępnij Opublikowano 15 Września 2016 (edytowane) poniekąd, chociaż myślę sobie, nad czym myślałem, kiedy myślałem nad tym tematem i właśnie sobie przypomniałem. Zastanawiam się, jak wygląda kwestia nauki zmiany biegów na stopce centralnej Z jednej strony tylne koło totalnie pozbawione tarcia, nie hamowane również w żaden sposób przez przednie. Tylko, ze jakoś dziwnie mi się myśli o motocyklu, które "jedzie" .... stojąc Edytowane 15 Września 2016 przez Darek_Lodz (wyświetl historię edycji) 0 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
jcb Opublikowano 16 Września 2016 Zgłoś Udostępnij Opublikowano 16 Września 2016 Sekcji dokonuje się zwykle na zwłokach a nie na żywym organizmie więc rozsądniej byłoby kupić jakiś tani niesprawny silnik i na nim uczyć się mechaniki niż na działającym sercu własnego motocykla. Przypuszczalnie też będzie to tańsze niż komplet uszczelek, które musiałbyś zakupić do swojego silnika żeby go potem poskładać. Jak ci wyskoczy jakaś sprężynka i wpadnie za szafę lub do studzienki odpływowej przynajmniej nie będzie kłopotu. Każda skrzynia i każde sprzęgło działa z grubsza tak samo więc nie ma znaczenia co to będzie. W kwestii nauki zmiany biegów na stopce centralnej : Chcesz zostać laureatem nagrody Darwina ? Nie wiem czego można by było się w ten sposób nauczyć a napęd pozbawiony obciążenia pracuje inaczej niż w czasie jazdy. 0 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.